/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
vil ikkk gniste
Fra : mollejj
Vist : 284 gange
30 point
Dato : 16-02-05 18:53

jeg har et mega problem...den vil ikke gniste jeg startede med at købe nyt tændrør det hjalp ikke, så købte jeg ny tændrørshætte det hjalp heller ikke så købte jeg en nycdi box det hjalp heller ikke... så nu spørg jeg hvad kan det så være?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-02-05 21:33

Hmmm! CDI box... det er efter min knallert tid.
Havde det været en go' gammeldaws modellos, så ville jeg kigge på mine platiner og min tændspole.
Har du prøvet at gennemmåle dit tændrørskabel? Det ku' jo være knækket / brændt over inden i.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-02-05 21:41

Åbner platinerne?
Når du er begyndt som du er var det naturligt at se på tændrørsledningen som det næste

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-02-05 21:48

Hvad er det for et køretøj?
Som skrevet tidligere, bør du få gennemmålet tændkablet, eller skift det. Det er svært at gøre selv, for der kan godt være forbindelse, uden at der er forbindelse nok.
Er det en knallert, så lyder det som om det er din stator, desværre...
Det er ikke det letteste at skifte selv, og jeg vil vurdere at et værksted vil tage omkring 2500,- for det.
Jeg håber virkelig ikke det er tilfældet, men du er nok nød til enten selv at pille den af og få den testet, eller stille den på værksted.
Men vær lige sikker på at de andre dele virker først.
Thansen har de fleste dele til nyere knallerter. De er nok billigere end forhandleren, men kan du ikke selv rode i det, kan det nok ikke bruges til så meget.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : mollejj

Dato : 17-02-05 08:46

da jeg købte den nye cdi box var der fin gannemgang i tændrørskablet.
det er en piaggio zip
hvad er en stator ?

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 30 point
Dato : 17-02-05 17:43

LOL, jeg har lige skiftet statoren i min piaggio zip.
Stator, er den del der genererer strøm til hele knallerten.
Det er en række spoler der sidder nærmest som en stjerne, og så drejer der en magnet rundt om.
Den sidder midt på motoren, på højre side.
Den sidder under et sort skjold, med ripper.
Jeg vil tro de kan måle den på et værksted, før den bliver taget af. Der sidder et multistik på venstre side, samt tre ledninger på ensretteren.
Det kan være uhyggeligt svært at skille knallerten ad, uden at brække skruer og de hvor de sidder i motoren.
Hvis de siger det er statoren der er i stykker, og hvis du ikke er vandt til at arbejde i det. Ville jeg nok se om jeg ikke kunne finde en anden knallert.
Det kommer selvfølgelig an på hvad de siger det koster at skifte. Jeg købte min Piaggio af en der skulle have den skiftet. Han havde fået at vide, at det ville koste ham mindst 2500,-. Det var prisen, hvis de kunne undgå at brække noget når de skiftede den. Jeg kan med sikkerhed sige, at det kunne de ikke have undgået. Hvis du har et værksted du kender, og kommer ved en gang i mellem, så tag ned og snak med dem.

Godkendelse af svar
Fra : mollejj

Dato : 19-02-05 11:28

Tak for svaret PrivateDK.