/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
pladespiller uden lyd
Fra : freddiemercury
Vist : 1706 gange
200 point
Dato : 16-02-05 13:04

hejsa jeg har sat min gamle pladespiller til min stereoanlæg, mne der kommer ingen lyd ud af den
den er forbundet med en rød og hvid kabel..

help

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 13:15

Jeg tror problemet ligger i, at der i dit anlæg ikke er en for-forstærker til pladespiller, så du skal have noget der hedder en switchbox.
Tror du kan finde fremgangsmåden her www.kandu.dk/dk/spg/46957

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 13:17

Prøv at tage stikkene ud igen og rens dem med et godt rensemiddel. F.eks. Isoprypylalkohol, det kan købes i f.eks. Matas. Hos T. Hansen kan du også købe noget der hedder Kontaktrens. det er også godt. Du siger at det er en gammel pladespiller, så det kunne jo være at også dine stik er gamle, derfor rådet om at rense dem. Prøv så igen. Om rød og hvid kabel er sat i de rigtige stik har kun betydning for venstre/højre kanal.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 13:19

Sorry, det hedder Isopropylalkohol.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 14:04

Nu gik jeg ud fra at du havde tilsluttet til den rigtige indgang på forstærkeren. Den burde hedde Phono (left/rigth). Har du det kan du se bort fra dova's bem. Har du IKKE tilsluttet rigtigt, er det svaret. Check det lige.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 14:36

Det er ikke sikkert, at dit anlæg kan som jeg skrev først.
Hvis der ikke er en phonoindgang med indbygget forforstærker, dur det ikke.
Hvid der f.eks. står Line in på stikket kan den heller ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 14:53

Kære dova.
Citat
Det er ikke sikkert, at dit anlæg kan som jeg skrev først.

Du skrev ikke noget om hvad freddiemercury's anlæg kunne.

Og en switchbox er KUN beregnet til at switche fra en enhed til en anden og indeholder ikke en for-forstærker.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med dine bem. Gør du? eller freddiemercury?

Og hvis der er en Phonoindgang, så er forstærkeren også i stand til at klare det, glem ordet for-forstærker.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-02-05 15:16

Der skal ikke kun være en Phono indgang, den skal også være forsynet med en RIAA forstærker, den kompensere for den manglende bas på en LP plade samt forstærker det hele X 10. Hvis ikke forstærkeren er forsynet med sådan en kan man købe en RIAA forstærker eksternt.

F.eks: www.brinck.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 15:21

kpm10 - Findes der virkeligt forstærkere med Phono-indgang der ikke kan det? MIN forstærker er en JVC-Nivico fra 1974, DEN kan da.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:23

Læs kpm's indlæg. Korrekt korrekt korrekt. Du kan få de der Riaa'er i de fleste elektronikforretninger. OK 75 62 95 77 har i hverttilfælde haft dem. Har hentet et par stykker der. Dova's og Arnes kradsen øjne ud, skal du bare glemme.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-02-05 15:24

Ja helt klart, så er de jo bare forberedt på at man kan tilslutte en ekstern RIAA.

Evt kan der bagpå sidde en knap hvor man kan slå den interne RIAA fra og til således man kan bruge den som almindelig indgang!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:31

Skal vi tåge lidt længere ud KPM, og begynde at snakke MM & MC pick-ups, step-up og alverdens andre dingenoter fra den analoge tid. Fuuun!

Iøvrigt, KPM, du skulle vel ikke være skrap til at kigge på en AKAI GX 636 DX (tror jeg nok den hedder), som er blevet lidt småpervers i hastighedsreguleringen?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 15:33

kpm10 og 3773

Nu har jeg som sagt haft min forstærker siden 1974. Den fungerer uden at jeg har haft kendskab til noget der hedder RIAA. Vil det sige at moderne forstærkere er ringere end den jeg har?

3773 - dova og jeg river ikke øjne ud. Men hvis du har en mening om dova's bemærkning, kandu jo komme med den. Jeg syntes at den var forkert, og det sagde jeg. Det er ikke øjenudrivning, men blot en kommentar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:37

Udemærket Arne, men KPM er den eneste der svarer korrekt her. Hvis ikke du ved hvad en Rhiaa forstærker er, vel jeg anbefale dig ikke at rådgive nogen omkring analoge pladespillere.

Og selvom jeg ikke er meget for det, må jeg medgive dig at Dova's svar ligesom dit eget var noget vås!

