/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden spiser hvad den finder
Fra : solveig
Vist : 554 gange
40 point
Dato : 01-09-02 16:32

Hej.
Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan finde noget spiseligt. Da vi bor i en by, hvor der meget tit ligger rester af pizza, boller og meget andet, er der jo et stort udvalg for hunden.
Jeg er dog meget træt af at den er mere interesseret i det end at gå tur. Jeg har prøvet at fodre den før turen, men det hjælper ikke.
Den forrige hund som vi havde, havde også den uvane. Er det noget der ligger til cairnterrier?
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 15:27

Som svar på skriblerier forfattet af solveig

> Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan
> finde noget spiseligt.
> Er det noget der ligger til cairnterrier?

Det er vist noget der ligge til de fleste racer?

mvh/Peter Lykkegaard

Kommentar
Fra : guffy

Dato : 01-09-02 17:54

Hej

Har selv en cairnterrier, de er jo gamle jagthunde der godt kan lide at snuse til al ting når de går tur. Deres appetit fejler bestemt ikke noget, så du må forsøge at styre uden om alle lækerierne, hvis du ikke kan få den til at holde op med et kraftigt fy , hvilket der nu nok ikke er meget håb om.

Mvh
Guffy

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-09-02 18:15

Som svar på skriblerier forfattet af Peter Lykkegaard:

Hvad med om du bare udtalte dig om det, du har forstand på?

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 01-09-02 17:02

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> wrote:

*snip*

Er det noget der
> ligger til cairnterrier?

*g* Jeg har tænkt på nøjagtig det samme, for min mor's cairn gør det også!
Man skulle tro hun ikke får nok mad herhjemme, men man skal altid passe på
om der ligger mad når vi er ude at gå tur, for Bonnie er evigt sulten
åbenbart!

- Men ærlig talt, jeg ved ikke om det ligger til racen, jeg ved bare at
Bonnie også gør det... desværre!

Mvh

- Sidsel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 17:39

solveig skriver:

> Hej.
> Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan
> finde noget spiseligt. Da vi bor i en by, hvor der meget tit ligger
> rester af pizza, boller og meget andet, er der jo et stort udvalg for
> hunden.
> Jeg er dog meget træt af at den er mere interesseret i det end at gå
> tur. Jeg har prøvet at fodre den før turen, men det hjælper ikke.
> Den forrige hund som vi havde, havde også den uvane. Er det noget der
> ligger til cairnterrier?

Hej Solveig!
Næh, jeg tror det ligger til arten "hund" *grin*. Med stor
underholdningsværdi for andre fodgængere prøver jeg med mellemrum at
slæææbe vores skt. bernhard forbi den lokale pizza-bix. Normalt er han
ganske lydig, men nogen gange så får han simpelthen pizza i ørerne!

Hilsen Dorthe
Hundebilleder : http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=681

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 17:46

Hej Solveig

Ja, jeg har to cairner, og finder de noget spiseligt, er det bare med at få
fat i det først. Cairner er en meget madglad race - som mange andre racer er
det - så jeg tror ikke der er noget at gøre ved det, andet end at være på
vagt.

Hilsen Helle

"solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jppc9.42137$ww6.3251776@news010.worldonline.dk...
> Hej.
> Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan
> finde noget spiseligt. Da vi bor i en by, hvor der meget tit ligger
> rester af pizza, boller og meget andet, er der jo et stort udvalg for
> hunden.
> Jeg er dog meget træt af at den er mere interesseret i det end at gå
> tur. Jeg har prøvet at fodre den før turen, men det hjælper ikke.
> Den forrige hund som vi havde, havde også den uvane. Er det noget der
> ligger til cairnterrier?
> Mvh
> Solveig
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Godkendelse af svar
Fra : solveig

Dato : 01-09-02 19:43

Tak for svaret Sidsel L. Espersen.
Jeg havde selv tanken om at min hund måske ikke får nok mad hjemme, så jeg fortsætter med at være meget vågen når vi går tur *g*
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 11:58

Hej

Jeg sidder med undren og tænker om ikke ikke har lært jeres hunde hvad "nej"
betyder???

De fleste hunde vil vel spise noget lækkert hvis den finder det, medmindre
man har lært den noget andet...Sådan er det ihvertfald hjemme hos os...

