/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
mugpletter på væg
Fra : Melander
Vist : 3460 gange
200 point
Dato : 14-02-05 21:52

hejsa..

Vi har et dejligt hus som vi er glade for, men vi havde en vandskade på badeværelset for et stykke tid siden, nogle fuger var dårlige og der trængte vand igennem dem.
Væggen på badeværelset er nu lavet og ser fin ud igen, men problemet er vores forgang som støder om til selv samme væg.
Der er nogle grimme skjolder på væggen også efter at vi har fjernet tapeten.....

hvad gør vi ved det, er der en bestemt måde at behandle det på så de ikke slår igennem igen, eller hvad...nogle idéer eller gerne links med arbejdsgang..

mvh. Melander

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-02-05 21:59

http://www.byggeri.dk/tip/index.asp Måske kan du bruge noget brugbart her.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 22:00

Hej Melander
Nu hvor problemet er løst, skulle det jo nødigt komme igen. Alt andet er kun symptombehandling - fugten skal væk.
1. Lad din væg gennem tørre.
2. Ved din farveladehandel kan man få noget spray maling som forsegler alt (bla. nekotin mv.) - husk din væg skal være gennemtør først.
3. mal eller tapetser som du plejer.
Hygge
Søren

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 14-02-05 22:04

Det kan ikke hjælpe at behandle, før alt fugt er væk, og så er problemet også væk, eller kan hurtigt blive væk, ved at pensle med lidt rodalon eller andet feks. klorholdigt der slår svampesporer ihjel.
Det skulle ikke være nødvendig at behandle derefter, men det må jo komme an på et syn. Men skal det feks males, skal det males med en binder først, det fåes som en slags klar lak hos malingsforhandlere eller byggemarkeder, og er også en god "grund" for tapet eller andet. Men det kræver i alle tilfælde at der ikke er svampe tilstede, og at væggen er tør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 23:28

NB: Et godt lille link
http://ask-alex.dk/artikler/?cid=14&menusession=bolig

og her findes en opskrift (fra samme) http://ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=1302

Held og lykke med muggen
Søren

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-02-05 01:56

Det du har er Skimmelsvampe. Se denne side og søg videre derfra, jeg er kun ekspert i Storsvampe.

http://www.byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=62&CC=1&Private=1

Det i denne artikel nævnte Hussvampelaboratorium rummer nogle af landets største eksperter på området.

Har du dit hus kært, må du ikke tro på lægmands-råd. Hilsen Og held og lykke. Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-05 07:41

God morgen
Arne det var lidt af en konklution... Melander giver jo årsagen til sit "mug-problem" = fugt! Hvilket er årsag til alt liv her på jorden (hvor meget vand er det lige du og jeg indeholder).
1. Årsagen til fugten er ifølge Melander fjernet. Altså ikke mere grobund for mug-problemet.
2. Diverse forslag "dræber" ALLE mug og skimmel typer.
Men ellers er det da et meget fint link
Hygge og fortsat god morgen til alle
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-05 07:44

Glemte lige 3. (som udelukkende er kosmetisk)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-05 11:07

atamon

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-05 11:21

rotw... skal vi til at sylte
Det er da rigtigt at Atamon er en "mug-dræber", men liter prisen er rimeligt høj i forhold til klorin og rodalon. Atamon er nok mere baseret på fødevare-industrien.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-05 11:29

som den gamle maler savde : en skvat atamon i malingen det virker

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-05 11:31

men i de fleste tilfælde handler det også om en god udluftning en ventilator elign

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-05 14:50

Ref. mit første "Ved din farveladehandel kan man få noget spray maling som forsegler alt (bla. nekotin mv.) - husk din væg skal være gennemtør først".
Det hedder Plet Stop fra Plasti-kote (kan også fås som "maling") og koster som spray 80,- ved Silvan. Har lige selv købt en hos silvan. Dette er selvfølgelig ikke nødv. hvis du opsætter tapet, men forhindre misfarvningen i at trænge igennem, hvis du maler vægen.

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 15-02-05 21:57

Tak for svaret pallebhansen.

Vi gør det at vi gennemtørre væggen og vasker den af med rodalon, som fjerner mug og misfarvninger og dårlig lugt..

derefter får hele væggen en omgang "vandglas" som forhindre nye gennemslag..

mvh. Melander

ps. tak for alle svarene...