/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
start amp Zafira DTI 2.0
Fra : invisible
Vist : 3484 gange
50 point
Dato : 12-02-05 20:09

Hvor mange amp skal der til for at starte en Opel Zafira 2.0 DTI.
Der er et 70 amp/h batteri, som kan levere 700 amp.

Vi har forsøgt at bruge et startkabel der kan bære 350 amp, det er bare ikke nok.
Skal den virkelig have 700 amp for at kunne starte ????

Det er jo væsentligt at vide inden man køber et startkabel, så man får et der kan klare opgaven.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 12-02-05 21:30

700 amp???

-du er sikker på at det ikke er starteren der er brændt sammen til en lille sort klump??

Kommentar
Fra : pims

Dato : 12-02-05 21:47

Jeg tror ikke at det er startkablet, der er noget i vejen med. Jeg har en Dodge med v6 motor, den kan nøjes med 80 amp. Hvis du ikke kan starte med startkabel, er der noget der tyder på at der ikke er tilstrækkelig forbindelse mellem batteri og motor.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-02-05 23:18

Vi snakker altså diesel biler.

Vores lille Fiat Punto 1.3L skal have 350A for at starte.
Den var for noget tid drænet sig selv som alle Fiat gør. Vi prøvede at starte den med en 16mm kabel til 200A, intet sket, da der så kom 25mm kabler på til 400A startede den som uden problemer.

Jeg har oplevet det samme med et Mercedes diesel, som intet gjorde med alm. benzin bil kabler på 16mm, men da der kom nogle meget tykke værkstedskabler på startede den.

Hvis kablerne er for tynde, opfører bilen sig som om at der slet ikke er startkabler på. Er kablerne for tynde kører selvstarteren ikke bare lidt rundt.

Men jeg leder efter nogle specificationer for start A for en 2.0 DTI diesel motor, men 100 HK.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 12-02-05 23:21

Du kan heller ikke købe batterier til 200kr i Bilka eller HaraldNyborg til diesel biler, da de skal have meget mere "peak" strøm end benzin biler.
Så de billigere batterier kan ikke levere så meget kortvarig startstrøm.

Men det er fænomenet "kortvarig startstrøm" som har min interesse

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-02-05 07:38

Det er sådan med startkabler (eller alle andre strømførende kabler/ledninger for dan sags skyld), at man skal betragte dem som en vandslange: jo større diameter slangen har jo mere vand kan der komme igennem den. Selvom elektrisk strøm er et mere "abstrakt" begreb gælder de samme regler her: jo større kvadrat dit startkabel har, jo mere strøm/ampere kan du sende igennem dette.

Der findes to betegnelser du skal kigge efter på et bilbatteri: dels hvor mange amperetimer det er på (typisk >80 Ah til en dieselbil), og dels hvor mange A den kan levere i startøjeblikket (typisk >750 A for en dieselbil). Dvs at de alm. gængse bilbatterier du kan købe i HN, BILKA osv. til 200-300,- kr (på 45-60 Ah)ikke er store nok til din bil. Her må du af med ca. det dobbelte for at få dig et "rigtigt" batteri til dieselbiler, altså >80 Ah.

Og dine startkabler skal foruden de er kraftige nok, også være forsynet med en "beskyttelse" som forhindrer utilsigtede skader på bilens elektronik når du giver/modtager starthjælp.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-02-05 09:17

--> Pallenoc

Det du skriver er jeg helt med på.
Bilen har et 71Ah batteri.

Men det er jo ikke bare så simpelt. Ah er også et udtryk for hvormange timer man kan trække en given strøm ud af batteriet, eller hvor meget strøm der kan lagres i batteriet.

På batteriet i vores diesel Fiat, står der at batteriet kan levere 350 amp (som start strøm) det er et 60Ah batteri.

I Opel'en står der intet om hvilken startstrøm den kan levere, ikke ud over at batteriet er 71Ah, jeg fandt noget om at bilen skal bruge 680 KSS (KSS en eller andet tysk forkortelse)

Vil det så betyde at jeg skal have fat på nogle startkabler som kan klare 680 amp for at kunne starte, man skal selvfølgelig også lige finde en anden bil som kan levere den strøm.

Jeg ville gerne købe en af de transportable energistationer, men de kan ikke levere mere end 400amp, så det ville være spild af penge at have sådan en hvis den ikke kan levere strøm nok alligevel.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 14-02-05 09:45

Nu ved jeg ikke om du er medlem af FDM, men de har rent faktisk diverse startkabler som passer netop til din bil (eller den kategori din bil hører til). Et sæt startkabler med føromtalte "beskyttelse" koster omkring 200,- kr.