Jeg har tre meget madglade hunde, som også ( da de var hvalpe ) spiste alt
hvad de kom i nærheden af, men med hjælp af nogle pølsestykker, der blev
lagt på jorden, og herefter kommandoen " nej " lærte de altså ret hurtigt at
når der bliver sagt nej, så tager man ikke det der ligger der. Og hvis de
alligevel gør det, så er det bare med at være hurtig og få pillet det ud af
gabet...Så lærer de at det ikke kan betale sig at skynde sig ( hvis man
altså er hurtig nok

Mange hilsner fra Carina
"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
news:3d724446$0$218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Solveig
>
> Ja, jeg har to cairner, og finder de noget spiseligt, er det bare med at

> fat i det først. Cairner er en meget madglad race - som mange andre racer
er
> det - så jeg tror ikke der er noget at gøre ved det, andet end at være på
> vagt.
>
> Hilsen Helle
>
> "solveig" <solveig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:jppc9.42137$ww6.3251776@news010.worldonline.dk...
> > Hej.
> > Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan
> > finde noget spiseligt. Da vi bor i en by, hvor der meget tit ligger
> > rester af pizza, boller og meget andet, er der jo et stort udvalg for
> > hunden.
> > Jeg er dog meget træt af at den er mere interesseret i det end at gå
> > tur. Jeg har prøvet at fodre den før turen, men det hjælper ikke.
> > Den forrige hund som vi havde, havde også den uvane. Er det noget der
> > ligger til cairnterrier?
> > Mvh
> > Solveig
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 12:48

"Carina Bach Hansen" <carina.bach(fjern dette )@hansen.mail.dk> wrote in
message > når der bliver sagt nej, så tager man ikke det der ligger der.

Hvad så lige med alt det man ikke ser de samler op? Jeg har et værre hyr med
at holde øje med om hundene er ude samtidig med at stalddørene er åbne,
selvom det ikke altid er praktisk med lukket dør - men den lille suser lige
derind når man ikke kigger for at guffe hestepærer, kattemad og gud ved
hvad - i hvert fald er hun på det seneste blevet temmelig tyk selvom jeg
skærer ned på maden - og det er jo ikke meningen når man er 5 måneder
gammel... men når man er 2 personer som ikke altid ved, hvad den anden
laver, så er det svært!

Min erfaring er, at de respekterer nej, de tager heller ikke på bordet når
jeg er der - men ikke fordi de ved det er mit, fordi det er "farligt". Når
jeg ikke er der rager de bare til sig, hvis jeg har været dum nok at
efterlade noget (fordi jeg troede hunden gik med ud

:Pia

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 03-09-02 16:15

Hej
Jo, min hund har lært hvad "nej" betyder. Det jeg gerne vil, er at jeg kan gå tur med hende, uden hele tiden at sige "nej" Hun prøver jo bare igen næste gang der ligger noget, hun synes er lækkert, så det bliver til en del "nej" når vi går.
Hjemme tager hun aldrig noget uden først at få lov, og det lige fra godbidder til hendes egen mad, så jeg mener at have styr på det med hvad hun må og ikke må.
Nu skal det jo heller ikke lyde som om det er et kæmpe problem, for det er det bestemt ikke.
Mvh
Solveig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 17:38

Hej Carina

Selvfølgelig ved mine hunde hvad nej betyder og reagere også på et nej.
Problemet er jo netop at være hurtig og forudseende nok. I langt de fleste
tilfælde vil mine hundes næser være bedre end mine øjne, og ergo opdager de
maden først.

I alle tilfælde vil jeg også tage det fundne fra dem, hvis jeg når det, da
jeg ikke er interesseret i, at de spiser noget, de eventuelt kunne blive
syge af.

Helle

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3d749f8e$0$16828$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>
> "Carina Bach Hansen" <carina.bach(fjern dette )@hansen.mail.dk> wrote in
> message > når der bliver sagt nej, så tager man ikke det der ligger der.
>
> Hvad så lige med alt det man ikke ser de samler op? Jeg har et værre hyr
med
> at holde øje med om hundene er ude samtidig med at stalddørene er åbne,
> selvom det ikke altid er praktisk med lukket dør - men den lille suser
lige
> derind når man ikke kigger for at guffe hestepærer, kattemad og gud ved
> hvad - i hvert fald er hun på det seneste blevet temmelig tyk selvom jeg
> skærer ned på maden - og det er jo ikke meningen når man er 5 måneder
> gammel... men når man er 2 personer som ikke altid ved, hvad den anden
> laver, så er det svært!
>
> Min erfaring er, at de respekterer nej, de tager heller ikke på bordet når
> jeg er der - men ikke fordi de ved det er mit, fordi det er "farligt". Når
> jeg ikke er der rager de bare til sig, hvis jeg har været dum nok at
> efterlade noget (fordi jeg troede hunden gik med ud
>
> :Pia
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 11:10

Hejsa.
Kan ikke komme igennem via Sunsite, så jeg bruger Mandens ID via Tdc
Undskylder også, hvis mit svar derfor kommer to gange

