/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Debian som maiserver = nul fritid.
Fra : nopper
Vist : 583 gange
200 point
Dato : 30-08-02 20:43

Jeg er en stædig gammel mand, som ikke giver op, men men alting har en overpris.
Sidste chance for linux ellers må jeg betegne linux, som en klam fidus, som kun kan bruges, hvis man har for meget fritid.
Nå, spøg til side, nu er det alvor.
Case:
ProAccess erhverv 512/512 ingen begrænsninger på port 25
Eget domæne
linux: dist Debian 3.o
Mailserver Postfix
Kan sende mail fra 127.0.0.1 + 192.168.1.2
Modtage mail ???.
KDE MAIL Client - KMail
Login = Brugernavn
Pasword = xxxxxxx
Error connecting to XXXXX:
xxxxx

Ingen fejl i log billeder.

Hvordan i %¤#"!`?=)(//&*' kommer jeg videre.
Point forhøjes i takt med hjælp, som ender med at jeg kan modtage og sende mail.

Main.cf ligner "mailserver modtager ikke mail" stillet af Rene Pedersen

Bruger er oprettet og i rigtig gruppe ?.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:38

"nopper" <nopper.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QUOb9.40175$ww6.2935089@news010.worldonline.dk...
> Jeg er en stædig gammel mand, som ikke giver op, men men alting har en
> overpris.
> Sidste chance for linux ellers må jeg betegne linux, som en klam fidus,
> som kun kan bruges, hvis man har for meget fritid.

Installer Exim, smartere og nemmere at have med at gøre, www.exim.org

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 210 point
Dato : 30-08-02 19:41

nopper wrote:
> Sidste chance for linux ellers må jeg betegne linux, som en klam fidus,
> som kun kan bruges, hvis man har for meget fritid.

Nu har jeg mest ordet med sendmail (og pt Exim, men postfix vil da være
det jeg tager næste gang jeg skal drive noget større).

... men har du overvejet at det at drive en komplet mail-server med
SMTP-MTA/IMAP/POP3, ordenlig sikkerhed og support for alle AUTH
protokoller .. det ER en større opgave. Uanset hvilet OS.
Jeg ville være meget skeptisk hvis en Windows-administrator påstod at
kunne han da sætte op med venstre hånd på en halv time.
Der er nok en grund til at alle privat-internet udbydere har lukket for
port 25 !

Peter

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-08-02 22:04

Hvem styrer DNS for dit domæne og er der sat en MX-record op for det?

// Martin

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 30-08-02 22:07

Jeg kan forøvrigt berolige dig med, at når det først kommer til at køre, vil du grine af alle, der bruger Micosoft produkter til samme opgaver :)

Jeg har en postfix installation, der har kørt uafbrudt de sidste 1½ år.

// Martin

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 31-08-02 06:50

Hvem styrer DNS for dit: domæne Tele DK
og er der sat en MX-record op for det?: Det tror jeg ikke.

// Martin

Peter Mogensen : Ja, jeg er klar over det er større opgave, men det må være det.
Erik Andersen : Nej, jeg har ikke overvejet Exim.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 09:52

nopper wrote:
> Jeg er en stædig gammel mand, som ikke giver op, men men alting har en
> overpris.
> Sidste chance for linux ellers må jeg betegne linux, som en klam fidus,
> som kun kan bruges, hvis man har for meget fritid.
> Nå, spøg til side, nu er det alvor.
> Case:
> ProAccess erhverv 512/512 ingen begrænsninger på port 25
> Eget domæne

Er DNS korrekt sat op mht. mail? Er der MX-records der peger på din server?

> linux: dist Debian 3.o
> Mailserver Postfix
> Kan sende mail fra 127.0.0.1 + 192.168.1.2
> Modtage mail ???.
> KDE MAIL Client - KMail
> Login = Brugernavn
> Pasword = xxxxxxx
> Error connecting to XXXXX:
> xxxxx

Postfix er kun en MTA og den kan afsende og modtage email vha. bl.a. SMTP.

Den kan ikke severe den modtagne email via POP3 eller IMAP; der skal du
have et eller andet ved siden af, f.eks. Courier IMAP.

Hvad sker der hvis du telnet'er til serverens port 110 (POP3)? Er der
noget "klar-melding"?

Det kunne se sådan her ud (egen IMAPserver):

[xxx@zz xxx]$ telnet owl.lan 143
Trying 192.168.1.1...
Connected to owl.lan (192.168.1.1).
Escape character is '^]'.
* OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See
COPYING for distribution information.

> Ingen fejl i log billeder.
>
> Hvordan i %¤#"!`?=)(//&*' kommer jeg videre.
> Point forhøjes i takt med hjælp, som ender med at jeg kan modtage og
> sende mail.

Skrev du ikke lige at du kunne sende email OK?

> Main.cf ligner "mailserver modtager ikke mail" stillet af Rene Pedersen
>
> Bruger er oprettet og i rigtig gruppe ?.

Hvis skidtet kører er det vel ikke helt galt.
Hvis der i loggen står noget om at den ikke har kunnet droppe mailen
eller tilsvarende, er det et problem.

NB.
Har du konfigureret myhostname, mydestination og mynetworks i main.cf?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 13:57

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in
news:3D6FBC47.4060802@nospam.no

> Der er nok en grund til at alle privat-internet udbydere har
> lukket for port 25 !

Øh, TDC har - hvem har ellers ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.hs235.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 13:58

In article <Xns927B980AFD421HS235DK@212.54.64.149>, Henrik Stidsen wrote:
>
>> Der er nok en grund til at alle privat-internet udbydere har
>> lukket for port 25 !
>
> Øh, TDC har - hvem har ellers ?

