/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot Failure
Fra : oscarp
Vist : 548 gange
200 point
Dato : 01-09-02 17:45

Tidligere ingen poblemer med Windows 2000 40GB Fujitsu som primary drev og 120 GB WD som slave.

Efter at have tændt maskinen i dag kom følgende chokerende besked på skærmen:

Boot Failure from previous device...
Boot Failure
reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device.
press any key when ready.

Hverken kold eller warm boot hjælper.

Jeg har prøvet at gå ind i bios og ser at
BIOSen kan ikke finde min primary Harddisk (hverken på auto eller manuelt), men kun min slave WD.

Er min harddisk brændt sammen?
Kan der gøres noget?
kan jeg redde mine filer osv.

På forhånd tak

Oscar

Accepteret svar
Fra : kaasgaard

Modtaget 210 point
Dato : 01-09-02 18:12

Hep,

Hvis bios ikke kan se HD, er det enten kabel, HD eller Bundkort (sikkert IDE controller).

1) Prøv at skifte kabel
2) Prøv at montere HD i en anden PC

Hvis du ikke får kontakt til disken er de din HD der er defekt.

Hvis du får kontakt, så hiv dine data over på et andet drev.
(Hvis du bruger NTFS så brug en maskine, der også gør det).

Herefter så test disken

Prøv at gå ind på:
http://www.fel.fujitsu.com/home/drivers.asp?L=en&CID=1

Og download FJDT. Med det kan du finde ud af hvad der er galt med din HD. (laver en bootdisk)

Så kan du finde ud af hvad der er i vejen og evt. fixe det.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : cad

Dato : 01-09-02 18:16

hej , hvordan er enhederne sat på primær ide port og sekundær port?
er der på primær sat en : prim. harddisk(40gb.) + prim. cd-drev,- eller hvordan er det sat sammen?

Kommentar
Fra : polles

Dato : 01-09-02 18:24

Der er meget der tyder på at den måske er stået af din hd. Du kan gøre flg. for at tjecke om der er liv i den. 1. tjecke dine kabler både ide & strøm evt. sætte dem af og på igen.
bytte rundt på dine hd. så du kan få bekræfet inde i bios at den kan læse din slave som master og omvéndt. Hvis du kan komme til at se din hd. i bios så er der stadigvæk håb. Hvis du får den frem i bios kan du prøve at boote op på din win2000 og bede den om at recower din instalation. Så vil du beholde alle dine data på hd. Kan du ikke se den hd i bios er sansynligheden for at den er stået af 99,9 %
Du har også muligheden for at prøve ,at sætte den i en anden pc for at teste om den kan ses der.
Jeg har sometidder været ude for med ældre hd at kunne få dem til at køre som slave selv om de ikke har kunne køre som master, men det er kun et skud i tågen.
Du spørge om man kan redde dine filer , og svaret er nej/ja det kan du godt men det har du næppe råd til. Der er firmaer der kan recower hd der er stået af.
Og der er mig bekendt ikke nogen prg der kan hjælpe dig , når du ikke kan se din hd i bios.
Hvis du kan komme til at se den i bios, så skriv tilbage og lad os tage det derfra. når du har testet overstående ting.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 21:01

> Jeg har prøvet at gå ind i bios og ser at
> BIOSen kan ikke finde min primary Harddisk (hverken på auto eller
> manuelt), men kun min slave WD.

Et langskud: Sidder kablerne ordentlig fast?
Hvad sker der, hvis du ændrer status for slave til primary - kan bios
stadig finde disken?

Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : oscarp

Dato : 01-09-02 23:30

Jeg har nu ændret status af fujitsudrev fra primary til slave og har derfor læst windows 2000 ind på mit tidligere slavedrev WD.
Desværre, BIOSen vil ikke kendes ved drevet (SUK!), selv om det nu er kun slave. Jeg kan dog høre at drevet spinder og er varmt.

mvh
Oscar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 21:30

Tjeck Kablerne.
Med mindre det er meget vigtige filer vil det koste for meget at få
dem restoret hvis HD'en er kaput. Det der med backup har du sikkert
hørt om, så det vil jeg spare dig for.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sun, 01 Sep 2002 15:45:09 GMT, "oscarp" <oscarp.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har prøvet at gå ind i bios og ser at
>BIOSen kan ikke finde min primary Harddisk (hverken på auto eller
>manuelt), men kun min slave WD.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 11-01-05 00:10

Måske er din mbr defekt
prøv kommandoen fixmbr
boot fra CDen og gå ind i recowery console og type fixmbr
ellers hedder den fdisk /mbr det gør den for Windows Millennium Edition