/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskepulver på mørkt tøj efter vask
Fra : 1980
Vist : 5412 gange
20 point
Dato : 13-02-05 21:15

Efter jeg har vasket tøj er der ofte rester af, hvad der ser ud til at være vaskepulver på mit mørke tøj. Jeg bruger dog flydende vaskemiddel specielt beregnet til mørkt tøj, så jeg formoder, at det er rester efter, at jeg har vasket håndklæder, hvor jeg benytter alm. vaskepulver.

Er der nogen, der har gode råd til, hvad jeg kan gøre for at undgå dette? Jeg vasker altid ved 40 grader.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 13-02-05 21:28

Hvis du bruger skyllemiddel er det mere sandsynligt det er rester efter det.
Men undgå at putte for meget tøj i maskinen.
Hvis der efter skylleprogrammerne stadig er sæbe i tøjet, tyder det på, at det er fordi tøjet ikke bliver gennemskyllet ordentligt, måske fordi der er for meget tøj i maskinen.

Og sæberesterne skulle ikke kunne være i maskinen fra foregående vaske, såfremt den skyller som den skal.

mvh dova

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-02-05 22:40

Måske bruger du for meget vaskemiddel. Jeg har selv haft samme problem. De nye vaslemidler er kraftige sager, så jeg prøvede at tilsætte mindre. Vi har ikke mere sæberester på vores sorte/mørke tøj. Hvis du ovenikøbet har en nyere vaskemaskine, så bruger den ikke meget vand, hverken til at vaske med eller skylle med. DERFOR PRØV AT TILSÆT MINDRE VASKEMIDDEL.
Det kan også være kalkrester. Prøv at købe f.eks. Minus Kalk. Hæld det i, og lad vaskemaskinen køre et kogeprogram igennem uden tøj. Det hjælper helt sikkert.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-02-05 02:46

Det kan også være kalk, især hvis du bor, hvor der er hårdt vand. Det er ikke nok at bruge tabs til at putte i hver vask så. Prøv at afkalke den i citronsyre. Det kan købes i et supermarked til det samme. Hvis du bruger skyllemiddel, kan du erstatte det med et skefuld eddike med lige så godt resultat, og tøjet kommer ikke til at lugte af det. Og miljøet tager heller ikke skade af det, som det gør af skyllemiddel. Men det er faktisk kun syntetisk tøj, der behøver noget som helst.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-02-05 02:48

Glemte lige, at hvis du overdosserer, når du vasker håndklæder, lægger sæben sig i bunden af maskinen og bliver ikke skyllet ud. Prøv at sætte maskinen til at kogevaske uden sæbe og uden tøj. Hvis der kommer skum i vandet, er det problemet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 14-02-05 08:52

Jeg har også prøvet at have sæberester i tøjet, det gik væk ved at komme mindre tøj i maskinen og mindre vaskepulver... Du skriver at du kun vasker på 40g.. Hvidt tøj skal op på en kogevask, så undgår du sæberester i maskinen..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-02-05 15:44

Måske er der én i din husstand, der ikke kan ramme rigtigt i sæbeskuffen og derfor drysser pulver ned i rummet til forvaskemiddel. Der stråler lidt vand ned i sidste skyl for at få skyllemiddelbeholderen tømt. Hvis du får tørret ordentlig af i sæbeskuffen og tjekker, at der kun kommer vaskemiddel i rummet til klarvask og ikke ud over kanterne, skulle dit problem være løst. NB vaskemidlet skal ikke ligne et lille bjerg, når du har hældt i; sådan et bjerg bliver tværet ud til begge sider, når skuffen lukkes. Hvis du absolut skal have meget pulver i, skal det bredes ud på langs af skuffen.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : 1980

Dato : 17-05-05 15:01

Tak for svaret dova.