..

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-02-05 15:39

3773 > Ja det er en verden for sig selv! Men lydmæssigt holder jeg på at en pladespiller kan nogle ting som en cd ikke kan!!!

Prøv at giver potmeteret noget kontaktspray, så er den fikset! Havde selv det samme problem på min 10år gamle Lenco!

Arne > det har ikke noget med moderne at gøre, der har ALTID skullet en RIAA til for at kunne afspille LP'er. Men det er klart nu hvor at det efterhånden er mindst 10-20år siden man kunne købe en pladespiller i almindelig hifi forretning er der jo ikke nogen ide' i for producenterene fortsat at putte RIAA forstærker i alle forstærkere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:39

...og vil du gerne vide hvad en RHIAA forstærker gør, prøver du såmænd bare at tilkoble et liniært signal til den, f. eks. fra en cassettebåndoptager (for nu at blive i gamle apparater), eller en CD. Så gætter jeg på du forstår sammenhængen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:40

Hov hov, KPM. Akai'en er en spole med masser af (gammeldags) elektronik i. Den sidste af de største!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-02-05 15:46

Ja det er lidt af en sag du har der så!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:47

Grammofon forforstærkeren:

Signalet fra en pickup er meget svagt, faktisk en del svagere end det signal man får fra en CD afspiller. Desuden er grammofonplader indspillet sådan, at man under indspilningen hæver diskanten med et såkaldt 1. ordens filter ved 2.120 Hz og dæmper de dybe toner fra 500 Hz. Dette betyder, at man ved afspilning skal gøre præcis det modsatte. Denne equaliserings kurve kalder man RIAA kurven, og derfor kalder man ofte en grammofon forforstærker for en "RIAA forstærker."

RIAA kurven stammer fra USA og er fra 1955. Efter nogle år blev den til det man kalder for en standard for ind/afspilning af LP-, EP-, og Singleplader.

Men plader indspillet inden den tid, brugte adskellige andre kurver. Og specielt 78'ere har mange forskellige kurver. Hvis dette har din interesse, kan du læse nærmere på min side om den forforstærker, ELBERG MD12 MK2, som jeg selv producerer sammen med Elberg.

Hvis du udelukkende har brug for at afspille LP/EP'er fra efter 1955, er en RIAA normalt fuld tilstrækkelig, men hvis behovet også er 78'ere, vil jeg anbefale en løsning som f.eks. min ovennævnte forstærker. Resultatet af afspilning af 78'ere gennem en almindelig RIAA, er ikke særlig godt.

Hvis man har en ældre Hi-Fi forstærker af god kvalitet, vil der ofte være en indbygget RIAA, som man vil kunne bruge og tappe signalet ud af via en båndoptager udgang. Ofte kaldet en Tape Monitor. Hvis du skal købe en RIAA, synes jeg den bedste løsning for dig, vil være at købe en i en Hi-Fi forretning, og ikke som computer ekstra udstyr. I den overkommelige ende er en NAD fra Hi-Fi Klubben til omkring kr. 600,-

hugget fra et af mine tidligere indlæg, som jeg igen har hugget et andet sted!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 15:50

OK - begge to. Grunden til at JEG ikke ved hvad RIAA er, er altså at såvel min LP-spiller som min Forstærker er fra en tidsalder hvor det var indbygget. Og det er det så ikke idag.

3773 - Det giver dig ikke ret til at sige at mine kommentarer er vås. FY. Jeg skider ikke på dig, så undlad venligst at behandle mig som om jeg var en idiot.

Det I fortæller er, at noget der engang var standard, er blevet fjernet fra forstærkere. Så nu skal man købe det særskilt.

Det synes jeg ikke er særligt smart. Men nu kommer vi nok lidt langt ud over spørgsmålet. Lad os bare holde her.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-05 16:03

Underholdende tråd
Vil man ikke under alle omstændigheder kunne høre grammofonen svagt, selvom man bruger f.eks aux indgangen?
Jeg mener; hvis man normalt kan høre den svagt når man skruer meget op for forstærkeren, så er det måske i dette tilfælde noget med stik/ledning fra pladespilleren?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 16:03

hvis du kigger på www.monacor.dk

Online katalog

vælg proff lyd

vælg pladespiller tilbehør

vis varer

så kan du se en SPR-6 RIAA forstærker. Pris 319,- bobs.