Det er nemlig rigtig at det enkelte batteri er forskelligt opbygget alt efter hvilken bil/motor det skal "betjene".

Da jeg havde båd, var mine batterier dér begge på 170 Ah, men forbrugsbatteriet havde ikke nær så stor "styrke" til at starte motoren med (de var dog forbundet så jeg kunne bruge forbrugbatteriet til start hvis det var nødvendigt)

Jeg har selv en Berlingo 2,0 HDI som svarer til din i motorstørrelse og den har et såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri som kan yde 750 A i startøjeblikket. Motoren kræver 600 A, men med frost og vintervejr passer det nok med dette...jeg har i hvert fald aldrig til dato haft problemmer med de 95.000 km den har kørt.

Så en af de energistationer vil efter min vurdering nok være lige i underkanten.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-02-05 10:21

Har så fundet ud af at KSS er kold start strøm.
Så batteriet kan levere 680A som kold start strøm. Er det så nok med 400a fra en energistation og kan en 25mm kabel klare opgaven (25mm klarer 400A)

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-02-05 11:06

Det er jo som regel sådan at når man skal have "assistance" i form af startstrøm fra en anden bil, så er det fordi man har glemt at slukke lyset eller batteriet er "udtjent", så det er ikke de store strømmængder man skal bruge bare for at slå motoren igang. Enten skal bilen efterfølgende have skiftet batteriet eller også skal den bare lades ordentligt op...og det gøres forøvrigt bedst gennem bilens egen generator.

Så for at slå din bil gang ("i en snæver vending"/nødsiyuation) kan du givetvis "nøjes" med et almindeligt 25 mm startkabel. Men mit råd er dog stadigt, at såfremt du skal ud og investere i et nyt kabel til at have liggende fast i bilen, så køb ét ordentligt første gang.

De bedste hilsner
Palle

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-02-05 11:10

Vi er helt enige at man skal købe et ordentlig én gang for alle.

Men man kan købe et 25mm til 199 i Harald Nyborg, men skal man op i f.eks. 35mm for at starte min Opel koster et sådan kabel 600kr.
Det er jo noget af en forskel.
Kan 25mm kablet klare det kan en energistation også klare det, den er jo rimelig handy at have (hvis man husker at oplade den)
Så kunne jeg nøjes med et 25mm ville det jo være dejligt.
kunne en energistation bruges vil fordelen være at man altid har 400A til start, hvorimod det kan være svært at finde en bil på en mørk parkeringsplads som kan levere 400A, det skal jo være en dieselbil af en hvis størrelse.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-02-05 13:18

Som nævnt ville jeg henvende mig hos FDM (du behøves ikke være medlem), og få lige de kabler der passer til din bil. De koster omkring 200,- kr. og de er MINDST lige så gode som dem hos HN.
Mht. omtalte energistation, så vil den efter min mening selvfølgelig være hel fin at have, men gør op med dig selv hvor ofte du vil få brug for den. Hvis den kun skal bruges når du en gang hvert 4. år skal have starthjælp er det jo ikke den bedste investering, men bruger du en sådan til andre opgaver (der findes vist nogle modeller med luftpumpe, radio m.m.) kan den jo være praktisk at have med sig i bilen fremover.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 14-02-05 13:26

Jeg har fundet løsningen.

Jari Auto bygger kabler.
De kan lave 35mm2 kabler af forstærker kabler, som virkelig kan bære noget strøm.
De skal have 60,- pr. meter så de bliver til 2X3 meter samt nogle klemmer.
Så for ca. 400,- har man nogle kabler som kan starte en rumfærge.

Jeg er nok kommet frem til samme konklution som du er Pallep.. med hensyn til et energistation. Da batterierne sikkert skal skiftes efter X år, som koster 3 gange prisen af en ny energistation. Der står at den efter 10 dagen henstand skal genoplades.
Så den skal i laderen hele tiden, husker man så af få den med i den "rigtige" bil ??

Så nu har jeg et sæt billige men gode 25mm2 kabler fra HN til den lille bil, og vil så købe de store kabler til den anden bil.
Så kan man give hjælp til rumfærger og Falck lastbiler om det skulle blive nødvendigt.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 14-02-05 13:27

Tak for svaret pallenoc.