/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
formatering af harddisk
Fra : nizzen
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 12-02-05 12:04

Jeg har formateret min harddisk, men nu kan jeg ikke starte op igen - heller ikke med den bootdiskette windows 98. Hvad har jeg gjort forkert - og hvad skal jeg gøre for at få lagt windows ind igen ?

nizzen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-02-05 12:11

hej er det win 98 der skal på den

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-02-05 12:13

Du skal ind i din BIOS og tilrette at der kan bootes fra diskette.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-02-05 12:37

Inde i BIOS skal du frakoble viruskontrol, som findes i mange af BIOS systemerne.
Så skal du have BIOS til at starte på drev A som det første drev.
Hvis dit C-drev var formateret i FAT32 så kan du bruge WIN98 disketten til at starte op på.
Hvis du har haft kørt XP så skal du have en speciel diskette med en XP-booter.

Hvis du bruger 98, skal du prøve at formatere med: C:\FORMAT /S fordi dit C-drev er et systemdrev. Når det er gjort skal du prøve at installere din WIN-CD igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-02-05 13:17

Du kan i BIOS sætte dit CD-ROM drev op som second bootdevice ..efter diskettedrev a: som first bootdevice. Dette vil gøre at du dels kan boote fra diskette eller direkte fra din installations CD-ROM. Husk at sætte drev C: som third bootdevice, da der under installationen oftes promptes for at fjerne alle disketter/CD-ROM fra systemet og genstarte for at færdiggøre installationen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-02-05 13:26

Det er næsten rigtigt MOLOKYLE. Det kan du gøre i de nyere maskiner, men ældre gamle hakkebrædder kan man ikke junglere med drevene.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 13:40

Hvad har du brugt til at formatere med.
Ikke alle win 98 disketter kan rulle ind på ældre comp. (måske kan en '95 diskette)
Her er 2 gode disketter.
Technet boot diskette som er lavet af en kandubruger.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
Nu kan du se din HD og hvad der er formateret.

Med denne kan slette din HD helt (low level)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe
Og den kan også starte indstallation af win 98.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-05 14:11

Hvis du har brugt din win98 bootdiskette til at formatere med, og den nu ikke virker, kan det være selve bootdisketten der er ødelagt. De er lidt sarte. Hvis du tager en win98 bootdiskette ud før "lyset" i diskettedrevet har slukket, risikerer du at ødelægge bootprogrammet.
Hent og lav dig en ny bootdiskette, og se så om ikke det virker.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-05 14:34

Hej Nizzen

Der er mange gode råd til dig, men det første vi skal vide er hvad for en windows version du havde og har formateret.

Fijala

Kommentar
Fra : gril

Dato : 12-02-05 17:12

Nede i bunden kan du finde 6 boot disketter til xp pro vis du ikke kan boote
fra cd drevet men det kan man fra de fleste nyere pc'er
ellers>

(1)
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html

(2)
Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

(3)
Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstaller xp?/FORMAT)

(4)
Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

(5)
Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.

(6)
Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

(7)
XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471 c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-495 5-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-02-05 19:12

girl girl girl
Du glemmer at gøre opmærksom på, at der er forskel på XP-Home og XP-Pro, så visse programmer er specielt til den ene af disse to udgaver, lige som det er det med bootdisketter!

Så vær sikker på hvilken udgave af XP det er du har!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-05 19:28

Og så var det måske lidt rigeligt med XP partionering til en win 98. -

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-05 08:47

Slet den gamle og opret en ny primær DOS partition (FDISK.exe) på din harddisk og begynd forfra. Lad Win98 selv foretage formateringen af harddisken under opstart og lav en ny bootdisk under installationen.

Her er hvordan du laver en Win98 bootdisk : http://www.tobs.uku.co.uk/boot98.html

..ellers kan du hente en her : http://www.tobs.uku.co.uk/Win98_Boot.exe

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : nizzen

Dato : 13-02-05 13:08

Tak for svaret tukols. Jeg fandt en anden bootdisk som virkede til min win98.

Men også tak til alle I andre. Mange af svarene var meget udførlige og gode,
men Tukols satte mig igang.

nizzen

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-02-05 16:59

Det var så lidt. Fint du kunne bruge svaret