/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Background processess?
Fra : zamot
Vist : 591 gange
140 point
Dato : 31-08-02 20:31

Min PC har gang i en hel del baggrundsaplikationer, nogen af hvilke bruger min internet forbindelse.
Jeg køre Win XP Pro på en ADSL forbindelse.
Min spørgsmål er, Er der nogen som ved hvad processerne:-
"SVCHOST.EXE", "ALG.EXE" og "SYMPROXYSVC.EXE"
laver?
Og ved nogen hvorfor min System Idle processes altid bruger ALT overskudende processor kraft?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 31-08-02 20:58

svchost.exe er en systemprocess som windows bruger, den kan du ikke slippe af med.

symproxysvc.exe lyder som noget fra Symantec du har kørende, deres antivirus eller firewall muligvis.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 19:49

Sat, 31 Aug 2002 18:30:35 GMT, skrev "zamot"
<zamot.news@kandu.dk>:

>Min spørgsmål er, Er der nogen som ved hvad processerne:-
>"SVCHOST.EXE",

Bruges til opkald til internettet - skal være der.

>"ALG.EXE"

Søg på google.com og der er masser af hits, prøv at se om noget
passer på din maskine.

> "SYMPROXYSVC.EXE"

Hører til Norton Personal Firewall eller Internet Security.

>Og ved nogen hvorfor min System Idle processes altid bruger ALT
>overskudende processor kraft?

Jo mere af cpu'en der står angivet i system idle, jo bedre...
Det betyder fri processorkraft, så derfor vil det altid være den
overskydende der vises.

Iflg. eng-da ordbog:

idle¹ [aidl] adj. ledig (fx moment); ubeskæftiget; doven; tom (fx
talk, threat); intetsigende; unyttig; grundløs (fx fear, rumour);
ørkesløs; forgæves (fx protest); let henkastet (fx remark);
tilfældig;

--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 31-08-02 22:04

zonker >> du plejer da ikke at springe så let over det
--------------------------------
SVCHOST.EXE Starter, stopper, og konfigurerer Windows-tjenester.
og det kan du selv administrer ved at gå ned i start så kør services.msc

her er et eks

Adgang til brugerstyrede inputenheder (HID)
- - - -
Aktiverer standardadgang for input til Brugerstyrede inputenheder (HID), der aktiverer og vedligeholder brug af foruddefinerede genvejstaster på tastaturer, fjernstyringer og andre multimedieenheder. Hvis denne tjeneste stoppes, fungerer genvejstaster, der styres af denne tjeneste, ikke længere. Hvis denne tjeneste deaktiveres, kan tjenester, der er direkte afhængige af den, ikke starte.

---------------------------

men pas på hvad du laver herinde for det kan gå gruligt galt så tag et stk papir og en blyant skriv hvad du laver

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 21:50

"zamot" <zamot.news@kandu.dk> wrote in message
news:cP7c9.40669$ww6.3124334@news010.worldonline.dk...
> Min PC har gang i en hel del baggrundsaplikationer, nogen af hvilke
> bruger min internet forbindelse.
> Jeg køre Win XP Pro på en ADSL forbindelse.
> Min spørgsmål er, Er der nogen som ved hvad processerne:-
> "SVCHOST.EXE", "ALG.EXE" og "SYMPROXYSVC.EXE"
> laver?

alg.exe er XP's firewall. Hvis du bruger zonealarm så stop servicen -
zonealarm er bedre da den også stopper spyware hvilket XP's indbyggede ikke
kan finde ud af ;=))

Du kan finde en gennemgang af de mange services XP her:
http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm

En del kan stoppes og disables da de enten udgører en potentiel
sikkerhedsrisiko eller bare er ubruglige.

jeg har trimmet XP og strammet en del op på sikkerheden ved at stoppe en del
services.

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/
http://home.cbkn.dk/spyware/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 00:08

F.Larsen,

> Du kan finde en gennemgang af de mange services XP her:
> http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm

Findes der også sådan en side til Windows 2000?

------------------------------------------------
Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605
------------------------------------------------

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 01-09-02 11:21

Hej Zamot,

hvis du går ind på den side som F. Larsen henviste til vil du her... -->
http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm#Application Layer Gateway Service
ku' se hva' det er...
..."Application Layer Gateway Service ~ Provides support for 3rd party plug-ins for Internet Connection Sharing/Internet Connection Firewall. Required if using Internet Connection Sharing/Internet Connection Firewall to connect to the internet. This uses about 1.5 MB of memory in an idle state. "...

