/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten pludselig bange?!?
Fra : Delfa
Vist : 1670 gange
100 point
Dato : 31-08-02 08:43

Vi har 2 inde-katte - den ene er 4 år, den anden blot 4 mdr. Vi fik den nye kat for et par uger siden, og allerede efter 2 dage var de 2 bedste venner. Den store kat har en ´seng´ som kan hænges på radiatorer og lignende, som altid hænger over stue-døren. Hun kan normalt sove deri det meste af dagen, men i går blev hun pludselig bange mens hun lå i ´sengen´. Hun hoppede ned, og krøb rundt langs væggene. Hver gang hun hørte en lyd fór hun sammen. Nu er det cirka et døgn siden, og hun er stadig på vagt. Hun farer stadig sammen hver gang hun hører en lyd. Vi prøvede at løfte hende op til hendes ´seng´, som normalt er der hvor hun føler sig tryg, men hun blev meget bange, og strittede imod, som var det badekaret vi ville lægge hende i. Er der nogen som kan genkende noget af dette? Vores teori er at hun måske har fået et myggestik, eller noget andet ubehageligt. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 09:11

Hej Delfa
Ja jeres kat er blevet forskrækket over et eller andet,
men hvad, det er umuligt for os at vide.
Prøv at flytte radiatorsengen til et andet sted, og se om hun så vil ligge i
den

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 31-08-02 11:27

Hejza

Jeg er enig med Marianne. Flyt sengen, men ikke for langt væk og forkæl så katten lidt de næste dage. Den kan sagtens være blevet stukket af en myg og tro at det er radiatorens skyld. Hvis katten ikke kan associere myggen med smerten finder den noget andet at skylde skylden på. Lad endelig være med at tvinge katten op i sengen igen, men læg nogle godbider derop og prøv at lokke den istedet.

/dorte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 13:36

Det kunne tænkes at ejendommen har laver noget ved centralvarmen og at der
har forplantet sig en lyd via rørene.
prøv det som Marianne ellers skriver eller evt prøv at hænge den bag en
stoleryg for
der kommer jo ingen lyd.

Jørgen

"Delfa" <Delfa.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:1sZb9.40346$ww6.3004616@news010.worldonline.dk...
> Vi har 2 inde-katte - den ene er 4 år, den anden blot 4 mdr. Vi fik den
> nye kat for et par uger siden, og allerede efter 2 dage var de 2 bedste
> venner. Den store kat har en ´seng´ som kan hænges på radiatorer og
> lignende, som altid hænger over stue-døren. Hun kan normalt sove deri
> det meste af dagen, men i går blev hun pludselig bange mens hun lå i
> ´sengen´. Hun hoppede ned, og krøb rundt langs væggene. Hver gang hun
> hørte en lyd fór hun sammen. Nu er det cirka et døgn siden, og hun er
> stadig på vagt. Hun farer stadig sammen hver gang hun hører en lyd. Vi
> prøvede at løfte hende op til hendes ´seng´, som normalt er der hvor hun
> føler sig tryg, men hun blev meget bange, og strittede imod, som var det
> badekaret vi ville lægge hende i. Er der nogen som kan genkende noget af
> dette? Vores teori er at hun måske har fået et myggestik, eller noget
> andet ubehageligt. Håber der er nogen der kan hjælpe.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 19-09-02 08:48

Fandt du ud af det Delfa?

Accepteret svar
Fra : bambusneger

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-02 15:53

hej Delfa!
Din kat er helt sikkert på en eller anden måde blevet forskrækket. men den er ikke blevet stukket af en myg. Den ville aldrig reagere så volsomt på et myggestik!
Jeg har til gengæld nogle andre teorier:
1. Det kan godt være en meget høj lyd(som vi mennesker ikke kan hører) fra varmeanlæget eller muren. Der er ikke andet at gøre end at flytte kattens 'seng' et andet sted hen. Eller måske endnu bedre flytte sengen ind der hvor i sover(den føler sig tryk når den kan lugte, hører og se at i er der)
2. Nu ved jeg ikke om der er varme i radiatoren? men måske kan den ha' brændt sig og forbinder senge med den smerte den må ha' følt.
3. Det er sjældent men den kan faktisk godt ha' haft en drøm(mareridt) i sengen og derfor først skal glemme det!

hvis det ikke hjælper at flytte 'sengen' så prøv at holde øje med hvad den kigger på!
og vær opmærksom på hvad den laver(f.eks. andre/nye vaner og afføringssteder)

håber du kan bruge det til noget.

venlig hilsen Aske
ps. hvis det er helt galt så gå til en dyrelæge!

Kommentar
Fra : Stines

Dato : 17-11-02 21:44

Hej!

Med hensyn til katten, mener jeg det er en god idé, at I forkæler den efterfølgende! Den har helt sikkert oplevet en væmmelig ting, som den nu forbinder med sin seng! I må vænne den til at bruge sengen igen og vise den at sengen ikke er spor farlig! Der kunne evntuelt blive brugt lidt lokkemad!

mvh. Stine

Kommentar
Fra : lena17

Dato : 04-12-02 21:59

Hej, prøv at flytte sengen og ligge noget legetøj op i sengen til den, men prøv også at holde øje med hvad den kigger på når den kryber sammen.
Det virkede ved en af mine.
MVH Lena17