/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Spørgsmål til en telefonmand
Fra : ks9000
Vist : 1179 gange
200 point
Dato : 30-08-02 19:07

Jeg skiftede fra ISDN til ADSL, og det gik udmærket.

Jeg har i eet rum et tlf.stik med ADSL, et modem og en firewall med 4 udgange, altså i princippet til 4 pc'er. - Den ene udgang går til pc'en i dette rum.

Nu er det sådan, at jeg nu har en ledig telefonledning fra et rum til et andet (den gamle ISDN ledning). Kan jeg bruge de nu 4 ledige ledere i tlf-ledning, til at koble en pc mere på min firewall, som jo står i det første rum? I dette andet rum, står den pc, jeg gerne vil have ADSL på også.

De ledninger med stik på, som går ind i pc'en er jo med 8 ledere - 4 forskellige farver og alle 4 med en hvid "parsnoet" ledning. Er der nogen af lederne der skal kobles sammen, så jeg kan få dem forbundet til telefonledningen uden at der bliver nogle i overskud?

Jeg ved godt, at det er svært at beskrive, men jeg håber, at der er en fagmand der kan se situationen for sig, og hjælpe mig.

Jeg vil bede om, at et eventuelt svar er uden svære fagudtryk.

Mvh Knud

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 18:36

ks9000 wrote:

<..snip..>
> Nu er det sådan, at jeg nu har en ledig telefonledning fra et rum til et
> andet (den gamle ISDN ledning). Kan jeg bruge de nu 4 ledige ledere i
> tlf-ledning, til at koble en pc mere på min firewall, som jo står i det
> første rum? I dette andet rum, står den pc, jeg gerne vil have ADSL på
> også.

Det kommer an på 'telefon'-ledningens kvalitet. Netkabel er parsnoet, og
mærket med en kategori, f.eks. cat 5e, men er mange steder brugt som
telefon ledning, pg.a. udvidelses-mulighederne.

Hvis 'telefon' kablet er parsnoet, har minimum 4 ledere, og er mærket
med (UTP) cat3, cat5 eller cat5e kan du i teorien godt bruge det som
netkabel.

> De ledninger med stik på, som går ind i pc'en er jo med 8 ledere - 4
> forskellige farver og alle 4 med en hvid "parsnoet" ledning. Er der
> nogen af lederne der skal kobles sammen, så jeg kan få dem forbundet til
> telefonledningen uden at der bliver nogle i overskud?

Et RJ45 stik, som det bruges til netkabler, har 8 ledere, hvoraf de 4
bliver brugt til gængs netværk ( Ethernet 10/100base-T(X))
Ben 1,2,3 og 6 bruges til Ethernet - resten ligger ubrugt hen.

Telefon derimod, bruger 2 ledere, det midderste par, og kan i teorien
godt løbe i samme kabel, simultant med netværkstransmissionerne.

Hvis det er normal telefonledning du har liggende, er chancerne for at
det kan bruges til ethernet mildest talt ikke særlig gode, selvom jeg
har hørt eksempler på at det kan virke. Jeg vil dog fraråde det ;)

Andre mulighedder er selvfølgelig at trække et dedikeret netkabel, af
minimum cat5e kvalitet (cat6 hvis du lefler lidt), ellers at investere i
et trådløst netværks kit, men det koster et par tusinde. :-/

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 18:37

"ks9000" <ks9000.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg skiftede fra ISDN til ADSL, og det gik udmærket.
>
>Jeg har i eet rum et tlf.stik med ADSL, et modem og en firewall med 4
>udgange, altså i princippet til 4 pc'er. - Den ene udgang går til pc'en
>i dette rum.
>
>Nu er det sådan, at jeg nu har en ledig telefonledning fra et rum til et
>andet (den gamle ISDN ledning). Kan jeg bruge de nu 4 ledige ledere i
>tlf-ledning, til at koble en pc mere på min firewall, som jo står i det
>første rum? I dette andet rum, står den pc, jeg gerne vil have ADSL på
>også.
>
>De ledninger med stik på, som går ind i pc'en er jo med 8 ledere - 4
>forskellige farver og alle 4 med en hvid "parsnoet" ledning. Er der
>nogen af lederne der skal kobles sammen, så jeg kan få dem forbundet til
>telefonledningen uden at der bliver nogle i overskud?

