/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Htx
Fra : Daelim
Vist : 671 gange
161 point
Dato : 15-02-05 08:59

Hej, lige nu har jeg projekt på min skole og jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig med nogle spørgsmål omkring Htx

1 Hvilke ulemper er ved Htx?
2 Hvilken undervisningsform bruges der?
3 Hvor mange timer har i af de forskellige fag?
4 Vælger man nye valgfag?
5 Hvilke projektopgaver er der?
6 Hvordan foregår eksamen?
7 Er der et budgetloft for hvor mange penge man må bruge på udlandsturene?

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 15-02-05 09:49

Det er nogle år siden, jeg har gået på HTX, så jeg vil ikke svare på dine specifikke spørgsmål. Jeg læser nu til ingeniør på Aalborg Universitet og kan derfor fortælle om fordelene ved HTX i forhold til min ingeniør-uddannelse:

- Vi arbejdede meget i projekter på HTX - det gør vi også hele tiden på universitetet.
- Mange af fagene på HTX har jeg også haft på universitetet. Jeg har altså et kendskab til meget af det, vi skal lære nu - det har dem fra handelsskolen og det almene gymnasium ikke.

HTX er alt i alt meget mårettet mod ingeniør-uddannelserne.

Desuden var jeg meget glad for, at der på HTX var en ugentlig dag i værksted eller laboratorie. Det virkede som et pusterum mellem alle de andre almindelige fag, og samtidig var det utrolig spændende.

Mange tror, at man kun har "nørde-fag" på HTX, men det er overhovedet ikke rigtigt. Jeg har også haft billedkunst, idræt, engelsk på A-niveau og mange andre "almindelige" fag.

Simon

Kommentar
Fra : Daelim

Dato : 15-02-05 10:45

Når man læser til ingeniør, har man så tid til f.eks at spille håndbold på højt plan eller tager ingeniør uddanelsen det meste af tiden og fritiden?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-05 11:23

du skal regne med at der er meget arbejde med ingeniør uddannelsen også efter "skole tid"

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 15-02-05 12:06

Det er muligt, hvis du vil gøre en indsats for det.
På DTU (Danmarks Tekniske Universitet) ved jeg, der er mindst tre, der dyrker sport på eliteplan.
Der er en langrensskiløber, en badmintonspiller og en kvindelig cykelrytter.

De kan naturligvis ikke blive færdige på normeret tid, men de kan kombinere en uddannelse og deres sport. Det kan de gøre ved at vælge at følge færre kurser pr. semester.

Læs mere om DTU her: http://www.studievalg.dtu.dk, man kan vist også komme på individuelle studieordninger.

Synes ihvert fald du skal undersøge det yderligere ved at kontakte DTU eller AAU.

Kommentar
Fra : Daelim

Dato : 16-02-05 11:13

Nåh det lader til at der ikke er så mange fra Htx, så jeg vil spørge jer ingeniøre om et lille spørgsmål, og i må ikke svare med et link da jeg laver projektopgaver, og det trækker ned hvis jeg bare finder informationen på nettet, så ved i svare har jeg jo mailet som så er bedrer. Håber i kan hjælpe.

Mit spørsmål er:
Hvor lang tid og hvordan foregår ingeniør uddannelsen (kemiingeniør)

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 17-02-05 18:20

Jeg kender ikke rigtig noget til HTX, men det lyder interessant, man har nogenlunde de samme fag, som på det alm. gymnasium, men færre af de bløde. Så har man vist også et stort projekt-fag, hvor man skal udvikle et produkt - det er vist lidt forskelligt alt efter, hvilken linie man vælger.

Der findes to slags ingeniører, diplom og civil.

Diplom tager 3,5 år (inkl. 1/2 års praktik)
Civil tager 5 år

Uddanelsen foregår ved at man har teoretiske fag og praktiske fag, hvor man står i laboratoriet.
Man har fag, som f.eks. organisk kemi, uorganisk kemi, termodynamik og også bioteknologiske fag.
I starten af studiet er der en del udenadslære, man skal jo vide, hvilke ting man ikke skal blande sammen!

Accepteret svar
Fra : debbiedubbie

Modtaget 161 point
Dato : 04-03-05 00:17

du kan jo blive civilingeniør og diplomingeniør i kemi (kemiteknik eller miljø) civilen tager 5 år og diplomen tager 3,5. diplomuddannelsen har den fordel (synes jeg) at man i 6. semester skal i praktik, så man i modsætning til civilen ikke skal sidde med næsen i bøgerne i 5 år.
gå evt. ind på www.iot.dk
der sår en masse.
har gået på HTx og læser nu diplomingeniør i integreret design og kan tydeligt se, at man har en hel del fordele ved at have været på HTx, da der er meget af undervisningen, som er meget projektorienteret, hvilket ingeniørstudiet også er (i hvert fald mit eget og andres jeg hører om), men det er også det man kommer ud i når man skal på arbejdsmarkedet engang, så jeg kan faktisk ikke se andet end fordele ved at tage en HTx.
venlig hilsen
Debbiedubbie

Godkendelse af svar
Fra : Daelim

Dato : 04-03-05 22:43

Tak for svaret debbiedubbie.