/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formaterin af xp home
Fra : oscardino
Vist : 610 gange
320 point
Dato : 16-02-05 23:35

Min pc er blevet inficeret med et eller andet der gør følgende: Virus scanner, Firewall, Internet,
og 2 spyware programmer er alle sat ud af drift. Desuden kører computeren så langsomt at man skulle tro der kun er 2 megabyte ram instaleret. Jeg kører P4 3.2 giga, med 1024 ram. jeg har prøvet at formatere på sædvanligvis, går ind i bios og sætter den til at boote fra cd rom ( min xp cd ) men enten vil den ikke starte op, og når den gør det kommer der en Blå skærm, der siger at systemet bliver lukket ned for ikke at beskadige computeren, der er uden diskette drev. en fejl meddelse der også kom var at systemet på computeren var nyere, og ville der for ikke forsætte. Jeg tængte det kunne være pga. Service pack 2, den fik jeg afinstaleret. men det hjalp ikke. nu starter den op med den blå skærm, der siger genstart computeren for ikke at beskadige computeren hvergang. Nogen Ideer ?

Kommentar
Fra : gril

Dato : 17-02-05 00:43

Nede i bunden kan du finde 6 boot disketter til xp pro vis du ikke kan boote
fra cd drevet men det kan man fra de fleste nyere pc'er
ellers>

(1)
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html

(2)
Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

(3)
Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstaller xp?/FORMAT)

(4)
Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

(5)
Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.

(6)
Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

(7)
XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471 c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-495 5-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-05 01:37

Du kan prøve at tilbagestille komputeren til et tidligere tidspunkt, ved at slukke pludseligt medens den er næsten bootet færdig, så får du muligheden for at tilbagestille.
Men ellers prøv at køre i fejlsikret tilstand, ved at holde F8 nede ved opstart, og start så antivirusprogrammet, hvis du kan.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hugj

Dato : 17-02-05 02:36

Alt som Grik skriver er meget godt og rigtigt, men hvis du ikke har muglighed for at gå på nettet er det noget skidt. Spørg dine venner eller forældre om de har DOS liggende. Det findes i ældre udgaver af Windows. Sæt din computer til at starte på diskdrevet, gøres i BIOS, Gril beskriver hvilke taster der skal holdes nede fra start. Det kan feks. være DOS 2,00, den kan gensterte din computer således at du kan indlæse din XP igen.
Spørg dig selv hvorfor det er gået galt ?
Du har sikkert en lille orm, netsky p??
Aldrig åbne ukendte mail med vedhæftede filer. Outlook viser som standard, alt mail i en læserude. I Outlook express hedder den noget andet, men det er et vindue der automatisk kommer frem når curseren kommer hen over selve mailen. Denne funktion SKAL være slået fra.
Husk at du kun skal bruge et virusprogram ad gangen. Og det skal være opdateret og aktiveret.
Har du et virusprogram med firewall, skal du slå windows firewall fra.
Spyvareprogrammer er gode, men enkeltvis.
Sammenlign det med skak. Kun de færeste genier kan spille flere spil ad gangen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-02-05 04:28

<gril> og <hugj> >> oscardino nævner i sit spørgsmål, at hans maskine er UDEN diskettedrev
oscardino > prøv som pallebhansen er inde på, at tage strømmen fra din PC under opstart (hiv stikket ud) - genstart så igen, her for du mulighed for at lave Systemgendannelse og kan så muligvis komme i gang igen.
Måske kunne du bede om hjælp hos http://www.spywarefri.dk/ - jeg har selv fået sublim hjælp der, det er professionelle folk.-
Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 17-02-05 07:44

Det kan også være din harddisk der er fejl på! ;-(
Dine symptomer gendkendes af én der har haft det problem.
Hvis du kan prøv at køre chkdsk /f c: (hvis c: er navnet på din harddisk)
Det kan muligvis reparere indstillingerne, men der er jo også mulighed for, at den er fysisk beskadiget, og så må du prøve med en reparation/ombytning, hvis der stadig ergaranti på.

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 17-02-05 18:12

Du kan, hvis du kan komme i DOS, bruge Fdisk, slet partensioner, og der efter oprette dem igen, her efter skal du genstarte maskinen , med din Dos disk, og formater drevet eller sætte din maskine til at boote fra CD, så vil den tage XP, kan den boote fra CD. klarer XP selv at formater drevet.

