/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny bil!
Fra : fisherprice
Vist : 818 gange
200 point
Dato : 14-02-05 20:44

Er flere grunde skal jeg have en ny(ere) bil. Men hvad skal man købe? Som det er nu kører jeg rundt i en golf 2 1.3 fra 86, så dt kan næsten kun gå fremad.

Jeg skal køre ca. 35km til og fra arbejde, altså min. 70km/dag. Vil gerne at der er lidt mere ryk i bilen end der er i min nuværende. Så skal der selvfølgelig også være mere sikkerhed i form af ABS, airbag osv.

Må indrømme at jeg ikke ved hvor meget jeg vil bruge - kommer lidt an på bilen mv - men et maks på ca. 200kkr er ikke helt ved siden af.

Men tanke er at det kun kan svare sig at købe en helt ny. Her er der ikke (mange) udgifter ud over afdrag på lån. Skal jeg have en nyere bil skal jeg også afdrage på lånet men samtidig kommer der formenlig udgifter til rep. mv. Så i bund og grund er jeg af den overbevisning at det samlet ikke er dyre at køre i ny end i nyere - lånets løbetid på en nyere er jo kortere end på en helt ny og "udskiftningsfrekvensen" ligeså.... Men må indrømme at jeg ikke har foretaget nogen nærmere beregning af økonomien.

Altså hvilken bil bør man købe? Og er det fordelagtigt at købe ny?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 20:53

Hej
Jeg vil ikke gøre mig til dommer over for de forskellige bilfabrikanter, dertil har jeg for lidt erfaring, og tror faktisk ikke der sidder nogen her på Kandu, der har gennemtestet alle modeller i Danmark... men man ved jo aldrig.
Der er dog følgende informationer at hente - kig dem godt igennem.

- http://www.biltorvet.dk/goderaad/goderaad.asp

- http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw885.asp

-http://www.fng.dk/?p=search&start=1&cclfield1=scanEmne&cclterm1=biler

Held og lykke "out there, it's a Jungle" - go' fornøjelse
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 20:59

NB: Glemte helt

http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageNews.po;jsessionid=SZxDndBGBRMGvBTDRDQKCp9e?

(hvis linket er "knækket - kopier det hele ind i din browsers Adresse felt)

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 14-02-05 21:05

Hej fisherprice

Jeg mener at have set en overskrift i FDM bladet for noget tid siden, om at det faktisk er billigere at købe ny bil, frem for en nyere og lidt støre bil til samme beløb.

Og man kan sagtens få en ny biler med meget udstyr til under 200.000,-. Og har du ikke brug for bagsædet, er der meget at spare på en bil med gule nummerplader.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 21:08

Priser under 200K åbner mange døre, et enkelt eksempel er Daewoo nu Chevrolet, der i alt sin enkelthed er en "forklædt" Opel. Kig evt. ind på http://www.chevrolet.dk/

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-02-05 21:08

Der er fordele og ulæmper ved ved begge ting. En ny bil skal ikke til reperation så tit, til gengæld skal man overholde eftersynene, ellers frafalder garantien. Og sådanne eftersyn kan nemt løbe op i flere tusinde kr. alt efter hvad der bliver lavet til disse eftersyn. Med en brugt bil er man ikke nødvendigvis afhængig af disse forhold, og kan derfor nøjes med at køre på værksted når der er brug for det. Man kan sagtens finde brugte biler som er i fin stand og kan køre langt endnu, man skal bare ikke ta' det første og bedste. Hvis du kører 70 km. om dagen plus det løse, vil jeg nok anbefale en dieselbil. De fleste dieselbiler idag er både støjsvage og rimelig hurtige, alt efter pris. Og nu ved jeg selvfølgelig ikke om du mener 2000, 20000 eller 200000kr. jeg går ud fra det sidste, for de penge kan du få en rimelig robust og fornuftig bil, diesel eller benzin. God jagt, hilsen Pims.

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 14-02-05 21:11

tag på besøg hos 5 forskellige bilforhandlere - tag en snak med dem... det vil da være utroligt hvis de alle gave dårlige råd...

Held og lykke...

Personligt er jeg mest til Peugeot... har selv en 307 og har haft en 206. Derudover vil jeg råde dig til ikke at få én med motor på under 1,6.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 14-02-05 21:30

For 200000kr. kan man få masser af fornuftig bil. Hvis man er handyman, og samtidig har lyst til at gøre tingene selv, er der meget økonomisk fornuft i at købe en bil som er ca. 2 år gammel,
(forpligtende serviceeftersyn er udløbet) og så vil der endda i de første år ikke være noget at reparere på en sådan, når man køber et nogenlunde kendt mærke. Samtidig er de dyreste kilometer kørt af. Jeg vil endda sige at man for 150000kr. kan få en meget fornuftig bil, efter disse kriterier.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-05 21:41

Jeg kunne godt bakke op om Clan's bud på en Chevrolet hvor du kan få en Lacetti 1.6 med aircon. mv. Der er ikke det mere avancerede som ESP, men en velkørende bil med afprøvet teknologi, der dog kunne have bedre økonomi hvilket absolut er den største ulempe. Der er 3 års garanti (max. 100.000km). Har selv en.
I det hele taget skal du ikke være bange for koreanske biler, der er kommet godt med selv om gensalgspriserne kunne være bedre.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 21:49