Skal du have fikset noget billigt, kan jeg anbefale dig en tur på genbrugen. Find en gammel forstærker hvor der er phono indgange på + enten tape send eller pre-out udgange. Indskyd denne mellem din forstærker og grammofonen, så skulle det gerne virke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 16:18

Se der kan du have særdeles ret i et eller andet Tedd.

Faktisk burde det sige en smule, men meget tynd og svag i lyden. Gør det ikke det, er der mere end den manglende RIAA galt.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-02-05 17:07

lol...Jep, det er en underholdende tråd. Jeg ved ikke en gang hvordan en pladespiller ser ud (live) - og troede faktisk slet ikke, at nogen stadig bruger den slags, så jeg må hellere afholde mig fra at komme med gode råd.

Undskyld til >tråd ejeren<. Jeg fiser lige af igen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-02-05 17:38

Yes my boys,
3773, min Phillips rørforstærker med pladeskifter til 10 lakplader,(1954)
har det ikke godt, gummiringene, er mørnet (dem til pladespilleren), hvor får jeg nogen nye?? Nogen idèer?
Jeg ville gerne høre Raqel Rastenni, sammen med Harry Felberts Kvartet, på 78'er lakplade
spille Den Gamle Gartners Sang , her til foråret.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 18:14

tedd - Det der med stik/ledning var mit første bud på problemets løsning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 18:56

Hvad vås er der i at foreslå spørgeren, at hans anlæg sikkert ikke har den nødvendige forstærker indbygget i sit anlæg, og så henvise vedkommende til en tråd hvor bl.a. DU kommer med forklaring på hvordan problemet løses???

dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 19:15

dova - bl.a. at du skriver:
Citat
Jeg tror problemet ligger i, at der i dit anlæg ikke er en for-forstærker til pladespiller, så du skal have noget der hedder en switchbox.

Det har ikke noget med en for-forstærker eller en switchbox at gøre.

Hvis du kun kan henvise til en anden tråd hvor 3773 fortæller, så nøjes med det.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 16-02-05 19:21

arne, selvfølgelig har det noget med en forforstærker til pladespilleren at gøre, ellers læs da lige kpm10's indlæg til dig 15:16, og som også 3773 henviser til er det korrekte.
Han kalder den så bare en Riaa-forstærker.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 19:35

Læs min 15:50 - Man må altså konstatere at min gamle forstærker fra 1974 er bedre end dem man bruger idag. LOL

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-02-05 19:42

tak for de mange gode svar

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-02-05 19:43

tak for de mange gode svar

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-02-05 19:45

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 20:00

freddiemercury - Hvad er det LIGE dova har svaret? De eneste brugbare svar har du da fået af alle andre end dova.

Det er da kpm10 der har givet dig svaret.

Ved godt at jeg ikke gjorde. Men dova gjorde da slet ikke.

dova - hvis du ejer pli - sender du point videre til kpm10.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 16-02-05 20:16

HEJ ARNE DU HAR VÆRET FLITTIG
MEN DOVA HAVDE RET JEG SKAL HAVE EN SWITSBOX

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-05 08:45

Nej Freddie, en skifteboks skal du bruge hvis du vil have to grammofoner på samme indgang, og vil kunne skifte mellem disse. En Riaa forforstærker skal du have på hvis du vil tilkoble et stk analog grammofonplade afspiller der ikke selv har indbygget Riaa (det blev leveret nogle engang, med en sådan indbygget), til en lineær indgang. At kalde dette en switch-boks svare nogenlunde til at kalde et rat i en bil for et hjul, fordi det nu er rundt. Det korrekte og entydige svar faldt derfor fra Thulin. Korrekt at Dova henvisning indeholdt det korrekte svar, men den øvrige ordlyd i kommentaren holdt ikke.

Slut herfra.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-05 08:47

Korrektion: Dovas første linie holdt, men henvisningen til switchboksen holder ikke. Slutteligt holder tråden hun henviser til.

Meget forvirrende.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-02-05 08:53

Nu går det helt galt for mig.

Her rækkefølgen som jeg ser det:

Dova har antagelig 67% ret i hendes første tråd
AJ har antagelig 0% ret
14.36 fra DOVA er OK
14.53 AJ Korrekser for den der med switchboksen
KPM kommer med et entydigt svar
og derfra er resten hvis regulært navlepilleri og flueknepperi.