Dette her har fungeret perfekt med vores _meget_ madglade lab-x... og
det virker sør'me også med vores "ting-finder"-sheltie
Allerførst gælder det om at lære vovse to kommandoer... Nej og Slip...
Nej'et er, som andre også siger, perfekt i de situationer, hvor man har
mulighed for at være forudseende og kan nå at forbyde hunden at tage
noget i munden...
Slip bruger vi som en slags Apport-øvelse... og nu kommer der en længere
smøre Hjemme (hvor man har fuld kontrol og ingen forstyrrende
elementer) sætter man sig med noget tiltrækkende... vær klar med verdens
bedste guffer (sheltien får roast-beef, lab-x'et tørret lever/pølser)...
vovse vil sikkert tage det i munden og man siger så Slip og bytter med
en guf...
Når Slip er indlært helt sikkert i den situation, skifter man til at
lægge forskellige ting/mad på gulvet... på et eller andet tidspunkt vil
vovse forsøge at tage noget i munden og man kalder den til sig, siger
Slip (eller Skal vi bytte) og bytter med en guf....
Fidusen er at det du tilbyder _skal_ være bedre end det vovse selv
finder - derfor yndlingsguffet eller måske en sjov trækkeleg eller hvad
hunden nu finder allerbedst/sjovest!
Senere gives Slip-kommandoen selv om vovse står et lille stykke væk...
Hav evt vovse i snor, så du stadig har fuld kontrol... og husk at
belønne/tilbyde belønning i det øjeblik at vovse Slipper... Tag snoren
af, når du mener at hunden kan øvelsen - og træn så det samme uden
snor... Øg gradvist afstanden mellem dig og hunden...
Målet er, at man, selv på meget laaaang afstand skal kunne give
Slip-kommandoen...
Denne måde at træne Slip ødelægger intet i forhold til mere komplicerede
(brugs-)øvelser... Her indgår Slip jo kun som et del-element i en større
helhed - og når først denne helhed er indlært så kommer vovse altså ikke
for at få en guf, for at Slippe

Og ja... denne Slip-kommando virker også kun, når man faktisk kan se
hunden!
Men fordelen er at hunden ikke får et forbud (som ved Nej) men bliver
præsenteret for et mere tiltrækkende alternativ, som den helt klart
vælger....

Anekdote: Vores sheltie lærte lynhurtigt Slip-fidusen... og udnyttede
den i den grad! I en periode samlede hun _alt_ op - dog sørgede hun
omhyggeligt for at jeg kunne se, at hun gjorde det! Så snart Slip lød,
slap hun og kom styrtende hen for at få sin guf... Slip-kommandoen
var/er blevet til en god leg
Lab-x'et havde en tendens til at skynde sig at sluge, det hun fandt...
netop fordi hun _ved_ at hun får et Nej (=forbud)... Det har også ændret
sig efter at hun bare får at vide at hun skal slippe - og endda, nogle
gange, får lov til at spise det hun har fundet

Så mit bud er altså at lære hunden at slippe....

Mvh Ann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 20:41

Sun, 01 Sep 2002 14:31:45 GMT, solveig wrote:

>Når jeg går tur med min hund, er den meget interesseret i om den kan
>finde noget spiseligt. Da vi bor i en by, hvor der meget tit ligger
>rester af pizza, boller og meget andet, er der jo et stort udvalg for
>hunden.
>Jeg er dog meget træt af at den er mere interesseret i det end at gå
>tur. Jeg har prøvet at fodre den før turen, men det hjælper ikke.
>Den forrige hund som vi havde, havde også den uvane. Er det noget der
>ligger til cairnterrier?

AHA!!! Bingo du er en cairterrier! Det siger Solveig! <hihihi>

(Han er papillon)

--
Mvh Sonja nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com/

Min HP virker...især gæstebogen.
Opdateret 26.08.2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 20:43

Tue, 3 Sep 2002 13:48:24 +0200, Pia J wrote:

>Min erfaring er, at de respekterer nej, de tager heller ikke på bordet når
>jeg er der - men ikke fordi de ved det er mit, fordi det er "farligt". Når
>jeg ikke er der rager de bare til sig, hvis jeg har været dum nok at
>efterlade noget (fordi jeg troede hunden gik med ud

<Hihihihihi>...Det har jeg da ALDRIG oplevet...

--
Mvh Sonja nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com/

Min HP virker...især gæstebogen.
Opdateret 26.08.2002

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 30-09-02 18:38

Ideen med slip-kommandoen er meget god. Jeg har selv meget gode erfaringer med at vende en negativ opførsel fra hundens side til en positiv øvelse. Hvis man ikke ønsker at hunden tager det ind i munden til at starte med, kan man gøre det på følgende måde:

Hold øje med om der ligger noget på vejen, når du går tur. Hvis..., siger du NEJ, når hunden har fået øje på det. Når den viser dig opmærksomhed, giver du den en guffer og siger DYYYYYYYYYYYyyyyyyyyygtiiiiiiiiiiiiiiggggggggg og går forbi genstanden/madaffaldet. Herved får hunden en god oplevelse, og du vil opdage, at efter meget træning, vil du opleve at hunden kigger på dig, når der ligger noget på vejen. Så kan du sige værsgo eller bare gå videre.

Med hensyn til at gå forbi pizzariaet kan samme trick bruges. Her holder du hundens opmærksomhed hele vejen med en interessant guffer og bagefter dyyyyyygtiiiiiiiiiiiiiiig.