/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Slankekur
Fra : paulaarenas
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 14-02-05 18:49

Hvordan kan det være at der er så mange overvægtige mennesker selv om der findes millionvis er slankekure, er det fordi
man ikke følger kuren eller er det fordi man giver op halvvejs ? Er det helt umuligt, at være bevist om at man faktist er blivet lidt overvægtig ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-05 18:57

Selvfølgelig er de fleste overvægtige bevidste om, at de har et problem.
Og de fleste af dem, kan sandsynligvis endda takke en del "slankekure" for en del af de kilo de render rundt med.
Og det er fordi alle de slankekure ikke er sunde eller hensigtsmæssige måder at tabe sig på.
Folk lader være med at spise, og det er så godt, og en stak kilo rasler af.
Så når de "idealvægten" og stopper kuren.
og så kommer det lumske.
En slankekur sænker kroppens forbrænding, da kroppen ved en kur ikke har så meget at arbejde med.
Men denne forbrændin hæves ikke tilsvarende hurtigt når folk begynder at spise igen, og de fleste vil dermed ende med at tage endnu mere på end før kurens start, og det de tager på vil bestå af fedtvæv, som er endnu sværere at komme af med næste gang vedkommende er på kur.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-05 19:00

Jeg tror, det er fordi mange forveksler overspisning med et problem, der handler om mad. - ligesom anorexi ikke handler om mad, men følelser.

Mange gange tror jeg, at den rette behandling for overvægt er psykoterapi - så man kan blive klar over, hvad det er, man bruger maden til. Og så derefter gå i gang med en kostomlægning - eller livsomlægning.

Selvfølglig er der også mennesker, der bliver for tykke fordi de godt kan lide mad og så mæsker sig i lidt for meget af det gode. Men jeg tror ikke, det er så svært for dem at tabe sig, hvis de vil.

Som eksempel kan jeg nævne mig selv og min fars kone. Jeg er overvægtig og ved derfor en masse om kost. (vi overvægtige er nemlig eksperter i slankekost - paradoksalt ikke?). Jeg sammensætter en for mig fornuftig kost, som jeg følger i et halvt års tid, hvor jeg psykisk er på toppen. jeg taber mig 7 kg og er glad. Men pludselig går det galt - jeg får en lille nedtur, og det første der ryger er mit vægttab. Jeg æder det simpelthen op, fordi jeg spiser mig ud af en nagende ensomhedsfølelse. Det ender med, at jeg 4 år efter har taget 9 kg ekstra på.

Min fars kone, derimod, har ikke den slags psykiske årsager til sin overspisning. Og jeg præsenterere hende for de samme råd, som jeg selv prøvede tidligere. Og hun taber sig! Og hun holder vægten! Det var skrapt at se på, selvom jeg selvfølgelig er meget meget glad på hendes vegne.

Og tror man, at det handler om viljestyrke, tager man grundigt fejl. De fleste overvægtige vil tabe sig - og var det vilje, der handlede om, fandtes der ingen overvægtige. Det er min påstand.

Godt spørgsmål forresten, Paula.

Vaxen

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 14-02-05 19:01

Hej Paulaarenas.
Langt hovedparten af overvægtige har et for højt forbrug af brændstof og for lavt ydelse i forhold til indtagelsen.
Det med slankekure, er en dårlig ide, da flertallet tager det på de har tabt + nogle ekstra kilo på.
Det der nok er problemet er at man fokuscerer for meget på de overflødige kilo , så det bliver en besættelse, og her er det slankekuren kommer snigende.
Hilsen Rita
Er nu på en kostomlægning, og det virker , sammen med den daglige motion.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 14-02-05 19:13

Kære Vaxen

Du har selv svaret på dit eget problem om overvægt, hvorfor så ikke kontakter en psykoterapeut når problemet kommer
du ved jo godt hvad det ende med?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-02-05 19:20

Som du har læst i en anden god tråd, har jeg fundet en løsning, der virker for mig. Jeg har af andre grunde været nødsaget til at lave om på min kost - og de grunde er mere motiverende en at "trøstespise". Derfor giver det sig selv nu.

