/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
TasSelvAngivelse Kørsels-fradrag hvordan~
Fra : AhHaIC
Vist : 1487 gange
100 point
Dato : 15-02-05 20:40

Jeg har fået et job hvor jeg køre meget rundt - i gennemsnit 160km om dagen, hvilket vil sige mit personlige fradrag blir forhøjet med 3500kr om måneden. Nogen der har erfaringer eller ved hvordan man selv ændre det på www.toldogskat.dk´s hjemmeside?? - kan ikke helt selv regne det ud..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-05 20:49

Når du kommer ind på siden , skal du under den menu hvor der står Borger, trykke på overskriften Tast selv.
Og der kan du se hvordan du får adgang til systemet.
Enten ved hjælp af en tast-selv kode eller en digital signatur.
mvh dova

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 15-02-05 20:54

hehe... jo tak, så langt havde jeg gennemskuet den:D Tænkte mere spisifikt hvilken rubrik man skulle ind under og om beløbet skulle beregnes i fradrag pr dag osv og om det overhoved kan lade sig gøre, syns ikke umiddelbart jeg kunne regne det ud med de mulighedder og info der var..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-05 21:10

Det hører under Ligningsmæssige fradrag. Og på selvangivelsen er det rubrik nr 51, befordring, hvor man udregner det samlede fradragsbeløb for det antal dage fradraget gælder, altså sådan at hvis du f.eks. er begyndt at køre de antal kilometer pr 1/2, så regner du ud hvor mange arbejdsdage der er i resten af 2005, og det beløb ganger du med fradrag pr dag. Og det er den sum der skal skrives i fradragsrubrikken.

Men lad mig så sige, at jeg er ikke helt klar over, om du kan lave det via tast-selv, eller om det kræver en opringning til dit skattekontor.

mvh dova

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 15-02-05 21:19

Det kan sagtens laves via tast selv. Når du er derinde er der en overskrift der hedder noget i stil med "særlige bemærkninger vedr. rubrik 51". Der bliver det hele nøje gennemgået, også hvordan du gør hvis din transport ikke er mellem faste adresser

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 15-02-05 21:24

Tast selv:

Indberetning
Ændring af forskudsopgørelsen mv. <-----------
Tidlig indberetning til selvangivelsen
Beregn børsnoterede aktier

2.Der er følgende valgmuligheder:
Ændring af forskudsopgørelsen for 2005

3.Vælg grupper
Lønmodtagere og pensionister mv.

4. tryk "fortsæt"

5. rubrik 51 skriver du befordringsfradraget for hele året.

Kilometerfradraget pr. arbejdsdag er for 2004:
De første 24 km: intet fradrag
25-100 km: 162 øre pr. km
Over 100 km: 81 øre pr. km

Eksempel

En skatteyder har 110 km mellem hjem og arbejde (55 km hver vej) og har arbejdet 200 dage i løbet af 2004. Skatteyderen bor ikke i en udkantskommune - se nedenfor.

De første 24 km er der ikke fradrag for.
Fradrag for 25-100 km (i alt 76 km): 76 x 162 øre = 123,12 kr.
Fradrag for 101-110 km (i alt 10 km): 10 x 81 øre = 8,10 kr.
Kilometerfradrag pr. arbejdsdag: 123,12 + 8,10 kr. = 131,22 kr.
Befordringsfradrag i alt: 200 dage á 131,22 kr. = kr. 26.244 kr.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-02-05 21:32

Befordringsfradrag 2005
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=218765

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-02-05 21:37

Wow... nu ved jeg ikke om meningen med teksten var "Ta´selv" eller "Tast selv"..... men kan det virkeligt passe at dit personfradrag skulle stige med 3500,- pr. måned bare fordi du kører 160 km??????

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-02-05 21:43

160 km pr. dag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-05 21:45

justuniverse
Det er faktisk rigtigt, at 160 km om dagen giver et fradrag på ca 3520,- pr måned.
Og hvis ikke reglen om kørsel mellem flere arbejdspladser var blevet ændret, havde det været meget mere der kunne fratrækkes.

mvh dova

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 15-02-05 21:50

jakjoe>Ja, den fik jeg, men alligevel?????
Jeg kører selv lidt over 100 km. pr. dag, og det giver mig ikke ligefrem nogen guldgrube... Med et fradrag på 3500 kr. om måneden er der jo ikke blot til brændstof, men også til vedligeholdelse og måske endda afdrag på bilen...., så jeg er ret interesseret i at følge med og høre, hvordan man gør.

