/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Klippe kløer?
Fra : rubion
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 18-02-05 16:29

Hvordan bærer man sig (almindeligvis) ad med at klippe kløerne på en kat, og hvor ofte gør man det?
(Jeg mindes stadig med sund frygt og respekt mit blodtab, da jeg engang tog ham med i bad som killing... Au!
Kattejammer; min kan også godt finde på at gå i "gnaffe-mode", hvis man ikke er opmærksom på at stoppe kæleriet i tide. Den bider sig fast (men ikke hårdt), holder fast med forpoterne og så "kratter" den lidt med bagpoterne. Jeg opfatter det mest som en ganske normal legeadfærd. Jeg har normalt altid synlige rifter på min tynde ***hud på oversiden af hænderne. Men hvis det skulle blive for slemt med tiden (hvis han begynder at bide hårdt), vil jeg nu også overveje at have en blomstersprøjte indenfor rækkevidde, foruden at skære nusseriet ned til ganske kort tid af gangen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 16:33

Man klipper kun kløer på missen, hvis man gerne vil have den til at hvæsse dem rigtig meget.

Hvis man istedet giver katten et godt kradsebrædt (og imprægnerer det med baldrian-dråber), eller et par kraftige hyldegrene ordner katten det selv.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-02-05 16:35

Øhh, skal det forstås sådan at hvis man klipper kløer, så stimulerer det katten til selv at gøre dem endnu kortere?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-05 16:36

Næh, katten vil gerne skærpe dem, så de bliver skarpe igen!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-02-05 16:37

Man skal ikke klippe kattens kløer - men derimod tilbyde den noget rigtigt lækkert den kan kradse i selv. Så sørger misser selv for resten.

Vaxen

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-02-05 16:38

Men hvis jeg skal klippe kløer, så er det også lige hvordan man håndterer dyret og får den til række kløerne ud, så man kan få fat i dem?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-02-05 16:38

hvorfor ville du egentlig klippe dem? - Er det sådan at de er unaturligt lange, eller er det irritation over skarpe kløer i møbler og hud?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 16:40

Det har jeg altid lært. Mine katte (indekatte) har altid haft rigeligt med "skulpturer" de har fået lov til at hærge.

Hyldetræ er godt.

Kradsebrædder med vistnok sisal er også alletiders.

Lad naturen selv klare opgaven.

Skal der endelig klippes negle, ville jeg lade dyrlægen om det. De kan også rådgive om hvordan, og om man i det hele taget bør gøre det. Men jeg har lært NEJ.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-02-05 16:42

Ditto 3773

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-02-05 16:42

Velkommen i klubben. Du behøver kun at klippe kløerne på din kat, hvis han hænger fast i gulvtæpper og lign. eller ælter på dig. Du kan købe en klosaks hos dyreforretninger/dyrlæger, det er bedre med sådan en end en tre-i-en'er. Med sidstnævnte flækker kløerne meget nemt.

Når jeg klipper vores den ældstes kløer (han er den eneste ud af 4, der får klippet kløer), så sætter jeg mig med ham på skødet, nusser ham grundigt og foræller ham, at nu skal vi altså klippe kløer. Så ved han hvad det går ud på, og lægger ørerne tilbage (og man kan nærmest se ham slibe tænderne). (allerførst henter jeg et stykke hamburgerryg eller lign. og lægger på bordet ved siden af). Så snupper jeg hans ene pote og trykke forsigtigt inde i den, så kløerne kommer frem, og så klipper jeg dem en for en, mens jeg roser ham i høje toner, når han ikke gør noget (og skælder ud, hvis han gør). Når han har fået klippet den ene pote, får han lidt af hamburgerryggen, og derefter går turen til den anden pote. I starten blev han så tosset, at jeg kun tog en pote pr. dag. Nu ved han af erfaring, at der kommer en godbid bagefter, så nogle gange tager han det roligt - han kan endog finde på at spinde mens jeg klipper de første kløer - men som regel når han at bide, selv om han ikke altid bider store huller mere. Men det kommer an på hans humør. Han kan stadig bide, så blodet løber. Hvis det er alt for slemt, så køb en mundkurv til ham. Det kan også være, du skal få en til at enten holde ham eller klippe, hvis han sætter sig alt for voldsomt til modværge.
HELD OG LYKKE MED DET.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : rubion

Dato : 18-02-05 16:43

Tak for svaret 3773.
Kort og godt! Jeg kunne nu godt lide at få uddybet den med hyldetræ: Mener du sådan nogle smågrene, eller en stump god tyk stamme (15-20 cm tyk). Og skal den skiftes ud når katten har afbarket den? Og skal der også bruges baldrianbråber på den?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-02-05 16:44