Da jeg i sin tid etablerede mit lokalnet fik jeg at vide at jeg skulle
bruge de fire "midterste kontakter" så jeg fik naturligvis grå hår da
det viste sig at det istedet var kontakt 3 og 6 og 7 og 8 (fra
hukommelsen så det er med forbehold, men info findes på nettet, det
var der jeg fandt ud af det) som skulle bruges.

Så klip stikkene af, lån en crimptang og sæt nye stik på - lederpar 1
til 3 og 6 og lederpar 2 til 7 og 8.

Det virker hos mig, hvorvidt kablet egner sig til lan er noget andre
må svare på.
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 18:40

"ks9000" <ks9000.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:HuNb9.40145$ww6.2925612@news010.worldonline.dk...
> Jeg skiftede fra ISDN til ADSL, og det gik udmærket.
>
> Jeg har i eet rum et tlf.stik med ADSL, et modem og en firewall med 4
> udgange, altså i princippet til 4 pc'er. - Den ene udgang går til pc'en
> i dette rum.
>
> Nu er det sådan, at jeg nu har en ledig telefonledning fra et rum til et
> andet (den gamle ISDN ledning). Kan jeg bruge de nu 4 ledige ledere i
> tlf-ledning, til at koble en pc mere på min firewall, som jo står i det
> første rum? I dette andet rum, står den pc, jeg gerne vil have ADSL på
> også.
>
> De ledninger med stik på, som går ind i pc'en er jo med 8 ledere - 4
> forskellige farver og alle 4 med en hvid "parsnoet" ledning. Er der
> nogen af lederne der skal kobles sammen, så jeg kan få dem forbundet til
> telefonledningen uden at der bliver nogle i overskud?
>
> Jeg ved godt, at det er svært at beskrive, men jeg håber, at der er en
> fagmand der kan se situationen for sig, og hjælpe mig.
>
> Jeg vil bede om, at et eventuelt svar er uden svære fagudtryk.
>
> Mvh Knud
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Det kan godt lade sig gøre men hvis du er helt "grøn" så er det sku` lidt
svært at forklare, se evt.
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Sæt et RJ45 stik på i begge ender af telefonkablet.... par 1 (typisk
rød/blå) på nr. 3 og 6 og par 2 (typisk gul/brun) på nr. 1 og 2 (ens i begge
ender)
Der vil sikkert komme en masse svar om at telefonkabel ikke er cat5 godkent
osv. men se bort fra det, det virker i praksis, og det er vel det der
gælder.

vh.
Sørensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 18:44

Mogens Poulsen <mpoulsen@tdcadsl.nospam.dk> wrote:

snip

> så jeg fik naturligvis grå hår da
>det viste sig at det istedet var kontakt 3 og 6 og 7 og 8 (fra
>hukommelsen så det er med forbehold, men info findes på nettet, det
>var der jeg fandt ud af det) som skulle bruges.

Og jeg har så lige fundet ud af at hukommelsen ikke er hvad den har
været....
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Accepteret svar
Fra : kamilla

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-02 22:25

Hej ks9000
Jeg gjorde simpelthen det, at jeg eksperimenterede. Tog ét par ledninger ad gangen. Og bingo, så var den der. Det var farverne rød/blå + gul/brun i et parsnoet tlf.kabel, som jeg koblede til orange og grøn (med tilhørende hvide) i stikket til pc'en. Jeg klippede simpelthen en 'modem'ledning over, og brugte enderne i modem og pc. Hvordan de skal vende finder du ud af, ved at prøve dig frem.
Held og lykke.
Mvh Kamilla

Godkendelse af svar
Fra : ks9000

Dato : 10-10-02 13:53

Tak for svaret kamilla. - Jeg eksperimenterde som du anbefalede og det virker! - Tænk at det faktisk var så simpelt.
Men nu har jeg så bare nogle ledningssamlinger til at hænge og daske, men det finder jeg nok ud af.