Dova>Link, please..... (eller også en forklaring) Jeg er ikke nogen ørn til at gennemskue det, men er ret interesseret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-05 21:56

justuniverse
Hvis du kører 100 km om dagen, ser regnestykket ud sådan:
De første 24 km kan du ikke fratrække for.
Men fra 25-100 = 76 km/dag kan fratrækkes 1,68 kr pr km =127,68 kr.
Man regner i snit med 20 arbejdsdage pr måned: 20 gange 127,68 =2553,60, og det er det du kan fratrække pr måned.

Og det giver 30636 kr om året i kørselsfradrag.( Okay, lidt skal trækkes fra i de dage man holder ferie)

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-02-05 21:57

justuniverse> Se min henvisning 21:32

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 16-02-05 07:09

1000 tak for svaret jakjoe!! Lige det svar jeg søgte! ;)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-02-05 07:14

Tak, skal du ha´

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : lautrupbjerg

Dato : 16-02-05 15:30

Nu er der jo forskel på, om der er tale om 160 km. mellem bopæl og arbejdsplads og hjem igen. Eller om der er tale om benyttelse af egen bil til erhvervsmæssig kørsel (som f.eks. sælger).

Hvilket er tilfældet??

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 16-02-05 22:15

Jeg køre med offenlig transport i forbindelse med mit arbejde som sælger;)

Kommentar
Fra : lautrupbjerg

Dato : 17-02-05 10:23

Hvis du kører som sælger (ud til kunder) med offentligt transport kan du ikke få ligningsmæssig fradrag for din befordring jf. Ligningsloven og Ligningsvejledningen. Ligningsmæssig fradrag kan kun benyttes ved transport mellem bopæl og arbejdsplads.

Enten bør din arbejdsgiver betale dine reelle transportudgifter (udlæg efter regning) eller du kan bruge egen bil og få udbetalt 3,10 kr. pr. km. indtil 20.000 km. om året, mod at visse forudsætninger er opfyldt.

Kommentar
Fra : lautrupbjerg

Dato : 17-02-05 10:25

Hvis du kører som sælger (ud til kunder) med offentligt transport kan du ikke få ligningsmæssig fradrag for din befordring jf. Ligningsloven og Ligningsvejledningen. Ligningsmæssig fradrag kan kun benyttes ved transport mellem bopæl og arbejdsplads.

Enten bør din arbejdsgiver betale dine reelle transportudgifter (udlæg efter regning) eller du kan bruge egen bil og få udbetalt 3,10 kr. pr. km. indtil 20.000 km. om året, mod at visse forudsætninger er opfyldt.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 17-02-05 20:15

Køre fra hovedkontoret ud til forskellige lokationer hvor jeg derfra sælger... Og jo jeg kan trække det fra som jakjoe har beskrevet, har folk gjort på stedet i årevis

Kommentar
Fra : lautrupbjerg

Dato : 18-02-05 13:11

Det er meget muligt, at I har brugt den praksis i årevis, men det gør den næppe mere rigtig.

Befordringsfradrag kan kun benyttes ved transport mellem bopæl og hjem jf. Ligningslovens § 9C. Den regel I bruger kan kun benyttes når ALLE følgende fire betingelser er opfyldt:

1. Lønmodtageren har MINDST to arbejdsgivere
2. Beforsringen foretages for MINDST to arbejdsgivere på EN gang
3. Lønmodtagerens arbejde består i KUNDEOPSØGENDE arbejde
4. SAMTLIGE modtagene skattefrie kørselsgodtgørelser skal indtægtsføres

Og når denne model bruges, bliver der tale om et fradrag i den personlige indkomst og ikke et ligningsmæssigt fradrag, som der normalt er tale om når man snakker om lønmodtagere.

Jakjoe har ganske rigtigt beskrevet hvordan befordringsfradraget ændres hos ToldsSkat men jeg er ikke forsikret for at forudsætningerne for en ændring er tilstede. Og er de, så skal ændringen altså laves i den personlige indkomst og ikke som et ligningsmæssigt fradrag.

Kommentar
Fra : AhHaIC

Dato : 19-02-05 09:21

Argh ok... cool.. arbejder du hos told og skat lautrupbjerg?? :D - Kravne blir opfyldt - har jeg forstået det korekt vil det sige at det der hedder mit personlige fradrag bliver forhøjet? - det er i vert fald det er der er sket i mit tilfælde.