/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forbrugsbatteri som startbatteri?
Fra : vagn2901
Vist : 2184 gange
100 point
Dato : 16-02-05 16:18

Kan et batteri med navnet "Exide Fritid", 12 Volt og 75 Ah anvendes som startbatteri til en lille dieselmotor i en båd?
Hvad er forskellen på forbrugsbatteri og startbatteri?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 16:23

Det kunne være batteriets evne til at levere store strømme kortvarigt. Jeg ved det ikke, men det kunne være en forklaring. Og netop en dieselmaskine er jo lidt træls at trække igang. Kan batteriet ikke tåle at skulle aflevere meget strøm, risikerer du det springer.

Jeg vil anbefale dig at snakke med Jan 75 61 69 33, han ved en masse om bilbatterier.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-05 16:30

Det er som 3773 siger evnen til at levere kortvarige store strømme.
Eks. en bils startermotor kan komme op på et forbrug på 150 AMP i startøjeblikket.
Et forbrugsbatteri har den evne at holde spændingen til lige før der ikke er mere "strøm" på.
Husk lige når du oplader/hjælper et tomt batteri - så kan en gnist få batteriet til at springe i luften. (jeg har selv prøvet det)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-02-05 16:32

Det kommer helt an på hvor stor din diesel motor er.

Det batteri du nævner kan formodentlig trække en 2 - 3 L diesel motor igang.
Ah er et udtruk for hvor meget strøm der kan lagres i batteriet.

Du mangler en værdi for hvor meget strøm batteriet kan levere ved en kold start.
Normaltvis kan et 75Ah levere 650 - 700amp. Hvilket vil være nok til at starte en 2-3 liter diesel motor.

DU må søge på nette efter et datablad på det omtalte batteri.

Søger du finder du én side som sælger de batterier. ring til dem og find ud af hvad forskellen på Exide Fritid og Exide Marina er. Der er 100 kr i prisforskel men ingen Ah forskel, så det kunne tyde på at Exide Marina kan levere mere startstrøm

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 16-02-05 16:34

Som jeg forstår det du skriver, så er der ingen forskel, - ligger forskellen ikke i at det er nemt at transportere? f.eks. med håndtag eller anden form for nem transport, så prøv om det duer, det afhænger selvfølgelig af om det har nok amp. til startstrøm, - men mon ikke.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 16-02-05 16:34

Du kan komme langt over 150amp når det er dieselmotorer.

Min Opel Vectra 2.0 DTI skal have 600amp. for at kunne starte.
Batteriet der sidder i er et 71Ah, som kan levere 680amp, ved koldstart som spidsbelastning.
Benxin motorer skal bruge langt mindre strøm for at starte, da man her har en gnist fra et tændrør så benzinen eksploderer hvergang.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-05 16:42

Jo da benzin-motorer er da nemmere at rotere, grundet lavere kompression.
Men heldigvis >>forbrænder<< benzinen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-05 20:06

At der skal forbruges 150 amp i startøjeblikket forhindrer ikke et 75 ah batteri at kunne klare opgaven, men jeg ville nok vælge et 100 ah til så stor en belastning.
75 ah betyder (teoretisk), at batteriet skulle kunn elevere 75 amp i en time.

Hvis det er en lille en eller to cyl. marinemotor kan det måske nok klare at starte den, men jeg syntes at man skal have rigelig kapacitet i en båd så den kan klare nogle forgæves startforsøg uden at mangle strøm.
Et forbrugsbatteri er typisk det batteri der leverer strøm til lys og instrumenter og det behøver ikke at være af så god en kvalitet.
Jeg har 2 batt. i min båd hvor jeg bruger det samme til både start og forbrug, men sørger så for at det andet batteri er opladet under sejlads eller i havn så der altid er et friskt til start.
Det er for øvrigt ikke nok at gå efter ah da billige batterier måske nok er påstemplet dette, men det er meget store batterier med lavt blyindhold hvor kvalitetsbatterier ofte fylder mindre, men er meget tungere.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-05 21:14

BjarneD - det er faktisk det specielle ved "startbatterier" at de kan levere meget strøm i kortere tid.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-05 21:50

I realiteten er alle startbatterier til både kvalitetsbatterier, men med et "tungt" batteri (akkumulator) med mange amperetimer kan man både/og.
Bilakkumulatorer er startbatterier hvor man gør dem så små som mulige af hensyn til vægten da generatoren sørger for at forbruget dækkes.
Jeg bruger selv 75 ah akkumulatorer i min båd og det dækker skam fint.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 28-02-05 17:54

Tak for svaret BjarneD.
Jeg har nu forstået hvad det drejer sig om.