/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kontakt fra jari auto..
Fra : RaB
Vist : 528 gange
50 point
Dato : 18-02-05 16:46

har købt en kontakt fra jari auto med 3 kober poler. hvilken er minus og hvilken en er plus..?? Skal jeg bruge alle 3 eller hvad..?? vil nemlig ha blå lys i bunden af bilen..

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-02-05 16:56

kobber

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-02-05 17:07

forresten det er en on/off kontakt... HVordan forbinder jeg dem egentlig..??

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 18-02-05 17:30

Det er nok 3 stikben på din kontakt du mener.
Og så er det en omskifter (afbryder) og de 2 ben midt/side som virker som afbryder.
almindeligvis skal dit lys ha' minus direkte og plus gennem kontakten.

minus ___________ lampe
plus ___/ ______ lampe

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-02-05 17:51

det vil faktis sige jeg skal kun bruge det ene af stikben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-02-05 19:07

du skal bruge to stikben
_____/ _____

____/ <det ene stikben
______<det andet stikben

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-02-05 21:18

hvordan kan du få det til det når du skriver... almindeligvis skal dit lys ha' minus direkte og plus gennem kontakten.. ????

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-02-05 21:26

hvordan kan du få det til det når du skriver... almindeligvis skal dit lys ha' minus direkte og plus gennem kontakten.. ???? jeg forstår du vil ha minus-ledningen fra mine lys til at gå direkte til min minus pol på batteriet og plus-ledningen gennem kontakten..

kan jeg ikke bare koble minus-ledningen fra lyset på det ene stikben og videre der fra til minus pol på batteriet. og så plus-ledningen fra lyset på det andet stikben og videre der fra til plus pol på batteriet..????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-02-05 21:58

Nu melder jeg pass - jeg er usikker på hvad det er for en kontakt du har med 3 stikben.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 20-02-05 07:31

Jeg tror det er en skiftekontakt

bruges ikke ____________ ________________ lampe
+ fra en sikring ____________|

Ta´2 ledninger, en fra en sikring og en fra stel, forbind dem til lampen. Når så din fine blå lampe lyser, så tager du den ledning der kommer fra sikringen, klipper den over og sætter de 2 ender på de to poler der er vist ovenfor og - hokus pokus, du kan tænde og slukke dit lys.

Jørgen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-04-05 23:10

Håber der er gået et lys op for dig!

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 08-11-06 22:45

Tak for svaret emesen.