/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
stenalderbrød?
Fra : binky
Vist : 2332 gange
400 point
Dato : 15-02-05 15:51

For 6-8 år siden var jeg den lykkelige ejer af en opskrift på stenalderbrød. Jeg havde fundet den i et ugeblad.
Så lånte jeg den ud, og har ikke set den siden. Er der nogen, der kender til stenalderbrød, der er æltet sammen med det samme, selvfølgelig også med hævning, men altså samme dag. Der er ikke surdej eller overnatning med. Jeg har været på google, men de opskrifter, der er på stenalderbrød der, er ikke den,jeg søger. I den, jeg søger, indgår der en masse groft mel og muligvis også hvedeklid.
Når brødet er bagt, er det ret stort, ca. 30x30 cm, for det skal være rundt. Og det smager pragtfuldt.
Så vidt jeg husker, fik jeg opskriften fra et ugeblad, og opskriften hed stenalderbrød.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-02-05 16:03

Det er en skam at stenalderhusmoderen ikke skrev sine opskrifter ned, Der findes nogle opskrifter på posen når du køber speltmel, (Spelt er en kornsort der sikkert indgik i stenalderens brød) Du kan også eksperimentere dig frem til noget virkeligt godt ved at blande spelt og hvedefuldkornsmel + måske rugfuldkornsmel Med fuldkornsmel mener jeg ikke hele kerner, men mel indeholdende alt fra kernen, altså usigtet

Kommentar
Fra : binky

Dato : 15-02-05 16:09

Hej valde.
Jamen spelt var ihvertfald ikke med i opskriften. Derimod mener jeg, at både rug- og fuldkornshvedemel også var med. Dejen skulle æltes i et rørefad, for den var så stor, at en røremaskine ikke kunne klare det. Der dæmrer også noget med, at der var nogle kerner, der skulle ligge i vand nogle timer. Men det med spelt kunne også være en ide'. Det vil jeg forsøge. Alligevel håber jeg, der er nogen, der har originalopskriften.
mvh
binky

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-02-05 16:43

Husk at notere i pceren hvem du låner dine opskrifter til

Kommentar
Fra : netper

Dato : 15-02-05 16:50

Hej Binky

Der er en opskrift på stenalderbrød her som måske er den du leder efter ??
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=20176&Stenalderbrød

Mvh
Per

Kommentar
Fra : binky

Dato : 15-02-05 16:54

Ked af det netper, men det er ikke den, for den,jeg søger,kan bages på en dag, så meget kan jeg huske.
mvh
binky

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 15-02-05 19:48

måske kan bageriet Aurion (hjørring?) hjælpe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-03-05 19:26

Binky - Noget må der jo have været til at få dejen til at hæve. Du siger: Ikke Surdej. Men hvad så? Du kan da ikke lave et brød uden gær?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 20-03-05 10:13

kig her:
http://www.aurion.dk/dansk/Opskrift-bag%20med%20honning-salt.htm

jo aj sagtens. æg, æltemetode osv. kan give gode resultater. brødet bliver mere fast og skal bage lidt længere.
binky prøv at kigge i google og søg på: honning/salt brød, her er masser af links.
har ikke selv lige tid til at gennemgå dem alle. blev så grebet af eftersøgningen, at jeg pløjede mine reoler igennem, gamle opskriftblade osv. til kl. 1.20 i nat.
OG jeg ved bare, at jeg har den. har endnu ikke opgivet håbet. har du én gang fået godt brød, ja så fatter man ikke, at man stadig køber fabriksbrød.
god søndag.
..aase

Kommentar
Fra : binky

Dato : 20-03-05 14:05

Hej arne.jakobsen
Selvfølgelig er der gær med i opskriften. Det er bare en dej, der ikke skal overnatte, det er samtidig en enorm stor portion, der skal æltes, virkelig klaustrofobisk.

Hej aase
Der er helt sikkert ikke honning i opskriften. Jeg håber meget, du finder den. Det er et stort arbejde, men helt sikkert også det værd.

mvh
binky

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-05 14:13

Citat
Den største begivenhed i landbrugets historie skal vi hente tilbage i stenalderen, da såning af korn markerede overgangen fra den ældre til den yngre stenalder.

I stedet for at samle mad, begyndte vi at producere mad. Vandring efter ny føde blev erstattet af at blive på stedet og vente på, at kornet skulle gro.

På danske køkken-møddinger har man fundet
lerkar med aftryk af bygkorn, der er cirka 3.000 år gamle.

De mest anvendte korntyper i kosten dengang, og i dag, er hvede, rug, byg og havre.

Af byg kogte man vandgrød, sødgrød, surgrød med kærnemælk og fedt-grød kogt på ribben med korender i.

Byg blev ligeledes anvendt til blodpølse OG supper. Det menes, at rugen har været dyrket her et par tusind år.

Araberen Ibn Fadlan skrev i år 920, at vikingerne på deres rejse medbragte brød, kød og løg.

Her var der tale om et ugæret brød, fremstillet af byg, rug og hvede, der blev stenhårdt efter en dags tid.

Omkring år 1.000 var vi i Norden begyndt at bage rugbrød af gæret dej. Surdejen havde fået succes, brødet blev porøst og svampet, og man kunne bage til flere uger af gangen.

Hvede er af langt nyere dato. Den er dyrket på lollandske gårde siden 1600 tallet og har først senere fået betydning i resten af landet.

Indtil sidste halvdel af 1800-tallet bagte de fleste deres brød hjemme, som regel en gang om måneden.

Tidligt om morgenen begyndte pigerne at ælte dejen i store trug. Det hjalp at "vrikke med røven", sagde madmor, for så fik de bedre styr på dejen.

..fra : http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=7363

..hvor der kan læses mere

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 400 point
Dato : 21-03-05 07:34

nå kære binky, kan du ikke bruge en opskrift på kryddereddike i stedet?
nu har jeg ledt i mine opskrifter, bladret i gamle blade, forespurgt i øst og i vest, men ak...
har du ikke et sted i dit baghovede lagret bare en lillebitte smule oplysninger om lidt af indholdet i brødet? der findes et utal af opskrifter, som måske med lidt god vilje kunne anvendes.
desværre skal du forstå mit spørgsmål sådan, at nu opgi'r jeg, pyyh.
tak for denne gang - du gav mig lyst en gang "grovbagning".

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 01-04-05 19:38

Tak for svaret aasenissum.
Jeg forstår, du har gjort en stor indsats, derfor skal du have pointene. Jeg kan huske rugkerner, der skulle ligge i blød, og derudover en masse forskellige melsorter. Det var en mægtig portion dej at stå med.
Men jeg kunne da mægtig godt tænke mig din opskrift på kryddereddike. Hvis du nu lægger den ud under tip, er der jo mange der kan få glæde af den.
Men tak for din indsats.
Og også til I andre.
mvh
binky

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-04-05 19:46

høhø, hvis du vidste, hvor det stenalderbrød rumsterer endnu. var hos boghandleren i går og pløjede hans kogebøger igennem, stadig ak.
kryddereddike, tja i hvilken retning og til hvad, så skal jeg forsøge.
tak for de fine point (s?)
venlig hilsen
...aasenissum