/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Forklaring på Internethastighed ?
Fra : bennymanden
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 14-02-05 17:55

Hejsa.
Er der ikke en venlig sjæl der vil forsøge at forklare mig om begreberne TCP og UDP ?
Jeg har fået min bredbåndsforbindelse opdateret i dag og har lavet en test med denne:
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp
fra IT- og Telestyrelsen.

Målingerne siger følgende:

TCP : Afsendt: 108,75 Kb/sek Modtaget: 873,99 Kb/sek

UDP: Afsendt: 109,64 Kb/sek Modtaget: 894,44 Kb/sek

Båndbredde til rådighed: Afsendt: 99,2 % Modtaget: 97,7 %

Det ser vel egentligt meget fornuftigt ud, men hvad betyder det - gerne en lidt uddybende forklaring. På forhånd tak.

mvh
Benny

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 18:03

lytter lige ved døren - selvom det vel på en måde siger sig selv (tror jeg nok - lol)

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-05 18:18
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 18:47

Tak for det <rotw> - FAQ fra samme sted, ja, hvor dum har man lov at være ?
Der er i alt fald ½ times læsning, så kan man jo forstå så meget som kapaciteten mellem ørerne rækker til.

men tak i alt fald....
mvh
Benny

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 18:50

bennymanden - jeg havde linket liggende - tror såmænd rotw har smidt det ind et eller andet sted før

ps.. håber du er bredhovedet

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 18:52

... det er ikke det samme som tykhovedet vel ???

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 19:03

*GGG*

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 19:13

Jo - jo, lidt klogere blev jeg (tror jeg nok) - - -

Jeg har fået åbnet en hurtigere forbindelse i dag (TDC) - hidtil har jeg kørt med en forbindelse som hed 512/128 - nu er den opgraderet til 1024/128 - det medfører jo så, at jeg indtil 1. maj har en 4Mb forbindelse ( 4096/128 ) uden beregning.
Jeg vil lidt senere i aften prøve at downloade lidt, noget musik f. eks. - så burde det jo gå en del hurtigere end det hidtil har gjort.

Benny

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-05 19:16

jeg holder bare mund

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 19:17

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 19:20

Nej - nej <rotw> det skal du ikke - det var dig der ledte mig på rette spor, så poængerne skal nok komme - det gør jo imidlertid ikke noget hvis andre kommer med en kommentar, jeg er ikke så superbevandret i de forskellige udtryk og forkortelser omhandlende dette emne, så jeg lytter gerne

.............. Benny

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-02-05 19:29

skal vi sætte os i sofaen og lytte med bennymanden ????????

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 14-02-05 20:11

Kort fortalt er TCP en forbindelses orienteret protolkol og UDP er en forbindelsesløs protokol.

At være forbindelses-orienteret betyder at en host (computeren) kontakter den anden computer og opretter en forbindelse, lidt ligesom en telefonsamtale.

At forbindelsesløs betyder at data bliver sendt uden modtageren bliver kontaktet, lidt ligesom at tale i walkie-talkie.

TCP bruges hvor man gerne vil være sikker på at data kommer frem uden fejl og i den rigtige rækkefølge. F.eks web og fil trafik.
UDP bruges hvor man gerne vil have data hurtigt frem, men er ligeglad med om nogle af pakkerne bliver tabt undervejs. F.eks streaming film og musik (netradio), og DHCP

Der er også mange andre forskelle men de her er de vigtigste.

Dydendak

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 22:15

Tak for svaret rotw.
.... også mange tak til dig Dr_Dydendak for en lidt mere "folkelig" forklaring på de to begreber. Jeg tror nok jeg har forstået, i alt fald noget af det, og jeg har konstateret at min internetforbindelse er blevet væsentlig hurtigere, så det er jeg under alle omstændigheder glad for.
TAK - og mange hilsener
<\\ Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 22:16

rotw >

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 22:18

?????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-05 22:20
Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-05 23:24

Tusind tak for linkene <Molokyle> - jeg har lagt lidt point til dig

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-05 11:01

vær ikke hjemme hele aften i går desværre