/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
arvæv
Fra : mhythos
Vist : 686 gange
200 point
Dato : 15-02-05 12:01

Efter jeg sidste år blev slået ned bagfra, gik det ud over hagen. Det så ud til at ville hele normalt, men der er stadig en forhøjning på 3-4 mm på i en område på en radius 1,5 cm. Det irriterer mig rimelig meget, hver gang jeg ser mig i spejlet.
Er efterhånden 100 % sikker på det aldrig går væk.

Hvad kan jeg gøre ved det, er det noget sygesikringen dækker, eller hva med min ulykkesforsikring??? hvis jeg ønsker at få det fjernet.

Gerningsmanden blev aldrig fundet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-02-05 12:09

hvis du er hæmmet af dit udseende og din læge siger godt for det kan du få det fjernet ganske gratis - det har jeg fået efter nogle fjernelser af hudkræft og ar der absolut ikke lige var min kop the - forhør dig om det hos din læge

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-02-05 12:32

ja det er kun lægerne der kan rådgive dig. Man har hørt tilfælde, hvor en operation for at fjerne arvæv,har ført til nyedannelser af arvæv. Det må lægen vide, om der er risiko for.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-05 14:24

hvordan ser det ar ud? Er det mørkt eller helt lyst?

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-02-05 14:56

Hvis det er arvæv, altså en fortykkelse af vævet i arret, er der desværre det at sige til det, at hvis man vælger at få det fjernet, er der stor risiko for, at det kommer igen.
Nogen mennesker har tendens til at udvikle arvæv (Keloid).

men det kan ske at forsvinde af sig selv, og der kan gå lang tid.
For henholdsvis 2 og 3 år siden, blev jeg opereret i mine håndled, og det arvæv der kom, er så godt som forsvundet nu.

Ellers er der nogen der får injektioner med kortisonpræparater, som kan hjælpe i nogen tilfælde.

mvh dova

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 15-02-05 14:59

Og jeg vil lige tilføje at rygning forværrer ardannelsen..altså arrene bliver gimmere hvis man er ryge.
...in case, at du er ryger!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 16:44

Ingen af de ar jeg har fået i tidens løb er forsvundet, hverken operationsar eller "sår" ar. Som minimum kommer der en hvid plet. Men hvis du får fjernet arret, vil der måske kun blive en millimeterbred streg i stedet for den forhøjning du har nu. Ardannelsen hos mig er ikke værre nu, end da jeg var barn og ikke røg. Men jo langsommere man heler, jo værre bliver arrene. Og når man ryger, er der jo ikke lige så meget ilt i blodet, så vidt jeg ved, så sårhelingen burde gå langsommere. Men hvis man er utrolig langsom til at hele i forvejen, kan det være ligemeget.

Hvis du snakker med din læge om, at det irriterer dig grusomt og at du synes det ser grimt ud, kan du få det fjernet gratis.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-05 17:21

Hvis dit ar er hævet og misfarvet i forhold til den omkring liggende hud - og hvis du har nedsat følelse i arret (kan mærkes hvis du får en til først at røre på arret og derefter på normal hud lige ved siden af), kan du få hjælp med akupunktur. Det er en hurtig og enkel behandling - som ikke efterlader nyt arvæv.

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 18:37

Hej Vaxen.
Kan det også hjælpe på en hel lilletå, der er opereret sammen af to lilletæer??
(de har opereret det halve af begge to og syet dem sammen = en meget bred og altid øm "lilletå").
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-05 19:22

Øv da - så hellere to halve end en øm!... Hvis der er selve arret der er ømt, kan man behandle det. Der er også gode muligheder, hvis det er selve lilletåen, der værker - akupunktur er et fremragende middel mod smerter.
Så er det bare spørgsmålet, om du synes, den er øm nok til at betale de 300+, det koster at få en akupunkturbehandling.
Men du kunne jo selvfølgelig samle lidt sammen - vi har jo alle et eller andet