lidt længere nede ka' du så se hva' definationen af denne... "Internet Connection Sharing/Internet Connection Firewall" er... -->
http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm#Internet%20Connection%20Firewall%20Internet%20Connection%20Sharing

men hvis du f.eks. også har en process kørende som Loadqm.exe ka' denne f.eks. godt slås fra... nu ved jeg ikke hvilke andre processer du har kørende... men nogle af dem starter om sammen med windows... dette ka' forhinderes vha. MSconfig...
--> start --> kør --> indtast "msconfig" og tryk OK... her går du så hen til det faneblad der hedder start/startup eller noget i den stil... her ka' du så se hvilke programmer der starter op sammen med din XP...

inde på siden hvor informationen omkring ALG.exe var at finde er der også en side med andre services...
http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm
hvis du sku' ha' andre processer kørende som du måske også var i tvivl med...

men ellers er der en liste her over programmer der gost ka' slås fra... "Startup Programs - Useless"... -->
http://www.greatis.com/regrun3useless.htm
hvis du sku' ha' nogle af dem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-09-02 14:51

"Mr. Searching" <yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS> wrote in message
news:akri6c$22bs$1@news.cybercity.dk...
> > Du kan finde en gennemgang af de mange services XP her:
> > http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm
> Findes der også sådan en side til Windows 2000?

http://www.blkviper.com/WIN2K/servicecfg.htm

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 140 point
Dato : 04-09-02 10:45

Hej Zamot,

har du fået løst dit problem, eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zamot

Dato : 05-09-02 15:02

Hej Strarup,
Ja tak, jeg fik svar på det jeg spurt om.
Tusind tak for din hjælp.
Undskyld jeg ikke har svaret tidliger, RL gets in the way sometimes *G*
Jeg skal nok lukke spørgmålet.

Problemet er dog desvære ikke løst, der er stadivæk noget som bruger en masse resourser på min maskin, jeg troede det var en af det processor jeg nævnt.
Jeg kan genkende resten som er listede i task manager. Og har gennemgåede startup filerne. Jeg har renset for vira, TH's, ads, spyware og andet sjusk, uden at finde frem til synderen.

Log filerne pejer på at det er
Norton Utilities ,Anti virus og personal firewall har ikke kunne finde noget galt, heller ikke ad-aware.
Så nu tror jeg jeg skal afsæt tid til in formatering og geninstallering af XP. Og denne gang HUSKER jeg at køre ghost når det hele er som det skal være!

Kommentar
Fra : zamot

Dato : 05-09-02 15:02

Hej Strarup,
Ja tak, jeg fik svar på det jeg spurt om.
Tusind tak for din hjælp.
Undskyld jeg ikke har svaret tidliger, RL gets in the way sometimes *G*
Jeg skal nok lukke spørgmålet.

Problemet er dog desvære ikke løst, der er stadivæk noget som bruger en masse resourser på min maskin, jeg troede det var en af det processor jeg nævnt.
Jeg kan genkende resten som er listede i task manager. Og har gennemgåede startup filerne. Jeg har renset for vira, TH's, ads, spyware og andet sjusk, uden at finde frem til synderen.

Log filerne pejer på at det er
Norton Utilities ,Anti virus og personal firewall har ikke kunne finde noget galt, heller ikke ad-aware.
Så nu tror jeg jeg skal afsæt tid til in formatering og geninstallering af XP. Og denne gang HUSKER jeg at køre ghost når det hele er som det skal være!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-09-02 13:36

Hej Zamot,

jeg kender godt det med at RL ka' komme lidt i vejen ind imellem... fik selv en søn i torsdag der ud over min anden søn på 2½ også ta'r noget tid...

men prøv at kører Ad-Aware, og skriv resultatet af det hele ned her på siden, fordi der i skriver den bl.a. også de kørerende processer ned... hvis vi er heldige er det muligt at spotte synderen til resource forbruget...

men ellers er der en process i "Windows jobliste"... -->
"CTRL+ALT+Delete" --> tryk på "Jobliste" --> Fanebladet "processer"...
noget der ser ud til at ta' helt vildt mange ressourcer... hvis der ikke bliver vist noget... ka' det evt. være en skjult process der kører... men jeg kender et program der også sku' vise skjulte processer som f.eks. "Windows Joblisten" ikke ka' vise... det er et freeware program jeg desværre ikke lige ka' huske navnet på... men så hurtigt som muligt når jeg har fundet ud af det ska' jeg nok sende det... så du ka' få det afprøvet og se om der sku' være noget der kører og som ikke bliver vist i joblisten...

umiddelbart vil jeg fraråde en formattering... idet problemet umiddelbart ka' opstå igen ved en geninstalltion af Win Xp... og så er det da lidt surt at ha' spildt tid på det...

men et legalt program som også er en resource sluger, er offices "Fast Find"... hvis du har den kørende vil jeg slå den fra...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : zamot

Dato : 09-09-02 00:16

Tak for svaret strarup.