Vi har masser af kradsebrædder kattene kan hvæsse kløer på, men det hjælper ikke på den ældste. Han river halsen op på mig, når han ælter. Men hvis man lige napper spidsen af med et par ugers mellemrum, er det til at holde ud.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 16:47

Husk på katte har ret til at bære knive. Faktisk hele 18 stk (med mindre den har ulvekløer). Dette er dens eneste forsvar. Ryger du uklar med dette forsvarsvåben, har du åbenbart overtrådt kattens grænser. Derfor, er du træt af den kradser, så sørg for den ikke kradser. Og lad katten afmærke sit territorie på ting der ikke tager skade - kradsebrædder og kradsegrene - det er dens natur.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 16:50

Jeg brugte gerne "skulpturer" bygget af ca 3 - 5 cm tykke hyldegrene. Der er et eller andet i hyld, de godt kan lide. Ihvertfald medførte nye grene altid stærk forøget aktivitet med at rykke bark af. Og man var særdeles glad for det ikke var sofaen der lagde ryg til.
Men baldriandråber er også utrolig godt til at skabe interesse (selvom det lugter af sure æbler).

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-02-05 16:51

Jo, vaxen, det er mest irritation over skarpe kløer i møbler og hud, så det ville være rart hvis køerne var lige nummer mindre spidse. Jeg troede egentlig bare at jeg ikke behøvede et kradsebrædt/træ, fordi han har fri adgang ud af huset. Men det kan da godt være at bare er for doven til at finde og angribe et træ selv...
Jeg må hellere prøve at give han et indendørs træ/brædt. Det med at klippe lader der til at være flertal for at undlade.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-02-05 16:53

I særdeleshed hvis han render ude skal du lade være. Han vil være rimelig "våben-løs" uden knive i et eventuel møde med en anden kat eller en hund!

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-02-05 16:56

God pointe, 3773! Han skulle jo gerne kunne forsvare sit territorium.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-05 16:58

rubion
Nu er det altså sådan, at en kat fra naturens side er udstyret med spidse kløer, og det er en af de ting man skal huske på når misser hygger sig med Chesterfieldmøblerne og ens hud.
En kat der har muligheden for selv at hvæsse kløer, og som ikke har problemer med forkert tåstilling, skal man ikke klippe kløer på.
Og særlig ikke når det er en kat der kommer udendørs. det er et af dens eneste forsvarsvåben mod andre dyr.

ps. Det kan lade sig gøre at vænne misser af med at kradse i møblerne, hvis man gør det fra den er lille.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-02-05 17:01

Jeg synes, det lyder fornuftigt, Rubion... Men men.... det løser ikke dit problem med kradseriet.... Her skal der vist god gedigen opdragelse til. Ingen fingerleg og et dejligt kradsebræt/træ med baldriandråber, som er mere attraktivt en dine møbler.

God fornøjelse

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-02-05 19:40

Er det en indekat kan det være at kløerne på bagpoterne ikke bliver slidt nok, men de skal kun klippes hvis de er så lange at det genere den når den går, d.v.s. hvis de når længere ud end trædepuderne. Som Jernladyen beskriver gå langsomt frem og beløn den -og kun spidsen, således at blodårene indeni neglen ikke bliver ramt og beskadiget, det kræver, at den bliver holdt helt stille imens, så hvis katten stritter imod så lad en dyrlæge.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 18-02-05 22:02

Hej Rubion
jeg ved ikke horfor kattens negle skal klippes? er det fordi katten er for gammel selv at klar neglene?
ellers pleje katte selv at klare det. Er det fordi katten ikke har mulighed at kradse?.
Har katten for lange negle som den ikke kan klare (feks. gamle kat) kan man går hos en derehandler og køber speciale
sakse til at klipper negle.
Katten er ikke specialt glad for at der er nogen som klipper dens negle. Men det kan godt lade sig gøre ved a tage
katten i skødet hvis den kan lide det og kæle med den tage en poder af gangen mens man taler med katten.
Nogen katte kan godt lide at ligger på ryggen mens de bliver kæledet så kan man også tge forsigtigt en podr ad gangrn mens man taler til katten stille og roligt.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 25-02-05 22:42

Kanske enkelt man klipper ikke negler for en kat med mindre at den er så gammel at den ikke selv kan klar det.
ang. leg og kradseri skal du taler sødt til din kat og lade den bemærker at det gør ondt på dig feks. med at siger
aav, aav, det forstår katten.

Venlist
Paula