Bjarne... min bedre ½-del har en Daewoo Lanos 1.6 GT (106 HK) nu med 140K på "bagen" og den køre stadig godt. Nej man skal absolut ikke være bange for Koreanske biler.... sidder og tænker tilbage på da Mazda kom til Danmark - kors hvor fik de kritik (uha' her er der noget nyt - og køn var den så'gutte)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-02-05 21:52

NB: Lidt ekstra
Citat
Nissan fejrer Valentine
Fra den 7. - 28. februar 2005 er navigationsanlæg inkluderet i prisen på alle Nissan personbiler.
Deltag i konkurrencen om en romantisk weekend for 2 i København.

http://www.nissan.dk/

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-02-05 23:28

Hvis jeg var dig ville jeg købt diesel bil, jeg ville ikke købt fransk. Ved ikke om du vil have stor eller lille bil. Passat er et tip. Toyota er det aldrig nogle problemer med. jeg ville købt en litt brugt, der har kørt få kilometer.
alimak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-02-05 08:54

Jeg FULDT og HELT give alimak ret i at du UANSET hvilket bilmærke du har i kikkerten, så find en model med dieselmotor. Om det bliver en fransk, tysk, japansk eller noget helt femte er ikke så væsentligt. Der findes altid individuelle eksempler på både gode og dårlige erfaringer med en bestemt model. Man kan aldrig vide sig sikker på at få en "mandagsmodel" eller man kan få én som der ALDRIG "slår en forkert skid" i mange år/hel ejerskabet (hvilket da heldigvis er LANGT de flestes erfaringer).

Du har helt ret i at en ny bil de første 3-4 år ikke har de store udgifter udover afdrag og alm. service, og med dit kørslesbehov
Du kan faktisk få en del dieselbiler indenfor dit budget, og vender du blikket mod f.eks. koreanske biler er der flere modeller som kunne være interessante.

Også Suzuki kunne være et godt emne.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 15-02-05 20:48

Min mekaniker sagde ihf. kraftig fra overfor en peugeot eller fransk i det hele taget. Han nævnte også toyota som en god bil. Overvejer dog at købe en anden og nyere golf. Er en golf 1.8 fra 95 som har kørt 165kkm til ca. 60kkr en ok pris? - synes jeg finder ca. samme pris på bilpriser.dk men bilbasen melder halvpris.....

Er vw bedre end toyota? Eller er det bare mærket der gør den dyre end en (nogenlunde) sammenlignelige vw?

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 17-02-05 20:18

sammenlignelig toyota selvfølgelig.

Nogen bud?

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 18-02-05 00:17

Jeg har en passat årg.98 og der har aldrig været noget i vejen med den,jo kun lige en vandpumpe. Jeg har tænkt at handle den væk til en hyundai Getz diesel er der nogen der har kendskab til denne slags bil

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-02-05 08:47

Som jeg har beskrevet ovenfor er det svært at sige objektivt om det ene mærke er bedre end andre! Nogle sværger til det samme bilmærke gang på gang, mens andre prøver et nyt mærke hver gang de skifter bil. Jeg selv har haft 3 Toyota, hvoraf de to var nye ved køb, og de kørte praktisk taget problemfrit i de 12 år jeg havde dem tilsammen...hhv 225000 km og 150000 km.
Min nuværende bil er en Berlingo 2,0 HDI fra sep. 2002 og har kørt 95000 km uden problemer (det er min første franske bil, og jeg er POSITIV indtil videre!!!) Lige nu kører Citroën en kampagne på bl.a. Berlingo HDI til 214000,- kr. Det er en PRAGTFULD familiebil med plads til hele familien i det daglige, samt til en lang ferietur med fuld oppakning sydpå i hele Europa uden den bliver "forpustet".

Men ellers ville jeg kigge efter en bil der opfylder DINE behov i dagligdagen, f.eks. som nævnt nogle dieselmodeller der kører langt på literen med det kørselsmønster du har.
Du skal ikke være så nervøs for hvilket mærke det er...de koreanske bilmærker yder ALLE tre års totalgaranti i modsætning til mange andre mærker som kun yder 1 eller 2 år, ja nogle har SLET INGEN fabriksgaranti!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Hypertraxx

Dato : 19-02-05 19:36

Hvis det skal være en bil som du kan regne med til alle tider så vil jeg anbefale at du kigger efter en bmw, da det trods alt er tysk kvalitet. En 316 med en 1.9 motor vil være et oplagt valg til dig. Den er billig i forsikring samt ikke dyr i reservedele...

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 20-02-05 17:33

Nå, har været ude og snakke med nogle forskellige forhandlere g set på forskellige biler. Men det er åbenbart ikke sådan lige til at definere mine rettigeheder... Nogle siger at jeg i følge loven har krav på 6mdr's 100% garanti mens andre ikke mener jeg har krav på andet end reklamationsretten.... Hvad har jeg ret til?

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-05 11:17

Du har ifølge købeloven 2 års reklamationsret, som jo ikke er det samme som garanti. Inden for disse 2 år er det første ½ år garanti, hvorefter det er dig som køber som skal bevise at fejlen har været der fra starten.

Som nævnt ovenstående er f.eks. de koreanske bilmærker omfattet af en 3 års 100% garanti.

Mvh
palle

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 22-02-05 18:05

synes ikke rigtig jeg blev meget klogere - er stadig meget i tvivl, men det ser heller ikke du til at jeg kommer videre herinde, så jeg lukker spørgsmålet...