/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Salmiak?
Fra : DVBH
Vist : 3033 gange
80 point
Dato : 16-02-05 01:40

Hej..

Jeg har tænkt mig at lave lidt "salmiak" ( Er det ikke det, som det hedder )..

Jeg har noget Salt-Syre, og så har jeg noget 3-dobbelt salmiak spiritus..

Og så vil jeg lave lidt rødkåls afkog til at måle PH-verdi..

Begge "ingridienser" er købt i butikker som Haraldnyborg, Jem og Fix, og sådan nogle, altså ikke specielt til at lave noget med fysik/kemi med...

så vil jeg høre:

Er det forsvarligt?

Hvilken farve får Rødkåls afkog når man putter noget syre ned til det, noget base ned til det, og selvfølig noget neutralt ned til det...

Hilsen DVBH

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 16-02-05 07:19

umiddelbart kan jeg ikke se noget uforsvarligt ved det sålænge det bae er for at prøve at lave lidt. Hvis du skal i gang med en større produktion, ville jeg måske overveje ander leverandører, men nu ved jeg ikke lige hvor HN og J&F får deres fra.

rødkålsafkog bliver så vidt jeg husker
surt=rødt
neutralt=blåt
basisk=grøn
meget basisk=gul

men prøv selv efter med lidt afløbsrens, som du neutraliserer med saltsyre, så kan du bedre vurdere farverne nøjagtigt. Jeg kan heller ikke huske hvor nøjagtigt det er mht til omslaget.

held og lykke

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-02-05 10:58

Du har ikke brug for afløbsrens. Ammoniakvand er en rigeligt stærk base til formålet. Men du skal nok ikke spise resultatet, når du har lavet salmiak. Der er stor forskel på renheden af kemikalier til teknisk brug og til fødevarebrug. Men derudover vil rødkålssaft sikkert være udmærket til at checke surheden. når bare du er i nærheden af pH7, er der ingen risiko på grund af det. Din egen mavesyre er tæt på 2½.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-02-05 11:01

Eller snarere 2 (Geigy Scientific Tables 1970) for mavesaft total

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 16-02-05 12:49

Det er billigere at købe en dåse med salmiak = ammoniumchlorid.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : DVBH

Dato : 16-02-05 16:45

Okaay..
Men det fede ville jo være at lave det, og så bagefter det ku spises :O , men det må man nok hellere lade være med såååh.. Men på den anden side, når man koger det bliver d så ikke rent?

Kimboje --> Der er noget du har misforstået.. Det fede ved det er jo at selv lave det

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 16-02-05 21:45

du kan da lave lidt og smage på det - det sker der ikke noget ved. Men det er rigtigt du nok ikke skal spise alt for meget af det. At du koger det gør det ikke renere kemisk set. Kun biologisk.

pbp_et det har du selvfølgelig ret i - jeg tænkte ikke lige, men skrev bare NaOH af gammel vane.

Kommentar
Fra : jonsteensen

Dato : 04-10-05 16:27

jeg vil mene at rødkålsafkog er en lidt upålidlig indikator, men tilgengæld har den den fordel at den kan spises. Jeg ville vælge en indikator der kun skifter mellem to farver, men som tilgengæld slår om ved pH = 7. Såvidt jeg husker fra en kimitime (i folkeskolen, jeg går i 3.g nu) kan en idikator fjernes igen, ved at lede væsken gennem kulpulver, hvorefter salmiakken kan inddampes, men tjek hellere først en kemibog.

Kommentar
Fra : hhhj

Dato : 26-08-06 19:29

Altså,

Hvis man nu lavede en lille smart indretning ku man jo få det reneste ammoniumchlorid uden at skulle bruge alle mulige indikatorer osv...

Ammoniak og saltsyre har jo begge den fortrinlige egenskab at de "damper af" ved stuetemperatur... prøv at stikke snuden ned i en flaske med ammoniak.

hvis man nu kunne lave en smart indretning (har ingen tegninger eller noget) hvor HCl-gas mødte NH3-gas så reagerer det jo faktisk 100%. Jeg tror alle der har gået i gymnasiet og har haft kemi, har set forsøget med et glasrør hvor man sætter vat med HCl i den ene ende og vat med NH3 i den anden.

Jeg har faktisk næsten lige arbejdet med begge stoffer, i to forskellige synteser. Jeg arbejdede med mættet ammoniakvand i den ene uge og halvkoncentreret saltsyre i den næste. efter den anden uge var der et meget fint hvidt lag på indersiden af mit stinkskab som var meget nemt at få af med rent vand. Jeg er helt overbevist om at det har været salmiak.

Mit forslag er: led noget ammoniak-gas og noget HCl-gas hen over hinanden via nogle plastslanger. du kan evt. lade slangerne mødes på en overflade, så bliver der lynhurtigt dannet salmiak.

Du kan evt. varme svagt på flaskerne med de vandige opløsninger, så går det noget hurtigere. HUSK god procesventilation, begge stoffer stinker fælt og er pænt giftige og er ikke rare at få ned i lungerne.

- HH