/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ondsindet virus?
Fra : goldkat
Vist : 343 gange
100 point
Dato : 14-02-05 00:41

Da jeg lige nu var på nettet i TVprogrammet "Viden om" og ville vælge at "se" et program, fik jeg en meddelelse om, at jeg skulle hente Medium Player, og da jeg klikkede på den viste fil til at installere denne vises flg. meddelelse:

Ondsindet kode fundet i filen C:\WINDOWS\TEMPORARY INTERNET FILES\CONTENT.IE5\CJCBQ9CR\DOWNLOAD[1].HTM.
Inficering: Exploit.HTML.Mht.
OK Vis alle

Jeg klikkede på OK og så skrev den: Handling mislykket!

Nu spørger jeg medlemmerne her på Kandu: Hvad gør man her??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-05 01:03

Det kan være denne: http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.hllw.caspid.html
Men jeg tror ikke du behøver være bange, da du netop har fået meddelsen om at filen er fundet.
Men for en sikkerheds skyld, skal du fjerne hele mappen CJCBQ9CR det er tilfældige mapper som windows genererer til dine TEMPORARY INTERNET FILES
Du skal også i Internet explorer åbne funktioner/internet indstillinger og trykke på "slet cookies" og også "slet filer"
Kør så også lige hele dit C-drev igennem med dit antivirusprogram.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : goldkat

Dato : 14-02-05 01:17

Tak for svaret pallebhansen.

Jeg er egentlig heller ikke så nervøs, men man er jo "alert" ved sådan en medd.
Jeg synes det var min egen TDS antivirus der bragte advarslen.

Jeg fandt også mappen, som du foreslog og fjernede den.
Men jeg tænker på om om andre ville få samme advarsel på samme webside med DR.'s program "Viden om" , hvis de skulle hente Medium Player.
Det var jo i det moment jeg fik meddelsen - såe
Mvh

Kommentar
Fra : goldkat

Dato : 14-02-05 01:40

pallebhansen:

Du skulle nu for nysgerrigheds og interessens skyld kigge ind på:

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Forside.htm
og så nederst til højre se og vælge "Windows Media Player" og så på den næste side igen prøve at klikke på --> hente Windows Media Player
og se så om du også får den advarsel?

Kommentar
Fra : goldkat

Dato : 14-02-05 09:32

pallebhansen:
Undskyld der var en fejl i mit accepterede svar 14.02. kl.01.17

Det skulle lyde anderledes i slutningen af sidste sætning:
"Det var jo i det moment jeg fik meddelsen" > MEN DET ER MÅSKE KUN MIN FIREWALL DER BRINGER DEN PÅGÆLDENDE "ADVARSEL".?

Jeg var vist lidt søvning da jeg skrev det.

mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-05 14:07

Jeg har været der, og startede endda hentningen, uden at min opdaterede Norton reagerede, der var heller ikke nogen DOWNLOAD[1].HTM eller DOWNLOAD.HTM Så måske er din TDS lidt overgearet, da windows firewall ikke kan (efter min mening) komme med en sådan konkret meddelse, men kun siger feks. at der er et program der forsøger ....
Endvidere mener jeg slet ikke du er sikret med TDS, da det ikke er et antivirusprogram så vidt jeg kan se, men blot et antispywareprogram/e-mail sikring, der kan være udemærket til dette formål, men ikke fanger egentlige virusser. Til dette formål kan du jo bruge det gratis og roste AVG antivirus, som selvfølgelig skal opdateres jævnligt.
Og som spywareprogram bruger de fleste det gratis AD-Aware eller spybot eller Spy Sweeper eller Xoftspy.
TDS er ret ukendt i denne sammenhæng. Se hvad TDS selv skriver:
http://tdstelecomhelp.tds.net/cgi-bin/tdstelecom.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=Dw7Wr3yh&p_lva=&p_faqid=1814&p_created=1077720993&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTgmcF9zZWFyY2hfdGV4dD0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT0zJnBfY2F0X2x2bDE9NSZwX2NhdF9sdmwyPTYyJnBfcGFnZT0x&p_li=
Men hvis du er i tvivl om TDS er et antivirusprogram, så kan du jo stille et nyt spørgsmål i Kandu, så må der være nogle der har erfaringer med det.

Så summa sumarum, TDS regnede med at et download betød et angreb.

Men hvorfor også hente Windows Media Player, den ligger da på alle Windows XP installationer, og følger med her, og hvis man vil have en størrer/nyere udgave, så skal man da hente version 10, men det var måske også det du ville.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : goldkat

Dato : 14-02-05 16:38

pallebhansen:

Tak for dit meget informative svar!
Jeg skal da ellers love for, at jeg får kvajet mig en del på denne tråd og er helt elendig til at læse korrektur, på det jeg selv skriver.
Det er jo nemlig IKKE TDS antivirus jeg har - men TDC!!!!!!!!!! og det er jo noget helt andet. Jeg har Webspeed net-forbindelse og et AV program fra TDC der hedder: "TDC Kabel TV sikkerhedspakke" indeholdende Fsecure produkter. Og det var 'Fsecure' der poppede op med den omtalte advarsel. Men den er måske, som du siger, også lidt overgearet???

Jeg vidste slet ikke der var noget der hed TDS i forb. med AV eller Spy programmer.
Så du må meget undskylde al den ulejlighed, jeg har forvoldt dig.

Jeg klikkede på det link, du sendte, og forstod ikke en pind af den webside, der åbnede sig, men da jeg så der stod TDS, gik der en prås op for mig, og jeg læste så den fejl jeg havde skrevet.

Undskyld nok engang!
mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-05 17:40

Ok, så kan jeg bedre forstå det, for F-Secure, er et udemærket produkt, der beskytter både mod virus og spy.
Og 10 kr om mdr. er en rimelig forsikring.
Men en ting der ikke kan siges tit nok, men ikke handler om virus, er: Er du forsikret mod harddisknedbrud.
Jeg ved ikke hvor mange der efterhånden har spurgt mig: Hvad skal jeg gøre, jeg er kommet til at slette alle mine ... eller min harddisk siger sådan nogle underlige lyde.
Så jeg vil slutte af med at sige: Backup (Breve/billeder/mm)
Godaften.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : goldkat

Dato : 14-02-05 18:00

pallebhansen:

Nej, det er jeg ikke forsikret imod - kan man det?
Jeg laver jævnligt backups af min dokumenter og andet gods, som jeg gerne vil være sikker på at beholde.
Min pc siger giver nemlig med mellemrum nogle underlige knirkende lyde, både udenfor og på nettet. Det lyder præcis som en knirkende dør - ligesom i en gyserfilm, og jeg tænker hver gang, jeg hører det, på om det mon var min HD, der gik endnu en lille revne i - ÅH!
Jeg har en bærbar Toshiba på 4. år med WinME, så en ny pc hører til mine aller hedeste ønsker. (Så der bliver lagt i sparebøssen - he)
Men som man siger: "Så længe den knirker holder den" . Det stammer nok fra før pc'en blev opfundet.

Vh og god aften også til dig.