Men du har da ret! Og jeg arbejder selvfølgelig også med min lille spiseforstyrrelse, men i det små, da jeg ikke har det store overskud til at kigge på mig selv i dybten lige nu. Men det skal nok komme lige pludselig - og så tror jeg, at jeg er ovre det tåbelige mad-problem.

Vaxen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 14-02-05 22:02

det er ganske simplet, hvis du spiser mere end du forbrænder, bliver du fed, sådan er livet....

folk, og jeg selv i blandt, har spist for meget længe, vi spiser fordi vi har lyst, og det smager godt, og ingen fortæller os at vi ligner spærreballoner....

for 4 måneder siden stod jeg på badeværelset efter et bad, og jeg kiggede ned, og pludselig slog det mig, gad vide om jeg har fødder, og det havde jeg, men de var svære at se for vommen.
jeg blev trist, kunne ikke forstå mit spejlbilled, hvad pokker var jeg virkelig så tyk, hvorfor havde ingen fortalt mig det, og jeg besluttede mig for at bliver vejet......ak skæbne 126,9 kilo jøsses kineser jeg er jo lavet af bacon....

jeg tog en beslutning, jeg skulle nej i vægt, og idag 4 måneder senere siger vægten 99,7 kilo og er for nedadgående, og hvilken lettelse det er, mine ben har det bedre, og jeg kan løbe igen, ja, selv sex er blevet bedre fordi vommen som godt er væk, og ikke i vejen....

så tro mig, tab jer det er det bedste i kan gøre for jer selv, og mit mål er at komme ned på 85 kilo...

pøj pøj med det..

mvh. Melander

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-02-05 23:04

Godt gået Melander! Og tillykke med det

Vaxen

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 15-02-05 08:57

Hejsa

Det er ikke simpelt at tabe sig. Det er yderst kompliceret, for man skal have den rigtige fordeling af kalorier for at opnå et varigt vægttabt.

Alle kan uden problemer tabe sig 5 - 10 kg på en måned, hvis man ikke har noget ønske om at vægttabet skal holde, og det er ligenetop det som alle udbydere af slankekure kører på.

Det er enfoldigt at tro at en slankekur virker i længden, og ja jeg har selv været en af de enfoldige, der har prøvet alle slankekure som jeg overhovedet kunne komme i nærheden af.

Jeg tabte mig hvergang mindst 10 kg, men så kom det hen ad vejen igen med lidt ekstra kilo. Til sidst var jeg oppe på 177 kg, og havde egentlig tabt troen på at det nogensinde skulle lykkes mig at komme ned i vægt.

Så faldt jeg tilfældigt over en artikel om William Banting, der uagtet at han havde et meget hårdt fysisk program og spise stærkt kontrolleret ikke kunne tabe sig, men altid var træt. Det var for mere en 140 år siden, så det er ikke ny visdom, men læs evt. selv historien her http://www3.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=444949&side=&webside=3945311

Jeg undersøgte dette meget nøje, brugte faktisk al min fritid i over ½ år på at få klarlagt hvad der lå i det. 1. august 2003 var jeg så klar. Jeg havde lavet et program til registrering af motion, kostindtag, forbrænding m.v.

Jeg har nu tabt godt 80 kg, og hele hemmeligheden kan læses på http://www.slankigen.webbyen.dk hvor alt materiale og rådgivning i øvrigt er 100% gratis.

mvh
Henning Borchert-Jørgensen

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 15-02-05 09:56

Tak for alle svar. Jeg har ikke selv nogen vægtproblemer. Jeg kan nemlig mærkke med det samme hvis jeg har taget på.
Min egen helt enkelt råd er tænk hvad du spiser, det gør jeg og det hjælper. Jeg spiser hvad jeg har lyst til men med mode.

Godkendelse af svar
Fra : paulaarenas

Dato : 25-02-05 19:30

Tak for svaret vaxen.