/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
lakering
Fra : allano33
Vist : 531 gange
34 point
Dato : 11-02-05 21:30

Er der nogle der har erfaring med at sprøjte male kåbedele selv, eller er det for svært?, ville det være smartere at få en prof. til at gøre det?.
Allano33

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-02-05 21:42

Når du har slebet grundet (til plast/glasfiber)
For lidt maling/lak = mat udseende
For meget = lakken løber.
Der skal sprøjtes så det lige akkurat bliver blankt.
Men start med en duch og vent lidt - så en dush til og vent lidt - mal færdig.
Du må ikke svinge med sprøjten (som et bordtennisbat) men vinkelrette rolige bevægelser med afstand som foreskrevet på dåsen eller sprøjten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-05 00:43

Hvis det ikke er noget du har erfaring med, så bliv fra det.
Der er en årsag til at autolakerere står i lære i flere år.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 34 point
Dato : 12-02-05 02:57

Hmmm, hvis man ikke prøver så lærer man det aldrig.
Jeg malede selv mine tasker på min Goldwing, og det gik egentlig meget godt.
Det er rigtigt at hvis du ikke får nok på, så bliver den mat, men mal af flere gange, så kommer det blanke.
Jeg malede ensfarvet blank sort, som nok er den nemmeste farve at male.
Jeg brugte en Esbjerg maskinmalig, som kan købes ved alle landbrugsforhandlere. Den er meget let at arbejde med.
Der er flere ting du skal tage højde for.
-At den maling du arbejder med, kan arbejde sammen med den maling du maler på, eller det materiale du maler på. Prøv først på et sted der ikke er synligt når den er samlet.
-At fladen er slebet mat, og er helt ren, støvfri og fedtfri.
-At du har en god temperatur der hvor du maler.
-At malingen har den rigtige tykkelse/blanding når du maler.
-Du kan også prøve et sted hvor det ikke er synligt først, for at få lidt øvelse, så kan du se om du selv bliver tilfreds med resultatet. Det er vigtigt at du selv er tilfreds.
Jeg ville nok gå på biblioteket og låne en bog om det, der er helt sikkert mange gode ideer og regler.
Vil du have flere farver på, ville jeg nok vælge en autolakerer.
Håber det bliver godt. God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-02-05 03:04

Det med at male flere gange er rimelig vigtigt, og ikke for meget. Løbere/gardiner er ikke til at rette igen.
Du må ikke vente for længe mellem hver gang du maler, hvert lag skal hænge sammen med det tidligere, ellers skaller det af.
Købte en MC der var rimelig nymalet, men da ham der havde malet cyklen havde malet et lag klar lak på efter selve lakken, men han havde ventet for længe med at male den klare lak på. Det skallede og så frygtelig ud.
Ang. Esbjerg maskinmalig, er der nogen der mener den bliver grim med tiden. Det var ikke min oplevelse, men jeg havde kun cyklen to år efter jeg havde malet den.
Synes selv lakken var rimelig stærk. Det kan være der er andre der har nogle gode lak mærker der er bedre.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-02-05 08:39

Det er ikke noget som skal holde dig tilbage fra at prøve at gøre det selv....OVERHOVEDET IKKE!!!!
Det er nogle MEGET fine "anvisninger", råd og vejledninger PrivateDK har skrevet (som jeg jeg ikke vil kommentere eller tilføje yderligere) og med bl.a. disse i baghovedet og lidt selvtillid, fingerfærdighed og tro på opgaven kan det selvfølgelig lade sig gøre. En kåbe er et RIGTIGT godt "sted" at begynde når du vil "lære" at være "Gør-det-selv" -maler/mand.

Så bare HOP UD I DET, kære ven.

Rigtig god fornøjelse med ikke blot denne opgave, men med mange andre i fremtiden!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 12-02-05 12:19

Jeg takker mange gange for jeres svar.
MVH
Allano33

Godkendelse af svar
Fra : allano33

Dato : 12-02-05 12:19

Tak for svaret PrivateDK.