Telia.

--
Andreas Plesner Jacobsen | One Bell System - it sometimes works.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 14:42

Henrik Stidsen wrote:
>>Der er nok en grund til at alle privat-internet udbydere har
>>lukket for port 25 !
>
> Øh, TDC har - hvem har ellers ?

Sidste jeg checkede... alle. Men jeg kan da se at der lidt røre i
andedammen:

Her er fra gratisdns.dk:
"Cybercity har skiftet praksis. Som support@cybercity.dk kan fortælle
dig, så blokerer man ikke længre port 25. Man benytter sig af orbz og
ordb (se link på forsiden af gratisdns), som er to mail relay blacklist
systemer. Well, det var det vi TROEDE de gjorde, hvad cybercity gør
eller ikke gør, det ved vi snart ikke. Jeg vil forslå du skriver til
support og spørger."

Jeg har lige ringet til Tele2-ADSL. De spærrer også.
UNI-2 spærrer også per default, men man kan kontakte support og så åbnet.
Telia har også lukket.

Det er muligt Tiscali har åbent...

Nogen har endda også lukket for port 1080 (SOCKS).

Det mest frustrerende er faktisk at TDC f.eks. mente at det behøvedes de
da ikke informere kunderne om da de gjorde det.

Peter

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 15:50

On Sat, 31 Aug 2002 15:42:24 +0200, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> enlightend everyone in dk.edb.system.unix with:
> Sidste jeg checkede... alle.

Min mailserver kan fint nås direkte fra den anden side af atlanten.

> telnet 212.242.60.144 25
Trying 212.242.60.144...
Connected to port77.ds1-hk.adsl.cybercity.dk.
Escape character is '^]'.
220 If you are not allowed to use this server, and not sending mail to
someone@mrfunny.yi.org then buzz off!
quit
221 Bye
Connection closed by foreign host.

Intet problem...

--
Chano Andersen (chano@mrfunny.yi.org)
MSN Messenger: chano_andersen@hotmail.com ICQ: 15377564
Yahoo! Messenger: mrfunny_dk AIM: mrfunnydk1
http://mrfunny.yi.org/ | http://www.nikkiwebster.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 16:28

Peter Mogensen wrote:

> SMTP-MTA/IMAP/POP3, ordenlig sikkerhed og support for alle AUTH
> protokoller .. det ER en større opgave. Uanset hvilet OS.
> Jeg ville være meget skeptisk hvis en Windows-administrator påstod at
> kunne han da sætte op med venstre hånd på en halv time.

Nu er jeg ikke ekspert, men installer FirstClass mailsystem med alle disse
features + en mængde flere (konferencer/news etc. på en Winmaskine tager
mindre end ½ time og sikkerheden er høj

men tilbage til sagen:

>Kan sende mail fra 127.0.0.1 + 192.168.1.2
>Modtage mail ???.
>KDE MAIL Client - KMail

jeg kan have misforstået noget, men det bliver vist lidt svært at modtage
mail fra ret mange med de IPadresser ???
Hvis ikke du har en 'kendt IPadresse/domænenavn' skal du anvende dyndns- og
det er en anden problematik, som i princippet ikke har med
linux/mail-programmer at gøre

finn

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 31-08-02 18:49

finn:ja, det har du misforstået. Jeg har eget domæne www.mjols.dk.
Debatten vedr. port 25 og 110 er irrelevant i den her forbindelse. ProAcces 512/512 har ingen begrænsningerne ud over den router, som medfølger er spærret således at en omkonfigurering ikke er mulig.
Intern ip 192.168.1.2 er routet til mail
Intern ip 192.168.1.3 er routet til www
intern ip 192.168.1.4 er routet til dns.
Jeg kører i øjeblikket egen mail og Webserver(midletidig ude af drift) på windows.
Linux burde således også kunne gøre det.

Spørgsmål 1: hvor mange og hvilke programmer skal installeres fro at jeg kan få det til at spille.
Spørgsmål 2: hvad skal jeg kalde zonefil, når jeg opretter èn under bind
Steen Suder: telnet nej.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 23:02

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in
news:3D70C7C0.30508@nospam.no

> Det er muligt Tiscali har åbent...

Det har de og har haft det hele tiden - heldigvis ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.hs235.dk/
"These opinions are my own, though for a small fee they
be yours too." -- Dave Haynie

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 01-09-02 07:20

> Det er muligt Tiscali har åbent... = POSTFIX, kan ikke finde sådan en kommando.

Det har de og har haft det hele tiden - heldigvis ;) = hvor skal jeg skrive det?????.

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 01-09-02 07:33

Jeg havde et håb med at få en linux server igang med hjælp fra dette seriøse forum.
I ved godt lige det sidste.
Resultat bliver nok, at jeg fortsætter med windows, som ihvertfald vil køre.På trods af at de fleste internetudbydere har lukket ellet åbnet for port 25.

Godkendelse af svar
Fra : nopper

Dato : 01-09-02 07:35

Det eneste seriøse indlæg.
Tak for svaret Peter Mogensen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 11:03

Hej Nopper,

tja... nu er det heller ikke den nemmeste Linux distribution du har valgt, men nok en af de mest langhårede og kompliceret af dem...

jeg ville personligt nok hellere ha' valgt Mandrake der er noget mere bruger venligt... eller Red Hat...

men ellers er der her en gratis Mailserver til Windows... "Mailtraq4Free"... -->
http://www.webattack.com/get/mailtraq.shtml

jeg vil godt prøve at hjælpe dig så godt jeg ka', men må på forhånd også sige at jeg ikke ka' hjælpe hvis det ska' være på en "Debian"...

mvh.

Strarup