/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
besked om forhindring af datakørsel
Fra : kirhed
Vist : 1292 gange
220 point
Dato : 15-02-05 13:45

Hej
Jeg har netop fået ny computer og har installeret Windows XP-pro. Pludselig kan jeg ikke gå i mappen dokumenter, denne computer, stifinder eller kontrolpanelet. Der kommer en melding med "besked om forhindring af datakørsel". Jeg har ikke arbejdet med xp før, og kender derfor ikke problemet. Har læst at man kan løse det ved at slå nogle indstillinger fra, men jeg kan jo ikke komme ind i nogle af mine indstillinger via kontrolpanelet. Er der mon en venlig sjæl der kan hjælpe?

Mvh Kirhed

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 15:33

Vis din søge funktion virker så søg efter

boot.ini

højre klik på samme>åben med>notesblok og rediger i linjen>

/NoExecute=OptIn

og skriv i stedet for (OptIn) efter> =AlwaysOff

så den ser sådan ud>
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff

i notefblok>filer>gem,luk notesblok.
Genstart pc'en

Nu er forhindring af datakørsel slået fra.

Prøv at se om det hjælper.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 15:35

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff

----------------------------------------------------------------------------
sådan skal den se ud

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 15:36

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=AlwaysOff

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 15-02-05 16:23

Desværre virker min søgefunktion heller ikke.

Mvh Kirhed

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 220 point
Dato : 15-02-05 16:35

tryk på windows tast + pause/break
åbne system hvor den findes under avenceret-ydeevne.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 15-02-05 16:41

lidt mere:
Forhindring af datakørsel hjælper med at forebygge beskadigelse på grund af virus og andre sikkerhedstrusler, der angriber ved at køre (udføre) skadelig kode fra områder i hukommelsen, som kun Windows og andre programmer må benytte. Denne type trusler forårsager skade ved at overtage et eller flere hukommelsesområder, som et program benytter. Derefter spredes den og inficerer andre programmer, filer og endda dine e-mail-kontaktpersoner.
så prøv at virus tjække dit system evt online:
http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 16:53

Har du prøvet at taste på F8 tasten mens du booter op og så vælge fejlsikker tilstand
så se om du kan få fat i boot.ini og redigere samme,eller sidste kendte tilstand hvor
systemet virkede,lykkes det og du får redigeret boot.ini og du kan komme ind i systemet
så skal du nok tjekke for virus.

boot.ini ligger i >
C:\boot.ini
altså i bunden af C:\ drevet.
Mansse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 17:28

Ellers er der et par andre muligheder du kan prøve>
1)lav en boot diskette med dette program>
EditBINI boot.ini editing tool

This utility will allow you to edit \BOOT.INI in an NTFS partition from DOS or Win9x.
www.terabyteunlimited.com\utilities.html

2)Lave/brænde (f.eks. med Nero, en image på Cd-r eller Cd-rw disk) en Ultimate boot Cd af den iso fil du henter,der er også ovenstående værktøj på pluds diverse virus tool's og mange andre værktøjer på
som du kan undersøge din disk med fra dos.
Når den er brændt så kan du se hvad den indeholder/vejledninger i din browser.

http://www.ultimatebootcd.com/

Ultimate Boot CD (Full)

Det vil så sige du skal ind i din bios bagefter og sætte dit Cd Rom drev til first boot device , så sætter du Ultimate Boot CD i dit drev og genstarter pc'en.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 17:29
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 17:34

kortlink.dk/mdh

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 17:35
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 15-02-05 17:36

EditBINI boot.ini editing tool

Kommentar
Fra : kirhed

Dato : 15-02-05 21:16

Det lykkedes fint med tryk på windows tast + pause/break. Jeg havde allerede tjekket systemet for virus - kører med Norton - men der var intet. Ad-aware fandt dog nogle ting. Skal jeg lade indstillingen være som jeg har sat den nu, eller skal jeg foretage mig yderligere? Jeg ønsker jo ikke systemet usikkert.

Mvh Kirhed

Godkendelse af svar
Fra : kirhed

Dato : 16-02-05 16:10

Tak for svaret xou. Du får godkendt dit svar, da det var det nemmeste at udføre. Tak for hurtig hjælp.

Mvh Kirhed

Kommentar
Fra : xou

Dato : 16-02-05 16:44

ok,selvtak,men jeg har tænkt over de fejl programmer giver,da det kun er når der køres andre programmer på visse områder i hukommelsen der ikke må,men ikke windows egne programmer,så det må vel være fejl i et eller andet sted ???
men det er osse ret nyt denne datakørsel - DEP, Data Execution Prevention ....
skriv i kør( windows tast + r) når datakørset er slået til:
control
åbne kontrol panel - eller denne computer
windows tast + e
men ok du har lukket spørsmålet så håber den køre som den ellers skal...