/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Howard Pyle
Fra : Coolio_Nic
Vist : 409 gange
50 point
Dato : 15-02-05 21:24

Hej ALLE!!
Er der nogle der har fakta om Howard Pyle.???

Kommentar
Fra : lally

Dato : 15-02-05 22:11
Kommentar
Fra : krabat

Dato : 22-02-05 23:03

det ville klæde dig at stille spørgsmålet præcist: HVAD er det, du søger svar på?

Jeg har f.eks. fakta om Dronning Margrete II: Hun er en kvinde, dronning af danmark, datter af Frederik d. 9., har to sønner, er gift med en franskmand... Men hvad fortæller det nogen? Hvad spiser hun til morgen? hvad er hendes ynglingsfil? Hvor længe arbejder hun på sine akvareller, før de er færdige? Dét er spørgsmål, som fortæller noget om hendes karakter - og er derfor langt mere interessante end de fleste leksikale opslag. (Og ofte langt sværere at finde ud af).

Spørger du, fordi du skal skrive en stil eller lign. om Robin Hood eller Kong Artur og ridderne om det runde bord? I så fald bør du begynde med at danne dig en mening om historien, du skal analysere - synes du den er oplysende, spændende, sørgelig, tids-beskrivende, historisk korrekt eller hittepåsom, belærende, kompliceret, nem... og derefter kan du stille dig spørgsmålet: Hvorfor har forfatteren valgt at skrive netop DENNE historie - hvad enten den er baseret på virkelige begivenheder eller ej, tager det tid at skrive og forfatteren har foretaget et valg, der skulle give ham eller hende noget, de ikke havde før - tilfredsstillelse, penge, berømmelse, at få afsluttet noget, bedre svar end andre havde givet osv.

Når du så har dannet dig en mening om forfatteren, ud fra dennes nødvendighed for at skrive historien, kan du stille spørgsmålet langt bedre - og med langt større sandsynlighed for præcis besvarelse.

(En forfatter, der skriver om krigere og helte, er nok ikke så meget en kriger selv, eller hvad...? Nå, det er bare en tanke.)