/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
net send kommandoen
Fra : hubi
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 18-02-05 15:33

heey.. jeg har lige et spørgsmål ang. net send kommandoen i dos. jeg laver en bat fil med følgende indhold:
:spam
net send "computernavn" "tekst"
goto spam

en når jeg har udfyldt felterne og vil køre filen, så skriver den meddelelsesaliaset findes ikke i netværket. hva gør jeg for at få det til at virke??
jeg kører win xp pro og home på de 2 computere der skal sendes imellem, samt er det et trådløst netværk eg har..

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-05 16:10

Har lige afprøvet mellem 2000 og XP Home (kobber-net) - og her virker det som det skal.

Prøv en gang med en * i stedet for computernavn. Hvis det virker nu, er der en fejl i adresseringen af computeren.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-05 16:15

Check også lige ...

... at Messenger skal være startet på modtagermaskinen (Kontrolpanel - Administration - Tjenester).

... at modtageren skal være aktiv på netværket.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-02-05 19:38

Dette gælder win 2000 / XP
De bør være i samme arbejdsgruppe.
H-klik på denne comp>administrer>h-klik på computeradministration(lokal)>
alle opgaver>send konsolmeddelelse>tilføj>skriv computernavn>ok>
skriv en meddelelse>send
Lader du din egen comp navn stå så får du og så denne meddelelse.

I kommandopromten:
C:\>net send computernavn "bla bla bla" [enter]

med pil op gør den klar til at skrive igen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-02-05 21:07

emesen > Den funktion er udmærket - om end noget besværlig i forhold til at bruge kør og net send, men lad nu det ligge.
Jeg tror, der er en grund til, at hubi har kaldt sin bat-fil for "spam" og lavet den som en rekursiv procedure !
Til det formål nytter det jo ikke at bruge enkeltstående meddelelser !

hubi > Brug nu din fil fornuftigt - ik'

Hilsen myg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-02-05 22:08

Nej nej - men hvad bruger han " " til, omkring computernavnet

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-02-05 00:00

emesen > Nej, det var også min første reaktion.
Jeg har aldrig selv brugt det, men det virker faktisk lige så godt som uden.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-02-05 11:31

Ok - men er der ikke noget om, at der ikke må være to sæt " " i en sætning.
Men at det ene sæt skal være ' ' og det andet " " .............måske blander jeg rundt i hukommelsen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-02-05 11:53

Ikke så vidt jeg ved - og det fungerer som sagt udmærket (har afprøvet det).