/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Reperation af gipsvæg
Fra : sokl
Vist : 1638 gange
100 point
Dato : 16-02-05 11:38

En antennestikdåse er blevet "flået" ud af gipsvæg. Hvordan repererer jeg hullet, så dåsen kan sættes fast igen?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-02-05 11:42

Hvor stort er hullet i gipsen, og hvad er der umiddelbart bag ved gipspladen?

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 11:44

Hvis du kan få "fidlet" et stykke træ ind gennem hullet og til at ligge på tværs. Skrue fast i begge sider af hullet. Tilskær en gips klods og skrue denne ind i hullet. Spartel efter med f. eks Gull Spack spartelmasse. Slib, spartl, slib, spartl, slib.

Skær tapet eller glasvæv fri med en skarp stanley kniv, og lim et nyt felt i (medmindre du kan redde hvad der er).

Mal

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 11:46
Kommentar
Fra : sokl

Dato : 16-02-05 12:08

Hullet er kun ødelagt i fastsættelses punkterne, så stikdåsen ikke kan sættes fast.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 16-02-05 12:25

Er det ikke nemmest at købe egnede ravplugs beregnet for gips, der når de spændes ekspanderer på bagsiden, det kræver kun at hullerne opbores til den for ravplugsen passende hul, og ravplugsen skal naturligvis også passe til dine skruer. -De findes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-05 12:48

Du skal købe en forfra-ind dåse i byggemarkedet. det er en dåse som elektrikere bruger ved montering af kontakter mm i gipsplader. Dåsen har nogle flapper der låser dåsen mod bagsiden af gipspladen og langt de fleste antennestik er jo lavet i standardmål som lk kontakter så det burde bare passe.
Du skal nok også have en ramme til at dække dåsens kanter
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6187&Grp=28&n=20100&KundeID=0jwms99Osv43X2Tsp9T4Vn1A5HVO486

Kommentar
Fra : sokl

Dato : 16-02-05 15:09

Det er en forfra-ind dåse som antennestikdåsen sidder i og det er denne forfra in-dåse der er flået ud af gipsvægen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-05 15:13

Så er skaden jo lidt større end jeg regnede med, men et par stykker 6 mm krydsfiner ind bagved, fastholdt af et par skruer der skal skrues helt ind i gipspladen, måske lidt lim imellem også og så ellers udspartling med lidt armeret Polyfilla (til store huller) og afsluttet med lidt glasfibervæv eller lignende der spartles pænt til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-02-05 15:25

Priv at kigge på mit udmærkede link Sokl. Det viser med billeder hvad du skal gøre!

Kommentar
Fra : Overgaard1407

Dato : 29-03-05 23:33

Du gør bare som 3773 foreslår bare i dobbelt udførelse. Altså en pind over og under din dåse. Så kan du lave et nyt hul til din forfra dåse. En stor lap, men til gengæld duer det og holder. Ikke noget med at fylde ud med div. midler og bore nye huller/skære til i disse.

3773 råd ER det rigtige og det som prof. bruger