/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
tsunami
Fra : anette10
Vist : 1263 gange
155 point
Dato : 15-02-05 19:46

hvorfor trækker vandet sig tilbage ved kysterne når der opstår en tsunami....?

Og hvordan kan man visen, hvordan en tsunami opstår(alså en model af det)

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 15-02-05 19:55

Hej anette..

Her er lige en helt simpel søgning på google.com:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=tsunami&btnG=S%C3%B8g&meta=cr%3DcountryDK

Her er et hav (høhø) af links, hvor du kan læse en masse om tsunamier..

Mvh Niels

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 15-02-05 20:09

Hej anette.

Jeg vil da også lige give dig et par link´s - det ene kan vise en animation af en tsunami - det fænomen at havet først trækker sig lidt tilbage må være en følge af at vandet over en meget lang strækning hæves op af en undersøisk rystelse eller ligefrem et jordskælv, altså en forskydning af havbunden.
Der er jo raporteret om forskellige fænomener i forbindelse med den store for nylig i asien. F.eks. er det observeret at havet ligesom bruser, altså bliver fyldt med en masse bittesmå bobler, jeg mener også dette er noget som opstår i forbindelse med de enorme mængder vand der flyttes på meget kort tid, der sker jo een ting på overfladen, og en helt anden ting dybt nede i havet, når dette enorme tryk udløses.
God fornøjelse med linkene.

http://www.ess.washington.edu/tsunami/index.html

http://www.bigelow.org/virtual/handson/tsunami.html

http://www.ew.govt.nz/enviroinfo/hazards/naturalhazards/coastal/tsunami.htm

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : pims

Dato : 15-02-05 23:07

At vandet trækker sig tilbage, skyldes at energien i bølgen trækker vandet til sig for derefter at "overhale" sig selv. Næste gang du er ved en strand, så prøv at lægge mærke til bølgerne, der sker faktisk det samme, bare i mindre skala. Hilsen Pims.

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 16-02-05 08:32

Du kan også læse en masse på www.dr.dk

Accepteret svar
Fra : sillemusen26

Modtaget 155 point
Dato : 28-02-05 20:33

Haii...

Hvordan du kan vise tsunamiens dannelse?
Du kan gøre det ved, at have 2 stykker papir. Du klister så 2 af siderne sammen med noget elefant snot og begynder så at skubbe dem imod hinanden. På den måde viser du hvordan de tektoniske plader går hen og gnider op af hinanden, hvor så, at den ene plade skubbes ned af og den anden plade skubbes opad.
Du kan nok også finde nogle animationer på nettet, som du kan bruge.

mhv

Maria

Kommentar
Fra : anette10

Dato : 28-02-05 21:07

spade maria.. DFet ved jeg sku da godt, vi er sammen tænk dig lidt om...

Godkendelse af svar
Fra : anette10

Dato : 28-02-05 21:09

Tak for svaret sillemusen26. Jeg ved godt dit svar men, jeg syntes at du gerne må få lidt ekstra point af mig..