/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billigt let anvendelig digitalkamera (fo~
Fra : Tobster
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 13-02-05 20:16

Jeg skal ud og købe et digitalkamera til min far, men ved ikke helt hvad jeg skal vælge.

Prisen skal være omkring kr. 2.000,-
Det skal tage gode billeder og have 4-5 MegaPixels
Der må meget gerne være dansk menu på det, da han er 60 og ikke lige en haj til engelsk.
Ikke for mange forvirrende knapper.

Jeg har lidt kig på HP R707 i Bilka til kr. 1.895,-
- Men her er jo ikke dansk menu... Nogen der har nogle alternativer?

Kommentar
Fra : Yune

Dato : 13-02-05 20:21

jeg har et konika minolta Xg... det er super godt, pålideligt, lille og koster ikke mere end ca.2000 mener jeg... det er i hver tilfælde der omkring.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-05 20:27

Aldi har lige nu, et 6 Megapixel kamera med 128 MB SD-kort til 1999kr
Der er det hele med, og opladelig batteri og 3 års garanti og gratis hotline.
Og så plejer Aldi at tage varer retur inden 14 dage, hvis du ikke er tilfreds.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-05 20:29

Et Canon Powershot.
Det er rigtig god kvalitet, med dansk nemt overskuelig menu, og tager nogen meget gode billeder.
Jeg har selv to forskellige Powershot modeller.
Og er meget tilfreds med dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-05 21:44

Jeg ville også tage et Canon.
Men hvis hænderne har svært ved små ting skal det ikke være IXUS-serien.
Men ellers er Ixus 30 et ok camera.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 13-02-05 22:14

Har selv et lille dejligt IXUS40, men er lidt træt af de røde øjne det giver... Red eye reduction virker ikke optimalt på det...

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-02-05 09:06

Efterhånden findes der RIGTIGT mange gode digi-kamaraer på det danske marked og det er vel sådan at "nogen kan lide moderen, mens andre foretrækker datteren!". Jeg selv har tre HP'ere som jeg er virkelige glade for. Det som jeg mener du skal gå på udkig efter til din far er et kamara som har hurtig fokusering/eksponering (den kan tage billedet med det samme du trykker på udløseren). Her kan jeg f.eks. anbefale et CANON IXUS 30 som både har dansk skærmmenu 3,2 Mpx samt en pris der ligger lige omkring de 2 kilo. Hvis px har en STOR betydning kan CANON IXUS 40 anbefales til ca. 500,- kr mere.
Du skal dog generelt ikke være så opmærksom på hvor mange px det har (med mindre din far skal lave store print og plakater). et godt optik er meget bedre at have til sin rådighed frem for mange px. Når din far skal printe billederne ud i typisk 10x15 cm er 2 Mpx sådan set ALT rigeligt. Ved >5 Mpx kan du lave plakater i 60x90 cm uden "billedforvrængning/pixilering".
Hvis det er det første digikamara din far skal have, så køb det evt. hos en prof-fotohandler, hvor din far kan blive "ordentligt" informeret/vejledt. Køb evt. også en begynderbog om "Digital Fotografering", så er du/han VIRKELIG på rette spor ind i en "fortryllende verden" af billeder og oplevelser.

Held og lykke!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 14-02-05 10:40

pallenoc, læste du overhovedet Tobsters sidste indlæg? Han har selv et IXUS 40, så mon ikke han kender det?

Tobster, i skal ikke købe et Aldi kamera. Det vil helt sikkert skuffe jer. Discount kameraer har det med at tage uskarpe billeder.

Canon Powershot laver nok lige så røde øjne som Canon IXUS gør. Powershot er jo sådan set bare storebror til IXUS.
Jeg har ikke selv prøvet HP R707 eller Minolta Konica serien, men de har fået gode anmeldelser så de ville ikke være dårlige køb. Canon er efter min mening også et godt køb.
Mit bedste bud er at gå ned i en fotohandler og prøv de 2-3 kameraer du har kig på (tag lige dit IXUS med til sammenligning). Så kan du se hvilket kamera din far bedst kan lide, og hvilket der er bedst til at undgå røde øjne.

Om du så køber kameraet hos den fotohandler er jo op til dig..

Kig i øvrigt på www.dpreview.com - de har anmeldelser af alle kameraerne.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-02-05 10:56

Jeg har set Tobster selv + andre i tråden har et CANON og det udbygger jeg blot med lidt kommentarer omkring "lillesøsteren" samt lidt (personligt erfarne) generelle info.
Det eneste "handicap" jeg har med mine HP 'ere er den "forholdsvis lange" tid fra du har fokus på motivet til den tager billedet (1-2 sek.) Det har IXUS nemlig ikke, så dér er den HP overlegen.

Men ellers er det jo SÆRDELES individuelt hvad man synes om de enkelte modeller i det daglige brug.

Mvh
Palle