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 17-02-05 22:32

Efter at havde knoklet lidt med computeren idag, har jeg fundet ud af følgende.
Partition magic vil hverken formatere, slette eller lave nye partitioner. Tune up utilities vil ikke undersøge fil systemet, jeg kan ikke fragmentere, windows vil ikke undersøge for beskadige sektorer på drevet, winxp vil ikke boote, selv om cd drevet er sat til first divice i bios.
Så det ligner efter hånden en ny hardisk. Findes der en måde hvor jeg kan se om harddisken er ødelagt, inden jeg køber en ny. Husk min pc har INTET diskette drev.
Hej fra Oscardino Ps. kan nu komme på nettet. Hentede nogle opdateringer fra microsoft update, halvdelen mislykkedes ! kan heller ikke lave bencmarks på drevet. Puha

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 18-02-05 21:48

hej.
Jeg ser ikke noget sted at du har forsøgt dig at sætte din harddisk som slave, og en anden som master.
hvilket format har du ( FAT32 ) ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-05 22:11

Du kan hente et program (POWERMAX.EXE) til Maxtor/Quantum diske hvis det er en sådan, dette program er fremstillet udelukkende for at tjekke fejl på din disk af ovennævnte type.
Programmet kan hentes til disketter, og i dit tilfælde til cd.
Der findes et utal af andre programmer, men dette er det officelle, der SKAL køres hvis du skal have erstattet din disk.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-05 22:17

1 Try a different cable.

2. If the disk drive is not "seen" by the motherboard’s ATA/SATA hard drive controller or add in (PCI) ATA/SATA
controller,isolate the offending drive as the only device on the bus. If this does not work, try the drive with
another ATA or SATA controller, motherboard, or cable. Do symptoms continue? If not, the problem is with the
controller, motherboard, or cable.

3. If the disk drive passes all tests; the problem remains elsewhere in your system. You could have a system hardware problem or a corrupted file. Programs in the operating system such as Scandisk and Defrag show only corrupted file structures not true media damage. If you are receiving errors in Windows, copy and paste the error message to a Web browser search engine (Yahoo, AltaVista, Excite, Google, et al.), and search the internet, for articles relating to the error. You may try reloading the operating system or application program software. You can also use other (third party) diagnostic utilities that test beyond the hard drive for viruses, file system issues, and registry integrity.

4. For more information diagnosing hard disk, software and system problems please visit our Knowledge Base at
http://www.maxtorkb.com

5. PowerMax can identify defective hard drives, but may not identify drives with intermittent errors. These drives
usually function well, and only occasionally report errors. If you feel the drive may be failing intermittently,
run the PowerMax extended tests.

6.   The best test for a drive with intermittent problems is a ‘low level’ format routine. !! Warning !! This test
will erase all your data, but the drive will be restored to a ‘factory re-certified’ condition. Be sure to make
a full backup of all critical data before proceeding. If your computer has more than one hard drive, be sure to
choose the correct drive. If a drive fails this test, it usually indicates a drive failure.

7.   If PowerMax detects a hardware problem at startup, or during a test, the program displays a list of the most
common hardware configuration problems.

Power connection: Make sure that the power connector is firmly seated in the connector. Try another power
connector within the system, and make sure the drive spins when powering the system on.

Interface Cable: The interface cable (the gray one) should have a colored stripe along one side (Usually red,
black, or blue in color). Ensure that it is firmly seated in the connector and that pin one
(the edge of the cable with the color stripe) is closest to the power connector.

SATA Cables: SATA data cables should be checked for a full fit when connecting. If you can't feel the contact
Pins clicking into place while connecting the cable to the drive, replace the cable. This also
applies to the 15 pin power connector.

Jumpers: Confirm the jumpers are correctly set. If other hard drives are connected to the cable, try
testing only the suspect drive alone on the cable.

System Changes: Have you made any recent changes, or added hardware that might interfere with the drive?
If so, remove any recently installed device and re-test the drive. Try to restore the system to
a state before the errors were seen. This includes removing any ATA or SATA controllers,
video, game controllers, etc. Test the drive by connecting directly to the system board's ATA or
SATA controllers. This can help isolate a hard drive, or controller issue.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 18-02-05 23:03

min harddisk er af mærket Western digital ide, 250 GB.
og fil systemet er NTFS.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 320 point
Dato : 19-02-05 00:30

Jamen så skal du bare hente Data Lifeguard Diagnostic for Windows.
http://support.wdc.com/download/index.asp?cxml=n&pid=999&swid=3
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : oscardino

Dato : 20-02-05 00:29

Tak for svaret pallebhansen.