/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min kat skraber efter den har spist.
Fra : nullerbullerpige
Vist : 9178 gange
5 point
Dato : 17-02-05 10:21

Hej!

Jeg har lagt mærke til at efter min kat har spist dåsemad, skraber den på gulvet, ligesom den gør i sin kattebakke...
Er der nogle som har en forklaring på det?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-02-05 10:43

Min ene kat skraber når den står med hele hovedet nede i vandkanden og drikker - det ser ret åndsvagt ud, men den er vist heller ikke for klog
; -))

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 15 point
Dato : 17-02-05 10:45

Hej.

Ja, det har jeg. Da jeg fik mine katte i sin tid, undrede jeg mig ogås
over denne besynderlige adfærd. Jeg spurgte opdrætteren, som også
er dyrlæge, og fik den forklaring, at de "gemte" maden, ville dække den
til, ligesom de ville gøre det ude i naturen.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 17-02-05 10:46

ogås = også

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-02-05 11:19

Det er helt naturligt for katte, at skrabe ved madskålen, tit inden den skal til at spise eller også efter den har spist. Mange katteejere tror det er kattens foragt for føden, der ikke passer den, men dette er ikke tilfælde. Katten skraber ganske rigtigt for at gæmme føden til senere, tildække afføring for at skjule lugten, og i sjældnere tilfælde sker den samme skraberefleks ved vandskålen. Din kat er som katte flest.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 17-02-05 11:28

Ja det tænkte jeg nok, men ville bare være sikker. Det er nemlig den første kat jeg har som gør det...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-02-05 11:56

Og den ene af vores de mindste skraber også, når han finder en nullermand, et sandkorn eller lign. på gulvet. Enhver med en svigermor med rengøringsvanvid burde have en kat som vores. Så er det bare at gå i gang med støvsugeren når han skraber, og svigermor vil aldrig finde noget, når hun kommer. Til gengæld skraber han alle andre steder end lige i kattebakken, når han har været på den, selv om han skraber længe og inderligt. (han er heller ikke for klog, men utrolig charmerende).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-05 12:44

Jeg har tre killinger fra samme kuld og en af dem gør det, men ikke de andre så det er bare endnu et tegn på kattes individuelle personlighed.

Kommentar
Fra : elha

Dato : 17-02-05 13:20

Din kat malker. God side for dig: http://www.inges-kattehjem.dk

mvh. Elha

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-02-05 13:49

elha, katten malker ikke. Det gør den, når den ælter med poterne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-05 14:27

Jeg tror nu ikke rigtigt på, at katten gør sådan for at grave maden ned og gemme den, det bruger katte ikke, heller ikke vildkatte.

Jeg tror mere det har noget at gøre med, at katten afmærker, at "det her er altså mit".

Jeg har 5 katte, hvor den ene er inde meget af tiden, mens de andre kun sjældent kommer indenfor.
Indekatten gør sådan ved sin egen madskål indenfor, men aldrig når han spiser sammen med de andre katte ude ved deres madskåle.
Der er det lige som han ved, at det er deres fælles mad.

mvh dova

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 17-02-05 15:10

min kat af - een omtalt som "kaffekat" kan også finde på at skrabe ved omtalte kaffebønner på gulvet- hvilket har undret mig, når han nu er så glad for sin kaffe- og det er kun engang imellem! mhv kamma

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 17-02-05 18:56

Hej elha.

Hvorfor skulle inges-kattehjem.dk være en god side for mig????

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 17-02-05 19:46

Nu har jeg været på jagt, for at se om jeg kunne finde noget andetsteds, og det kunne jeg.
På denne side, lidt nede, strår der Brevkasse, der er der et spørgsmål om det samme.

http://www.jubii.dk/nyhedsbreve/arkivvishtml.asp?articleid=172827

Citat
Spørgsmål
Vi har fem helt almindelige huskatte, de har alle valgt at bo hos os, når der ikke var andre der ville have dem mere. Mit spørgsmål handler om vores nyeste killing. Når hun har spist står hun og skraber enten på gulvet eller på væggen over sin madskål, hun er ca. seks måneder gammel. Hvorfor gør hun det?
Svar
Det er en helt almindelig instinktiv adfærd, som skyldes behovet for at dække sin mad over og dermed skjule maden for evt. fjender. Man kan sige, at adfærden til dels er overflødig, når vores katte har deres mad indenfor i trygge omgivelser, men det ligger dybt i dem. Men som sagt er det en helt naturlig adfærd, som du bare skal lade din kat udføre. Med tiden er det muligt, at den forsvinder, da hun bliver voksen og helt tryg i sine omgivelser

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-02-05 20:55

Katten "rydder op". Da katten er meget renlig af natur, rydder den op efter sig.

Det kan også ses hvis der ligger noget grus uden for bakken eller hvis den har kastet en hårbolle op, og inden man når at rejse sig og fjerne den, står den også og skraber, simpelthent for at rydde op efter sig.

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-02-05 08:34

Tak for svaret Mone.