/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sophie voigt-ørting
Fra : margitrasmussen
Vist : 1745 gange
60 point
Dato : 12-02-05 10:32

Jeg søger oplysning om forældrene til Sophie voigt .Født på Lundhof -Ørting sogn 12.2.1820 . Døbt i Ørting 30.4.1820. Konf. i Kattrup 6.4.1834. Død i Sabro 31.5.1875.Gift 22.11.1844 i Kattrup med gårdejer Carl Secher. I kirkebogen ved hendes dåb står der at hendes far var forpagter Vugt på Lundhof? Måske nogen er stødt på ovennænvte?
venlig hilsen margit rasmussen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-05 21:39

Når ingen har svaret Margit...
Er du sikker på at navnene er rigtige?

Voigt lyder jo tysk, hvor V udtales F,
men når hendes far blev kaldt Vugt, er den omskrivning/fordanskning tilsyneladende ikke tilstede??

Også Secher tyder på Germansk oprindelse, men kan jo staves/omskrives på mange måder på/til dansk???
Svend

Kommentar
Fra : margitrasmussen

Dato : 14-02-05 09:48

til svendgiversen
Ved Sophie Voigts dødsanmeldelse + i kirkebog ved begr. staves hendes navn Voigt. Ved flere af hendes børns dåb staves det Vogth. I Folketælling 1845 Voigt. Ved hendes dåb Vugt.Ved konf.står der Vogth.Ved bryllup Woigth. Så det staves meget forskelligt.
Sophie var plejedatter i Kattrup (Henrich(Heinrich )Erichsen og Abel Fredericha Carstens) så derfor ses hendes rigtige forældre ikke i Sophies liv(børns dåb osv.) Men det kunne jo være nogen var stødt på Vugt, forpagter på Lundhof i 1820.
Slægten Secher har jeg alt om i bogen- Meddelelser og slægten Secher.-
venlig hilsen margit rasmussen

Secher slægten har jeg alt om i bogen meddelelser om slægten Secher.

Accepteret svar
Fra : jansimris

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-05 16:59

Der er en slægt i Kattrup der hedder Foght
Med venlig hilsen
jansimris

Godkendelse af svar
Fra : margitrasmussen

Dato : 23-02-05 13:03

Tak for svaret jansimris.