/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Forgaffel.. HJÆLP.!
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1221 gange
200 point
Dato : 18-02-05 11:14

Jeg skulle have min forhjul af, men jeg kunne ikke få den bolt der holder den bolt der holder forhjulet af.. Altså den der bruges til at spænde forgaflen sammen om bolten som et spændebånd.. Den var voldspændt så jeg kørte hullet til umbraco'en rundt.. :( .. Jeg blev nød til at bore bolten ud... Men det var jeg ikke særlig god til så det endte med at hullet blev 5 gange så stor den var i forvejen..

Kan men få et ny af det nederste styk af forgafflen..? Kan jeg evt spartle ud med et eller andet og skære nyt gevind..? Hvad med en bolt og en møtrik på den anden side..? Andre ideer.??

Håber i forstår hvad jeg mener.. ellers spørg..!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-05 16:02

Jeg tror nok jeg forstår, men sådan er ciaos forhjul da ikke spændt på, det må være en anden knallert/scooter.
Men hvis jeg forstår det rigtigt, så må bolt og møtrik igennem være lige så godt som umbracobolten, men det kræver jo nok et par kraftige spændeskiver.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 18-02-05 16:32

Nårh jo.. har fået scooter og bikse med.. ikke nok udfordring i ciao en mere... Det er en aprilia rally..

Se:
http://www.aprilia-scooters.dk/PicView.asp?pid=2153

Det er skrue 4, der havde sat sig fast...

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 18-02-05 16:56

www.lundbro.dk de har en smule reservedele til scotaaar!
men du skal nok købe et helt gaffelben, men de er billige, det skal lige siges at det er brugte reservedele.
Gennemgåene bolt skal nu også nok virke, det ser jo ikke så godt ud!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-05 17:13

Der er ikke noget ivejen for at du bare sætter en bolt med møtrik gennem, for "gaflen" skal jo bare klemme om bolten/hjulakselen for at sikre der ikke bliver slør, og at bolten/hjulakselen ikke rasler af hvis dens møtrik skulle skrue sig løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 19-02-05 10:22

Helt uenig..jeg mener enig, eller..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 22-02-05 18:35

Okay, hvordan får jeg så forgafflen af.. Jeg kan ikke komme ind til de 2 store møtriker.. der er en slags klokke omkring til ratlåsen... For at få den af tror jeg at jeg skal ha styret af (hvor klokken sidder på).. men det kan jeg heller ikke få af...

Hvordan får jeg forgaflen/styret af..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-05 18:53

Hvorfor skal du have hele forgaflen og styret af?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 22-02-05 19:41

Ikke styret, hvis ikke det er nødvendig for at få forgaflen af.. Forgaflen skal males.. Og jeg skal have lavet noget slør et sted mellem forgaffel og styr.. når jeg rokker med styret rokker forgafflen med..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-05 21:06

Hvis forgaflen har slør, som kommer med tiden på næsten alle knallerter og scootere, skal den efterspændes.
Ved nogle modeller spændes for oven, men de fleste justeres forneden.
Der ligger sådan et sæt foroven og forneden af forgaflen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=410484992&n=1156872305&pn=1156872306
Spændingen foregår med en haknøgle på skiven med hak (En stor møtrik som i stedet for at være 6-kantet har omkring 6 U-hak)
Hvis man ikke har en hak-nøgle (Det er der ikke mange der har, da de også findes i forskellige størrelser), så brug en mejsel eller gl. skruetrækker til at løsne og spænde med.
Altså find det sted hvor der sidder den store hak-møtrik (Foroven eller forneden på kronrøret)
Der er som regel 2 hakmøtrikker, da de er spændt mod hinanden. Løsn den yderste, og spænd den inderste lidt ind, for at tage sløret fra kronrøret/forgaflen. Spænd aldrig for meget da styret så går i ryk og for stramt, og du ødelægger det leje, som du ser hos thansen.
Når du har spændt tilpas, spænder du den yderste kontra (Mod den inderste, så den ikke løsnes, men låses)
Men pas på når du spænder kontra, at den inderste ikke drejer, da du så ødelægger lejet/lejerne) Faktisk skal man bruge 2 hak-nøgler.
http://www.dmc-org.dk/faq-ustabilitet.html
Se: Slidte kronrørslejer

Se på dette link: http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Hvordan hakmøtrikker ser ud, de sidder lige over bagfjederen.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 23-02-05 11:43

Men man kan ikke se nogle hakmøtriker, der går en beskytter af metal ned over, der er svejset fast... kan ikke se nogle forneden..

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 23-02-05 11:45

Jeg har kørt med slør meget længe så tror jeg skal have skiftet lejerne...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-05 23:29

Hvis du ikke kan se hakmøtrikker, så ligger de nok under en afdækning oven på styret, nedenunder dem ligger et kugleleje, og når de er af, kan hele forgaflen trækkes nedenud, så kan du se det nederste kugleleje.
Husk nu at vend alle konusser og lejer osv rigtigt, når det monteres igen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 02-03-05 10:36

Tak for svaret pallebhansen.