/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo 240, 2.3i CAT fra 1993
Fra : david_dollas
Vist : 438 gange
500 point
Dato : 12-02-05 20:01

Jeg en sådan bil.

Motoren sætter ud, og jeg har så fundet ud af følgende fra en engelsk haynes bog.

* PLEASE READ THIS FIRST *

The following general procedures are to be used if
driveability problems are encountered after power loss or battery has
been disconnected. These procedures may provide an aid in eliminating
these problems.

To reduce the possibility of complaints, after any service
which requires battery power to be disconnected, vehicle should be
road tested.

COMPUTER RELEARN PROCEDURES

Vehicles equipped with engine or transmission computers may
require a relearn procedure after vehicle battery is disconnected.
Many vehicle computers memorize and store vehicle operation patterns
for optimum driveability and performance. When vehicle battery is
disconnected, this memory is lost. The computer will use default data
until new data from each key start is stored. As computer memorizes
vehicle operation for each new key start, driveability is restored.
Vehicle computers may memorize vehicles operation patterns for 40 of
more key starts.

Customers often complain of driveability problems during
relearn stage because vehicle acts differently then before being
serviced. Depending on type and make of vehicle and how it is
equipped, the following complaints (driveability problems) may exist:

*
Harsh Or Poor Shift Quality
*
Rough Or Unstable Idle
*
Hesitation Or Stumble
*
Rich Or Lean Running
*
Poor Fuel Mileage
These symptoms and complaints should disappear after a number
of drive cycles have been memorized. To reduce the possibility of
complaints, after any service which requires battery power to be
disconnected, vehicle should be road tested. If a specific relearn
procedure is not available, the following procedure may be used:

Automatic Transmission

*
Set parking brake, start engine in "P" or "N" position.
Warm-up vehicle to normal operating temperature or until
cooling fan cycles.
*
Allow vehicle to idle for one minute in "N" position. Select
"D" and allow engine to idle for one minute.
*
Accelerate at normal throttle position (20-50%) until vehicle
shifts into top gear.
*
Cruise at light to medium throttle.
*
Decelerate to a stop, allowing vehicle to downshift, and use
brakes normally.
*
Process may be repeated as necessary.
Manual Transmission

*
Place transmission in Neutral position.
*
Ensure emergency brake has been set and all accessories
are turned off.
*
Start engine and bring to normal operating temperature.
*
Allow vehicle to idle in Neutral for one minute.
*
Initial relearn is complete: process will be completed during
normal driving.
Some manufacturers identify a specific relearn procedure
which will help establish suitable driveability during relearn stage.
These procedures are especially important if vehicle is equipped with
and electronically controlled automatic transmission or transaxle.
Always complete procedure before returning vehicle to customer.

Hvordan gøres det på denne volvo ?

Det er med manual gear.

Jeg har skiftet kobling og derefter er det som om at motoren sætter ud. Har checket alt. Svinghjulet sidder korrekt, tændrør har det godt, alle tændrør er med, strømfordeleren har det godt.

Motoren er af type F.

Hjælp ønskes...

:)

Kommentar
Fra : pims

Dato : 12-02-05 21:57

Det lader til at du skal en tur forbi et volvoværksted, de kan højst sandsynligt koble en komputer på bilen og derved finde og justere fejlen. Der er nogle biltyper som som kan genlære processer ved at motoren bliver startet og slukket x antal gange, men jeg ved ikke hvilke. Det kan også være, at du bare skal blive ved at køre med den indtil den finder "melodien" igen. Men det bedste ville nok være at lade en volvomekaniker kigge på den. Håber du finder fejlen, hilsen Pims.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 12-02-05 22:05

Mange tak...

Men nu har jeg lavet volvo'er med min far siden jeg kunne gå, og derfor undre det mig en del, da vi ALDRIG har stødt på dette problem... Det er så gået op for os at det er en af de USA modeller (north usa) der blev lavet til safari, tur kørsler, og den slags, og denne bil har køre i knuttenborg i 8 år...

Ifølge Haynes Volvo 240 bog, er det INTET omkring dette, dog siger de at hvis det er NORTH USA moddellen skal man gøre som jeg skrev på engelsk i overstående tråds. Men jeg er i tvivl om det der står.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 22:15

Her er der en Volvo 242GT club
http://www.volvoclub.ru/gen_model.php?news=newsline/club1n.inc&cont=content/club_around.inc#DK
Måske ved de noget om din motor.
Når det ikke er en B18 ved jeg ikke så meget.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 12-02-05 22:39

Ja, nu er jeg lidt rusten i russisk... :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-05 22:50

For manuel gear står der:

Sæt bilen i frigear.
Sikre dig at håndbremsen er trukket og alt udstyr er slukket/koblet fra.
Start motor og bring bilen på arbejdstemperatur.
Lad bilen gå i tomgang i et minut.
Indlæsning er derefter fuldført, og processen bliver gjort komplet ved normal kørsel.

Ved ikke om det giver dig en mening om det

mvh dova

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 12-02-05 22:54

dove:
ja, det er min engelske tekst du der oversætter...

Og det er meget svært at gøre da den IKKE kan holdes kørende så langtid, derfor tænkte jeg at der var et eller andet trick...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-05 10:50

Denne er ikke på russisk.................
http://www.volvo240.dk/
Måske ved han noget om dit problem.

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 13-02-05 15:02

Mange tak emesen, men hvis du kigger på de sidste mange forum "items" så er det nogle jeg har skrevet :)

men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-05 16:00

Tja - det hjalp så ikke meget. (og jeg havde ikke kigget så meget på siden)
Men jeg kender rigtig mange som ved alt om de gamle B18/B20 motorer.