Vaxen

Forresten - Hvorfor hulen valgte de, at sætte to halve sammen?? Lyder lidt sjovt

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 20:29

Jo, ser du, dengang jeg blev født, troede overlæger de var guder - selv om de var nogle uduelige skvatmikler. Og sådan en opererede mig da jeg var 3 mdr. Resultatet var omtalte lilletå. Jeg havde også en såkaldt "springfinger". Det var højre ringfinger, der sad bøjet nedad mod håndfladen. Den opererede de samtidig. Men heldigvis skar de ikke det halve af hånden og fingeren og syede dem sammen. Den operation klarede de godt. Der er kun et lille ar i håndfladen og så en lidt underlig "svag" følelse i fingeren.

Jeg må jo se, om jeg kan skrabe nogle penge sammen. Jeg har lige brugt en formue på gulv-loft-klatretræ til kattene. Og når jeg nu bestilte alligevel, kunne jeg jo lige så godt få nogle nye madskåle og noget legetøj med til dem og så en speciel line, så jeg kan køre i kørestolen med hunden uden at få alt for store ryk. Suk. Det blev godt 2500 kr. Nu håber jeg, ingen af dem skal til dyrlægen foreløbig.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 20:31

Undskyld, vi lige lånte din tråd mhythos.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-05 20:38

Hehe... de små misser.... ja, man kender vel sine prioriteter

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 20:50

Ak ja. Hele min familie er på nakken af os, fordi vi har så mange dyr. Vi bør aflive mindst 3 af dem, og så bruge vores penge til noget fornuftigt. At bruge penge på dyr er ikke fornuftigt i deres øjen, og da slet ikke, hvis det er os, der bruger dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-02-05 20:59

Nu er vi jo nogen, der synes at det er ganske fornuftigt at bruge penge på de søde, dejligt dyr... Så dem om det! Bare du er glad

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-02-05 21:22

Ja, det plejer jeg også at sige. De andre tager på ferie og køber opvaskemaskiner, nye køkkener, sommer hus, nye biler og hvad ved jeg. Og så har de ondt af vores dyr!!!!!!
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 16-02-05 10:03

Misfarvning er der ikk ligefrem, det er lidt lysere måske.
Jeg har ingen problem med at mine sår heler, ryger ej heller. det er bare som om der ligger noget væv inden under skindet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-02-05 14:38

Var der betændelse i såret, inden det lukkede sig?? Betændelse kan indkapsle sig i noget brusklignende noget, og så bliver der en knold nedenunder i sårets størrelse. Hvis det er sådan en, skal den fjernes kirurgisk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-02-05 17:25

Det kan være, at såret har været så uregelmæssigt, at det har været svært at sy sammen... Eller lægen har sjusket lidt, måske.

Sådan som du beskriver det, synes jeg, du skal gå til din læge og sige, at arret generer dig. Hvis du ikke har problemer med dannelsen af arvæv, burde det ikke være noget problem at få det "repareret" så det ser ordentligt ud.
Og kan du ikke få en henvisning, har du selv muligheden for at betale for indgrebet hos en privat.

Jeg håber, det lykkes for dig!

Vaxen

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 17-02-05 03:13

vaxen- jeg blev ikk syet.
Men det kan god være det er som jette siger med betændelse. Jeg fik en hudafskrabning på hagen og den ene kind. Men allerede dagen efter var det meste af hudafskrabningen væk da jeg gik i bad. Men der hvor jeg har forhøjningen nu, var såret rimelig dyb. Der var vist lidt betændelse i det, det væskede en del ihvertfald.
Men jeg må se hvad lægen siger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 03:20

Har du været hos lægen, mhythos??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mhythos

Dato : 14-03-05 13:56

Har været til lægen i torsdags, han kunne i rigtig sige noget. Men han ville sende et brev til en plastic kirurg som så ville vurdere om det var noget som de kunne gøre eller om jeg selv skulle betale hvis du skulle fjernes. Men lægen mente at jeg jeg nok selv kom til at betale, men ville gerne sende et brev til kirurgen alligevel.