/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Excel kontonumre
Fra : sniperdk
Vist : 1283 gange
500 point
Dato : 17-02-05 23:07

Jeg laver bogføring i excel og er iriteret over BÅDE at skrive kontonummer og tekst.

Kan jeg f.eks. skrive posteringsteksten i D3 og så skriver den selv kontonummeret i C3.
(og endnu smartere; hvis jeg skriver kontonummer, så skriver den posteringsteksten. Altså fritvalg om jeg vil skrive i tekstfeltet eller kontofeltet?)

Det er helt nyt at jeg skal skrive kontonumrene, så jeg lærer dem aldrig tror jeg. DERFOR vil det være rart hvis excel selv kunne gøre det...

Eksempler på konto numre :
6920 A-Skat
1323 Forsikring
3600 Kontorartikler
2223 ATP
1025 Vognmand indkørt
1020 Chauffør indkørt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-02-05 23:22

Hejsa
Umiddelbart vil ved jeg ikke om der er en opslagsfunktion der lige klare det lille problem let i Excel, jeg ville dog for at gøre det hele meget lettere lave det i Acces, den kan det med at kombinere tabel/opslag i felter.
Den er også meget mere flexibel i udskrifter - jeg ved det for mange er en overvindelse at hoppe over i accees. Men det er langt det letteste at vedlige holde, da data kun indtastes EN gang og tabeller med data og grundoplysninger kan vedligeholdes enkeltvis.. Ude man skal rette mange poster..
Det var bare et tip - ikke direkte svar på dit spørgsmål..
mvh Benjami
PS. det kan jo være der er en der komme med de vise sten....

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 17-02-05 23:51

Hejsa, prøv at skrive =LOPSLAG(B4; Ark2!B4:C9; 2) i A4. Nu vil det automatisk hente værdierne fra ark2 (fra b4 til c9). Når du taster i felt B4 viser A4 automatisk den tilhørende værdi. Du kan skrive =LOPSLAG(A4; Ark2!A4:B9; 2) i B4 for at hente tilsvarende værdier når du skriver i A4.

Dette kræver altså at dine værdier ligger dobbelt:
6920 A-Skat 6920
1323 Forsikring 1323
og så videre..... Det skaber desværre også en cirkulær reference mellem A4 og B4 (felterne henter jo hinandens værdi) men det kan man godt vælge at ignorere.... Håber det hjalp dig på sporet..... :) Det bedste er dog at undgå den cirkulære reference ved kun at have formlen i den ene kolonne - så undgår du også at værdierne på ark2 dobbelt.

/Sprit

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 18-02-05 14:27

Der må være en måde, og uden cirkulære referencer og dobbelte værdier.

Jeg er IKKE interesseret i at vide om andre programmer !!

Accepteret svar
Fra : dbl

Modtaget 500 point
Dato : 18-02-05 17:12

Jeg tror at jeg har den "halve" løsning til dig.
Med det mener jeg at du bliver selv nød til at skrive kontonummerne, men så skriver excel også selv teksten. Men med tiden lære du jo også at huske kontonummerne.

Du kan prøve at downloade dette ark, og se om det er det du søger.
http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=4775

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 18-02-05 17:34

ja dbl, vi er på rette vej.

MEN skal jeg så lave en uendelig lang kode med 29 kontonumre ???
(kommer arket ikke til at blive "tungt" når koden skal være i hver linie?)

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 18-02-05 17:42

Jeg har ikke oplevet at et ark blev "tungt" bare fordi at der var mange og lange formler. Men det kan vel komme an på en prøve. Så god arbejdeslyst, godt det ikke er mig der skal taste alle de 29 kontonr.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 18-02-05 19:45

Kolonne 1: =LOPSLAG(B1;Ark2!$A$1:$B$999;2)
Kolonne 2: =LOPSLAG(A1;Ark2!$A$1:$B$999;2)
Ark2 har konto numre i kolonne A og teksten i kolonne B (altså ingen dobbelt indtastning)
Ark1 er bogføring hvor kolonne A "kan" indtaste kontonr. ELLER kolonne B "kan" indtaste teksten

Cirkulær reference undgåes ved at vælge funktioner->indstillinger->beregning og sætte kryds i "gentagelse" og sætte maks gentagelser til f.eks. 100

Så spiller det hele bare

/Sprit

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 18-02-05 21:05

Ups....
Der var vist en fejl i formlen til kolonne 1 !!!!!

Kolonne 1: =SLÅ.OP(B1;Ark2!$B$1:$B$999;Ark2!$A$1:$A$999)
Kolonne 2: =LOPSLAG(A1;Ark2!$A$1:$B$999;2)
Ark2 har konto numre i kolonne A og teksten i kolonne B (altså ingen dobbelt indtastning)
Ark1 er bogføring hvor kolonne A "kan" indtaste kontonr. ELLER kolonne B "kan" indtaste teksten

Cirkulær reference undgåes ved at vælge funktioner->indstillinger->beregning og sætte kryds i "gentagelse" og sætte maks gentagelser til f.eks. 100

Så spiller det hele bare

/Sprit

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 16-03-05 15:12

Hvordan går det med dit regneark?

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 15-06-05 07:11

OBS! Registreringer i Excel er IKKE bogførin alene af den grund at der altid kan rettes i posteringerne efter at de er indtastet så lovgivningens krav er formentligt ikke opfyldt. Så find dig en revisor eller find et regitigt bogolderiprogram. Alt andet vil være useriøst.

M.v.h.

honypet

Godkendelse af svar
Fra : sniperdk

Dato : 22-11-05 02:14

Tak for svaret dbl.