/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Terrier eller Gårdhund
Fra : Mallie
Vist : 1977 gange
100 point
Dato : 11-02-05 15:02

Vi overvejer at få en lille hund. Det kræver naturligvis nøje overvejelser og biblioteket skal gennempløjes inden den endelige beslutning træffes etc, etc. Men valget står i mellem en West Highland Terrier (som jeg er vild med) eller en Dansk/Svensk gårdhund som jo også er en dejlig hund.

Min mand og jeg har altid haft hund som børn, men aldrig selv skullet stå for opdragelse og pasning og jeg har læst at en West Highland Terrier ikke egner sig som førstegangshund...

Mit spørgsmål er. Er en dansk svensk gårdhund lettere at opdrage end en west highland terrier.

Vi har en søn på 10 år som hunden skal kunne sammen med. Ingen helt små børn i familien.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 15:20

West Highland Terrieren er i min hundebog anført som værende god til at trives sammen med børn.

Og jeg mener slet ikke, at en dansk/svensk gårdhund er let at opdrage.
Eller også er det fordi alle dem jeg kender der har/har haft sådan en hund, ikke tager opdragelsen alvorligt og yderligere gør hundene småkulrede og ustyrlige.

Terrieren kræver så noget mere pasning med pels, men helt klart den jeg ville vælge af de to.

Men det er jo smag og behag.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-05 15:22

Ja, jeg tror, at en gårdhund kan være lettere at opdrage end en Westie. Men kønsforskelle og forskelle indenfor hver race betyder nok mere.
Det er nemmere at opdrage en tæve end en han, -uanset hvilken race I vælger.
Ellers synes jeg, at begge racer er gode valg.

Det, I også skal se på, er om det er til at få fat i en hvalp på det tidspunkt, I ønsker den. Det er IKKE noget, man bare går hen og køber i Brugsen.

Sidste år blev der registreret 262 dansk-svenske gårdhundehvalpe i DKK og 446 westier. Så det skulle være lidt lettere at få fat i en westie-hvalp. Prøv at kontakte nogle kenneler af begge racer. -Så kan I også høre om, hvornår de har hvalpe til salg.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 11-02-05 15:27

Er det bare en skrøne når jeg mener at have hørt at en Westie ikke fælder, men derimod skal plukkes og til hundefrisør ?
Jeg synes jo det kunne være et STORT plus med en hund der ikke fælder så meget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 15:46

Ved ikke om den fælder, der står: Pelspleje består i hyppig frisering med børste ogkam. Til udstilling trimmer man lidt for at fremhæve hundens fortrin.
En Dansk/svensk fælder, og de korte stride hår er betydelig mere irriterende end længere hår. De "stikker" sig ind i tæpper, møbler m.m og er ike til at fjerne, man kan faktisk træde dem op i fødderne.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-02-05 16:36

Den bedste "første gangs" hund man kan få er set fra mit synspunkt en Golden Retriever. Men sådan en kan ingen af jer måske lide??
De er meget nemme at opdrage, de har et mildt sind.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 100 point
Dato : 11-02-05 17:39

En Westie fælder ikke, men den kræver trimning 2 til 3 gange årligt. Det er noget man selv kan lære, og så spare udgiften på det (mellem 400 og 500 kr. alt efter, hvor i landet). Kræver nu ikke den store opdragelse. En dejlig og nem hund. Har selv en, der snart er 11 år. Valgte Westie, dels på grund af udseendet og så den ikke fældede.

Grethe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-05 19:25

Nej, en goldenretriever er for stor, når familien ønsker sig en lille hund, Jette. Som du sikkert ved er jeg selv vild med goldens. Men jeg synes ikke, det nødvendigvis er en førstegangshund. Det ER en jagthund!! Og slet ikke en hund til en 10-årig dreng.

En westie fælder ikke ret meget. MEN den skal til frisør flere gange om året, og det er ret dyrt. Og det er et ret stort arbejde at trimme den selv, når man ikke er øvet. Men det er en herlig hund, -og nem, hvis man har råd til at sende den til hundefrisør.
Temperamentsmæssigt kan den være mere egensindig end en gårdhund, --men de behøver den ikke at være, især ikke en tæve.
Tæver kommer godtnok i løbetid 2 gange om året.... Men hanhunde kommer stort set "i løbetid" hele tiden.. Det er med til at gøre dem sværere at opdrage.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 11-02-05 19:40

Vi har haft en dansk/svensk gårdhund i 18 år. Den fælder selvom den er korthåret. Den Danske/svenske gårdhund er også en terrier så derfor er sindelaget meget det samme - jeg vil ikke kunne sige at en er bedre at opdrage end den anden. Vi var "heldige" med vores. Han var bare så nem og havde ikke et udpræget terriersind, som ofte er meget selvstændigt og egenrådigt.

Den bedste familiehund er efter min opfattelse også en golden eller labrador - andre siger en sankt bernhards hund har et godt temperament til børn - men unægteligt er det store hunde.

Pøj pøj med valget.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 12-02-05 08:08

Jeg er også faldet for Westie'ens udseende. Den ser bare så sød og fræk ud og det er et stort + at den ikke fælder. Jeg betaler gladeligt for at få den trimmet. Netop en af de største årsager til at jeg har tøvet med at skulle have hund er hundehårene alle vegne. Jeg tror at i første omgang bliver det den vi vil satse på at skaffe os noget mere viden om.

Så tak for svaret grethes.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 12-02-05 09:55

Selv tak Mallie.
Der er en stor kendel i nærheden af Hobro der sælger Westier, den kan jeg varmt anbefale. Der købte vi vores, der bliver den trimmet (nu klippet på grund af alder) og er i pension der, når vi er på ferie. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor i landet du bor.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : Heidi_Riemer

Dato : 12-02-05 14:24

Mine forældre har en Cairn Terrier, som er i familie med Westierne. De har også en Golden Retriever derhjemme, men det er terrieren der bestemmer, hvilket er ret sjovt at se nogle gange. Når vi har vores hund med, en Labrador på 9 måneder, skal han også lige vide hvem der bestemmer. Det er en meget sjov lille hund med stort og dejligt temprement, og det er ikke på den dårlige måde. Men hvis du vil have en hund der ikke larmer så meget, tror jeg ikke at en Westie er det bedste valg, hvis den ligner en Cairn ret meget. Der må ikke flyve fugle over haven eller gå folk forbi uden hun gør opmærksom på det, og hvor tit gør der ikke det? Men mine forældre har ikke noget imod det, så det er OK.

En Terrier, ihvertfald en Cairn er en meget egensindig hund der ved hvad den vil, og det er meget underholdende, det er en skøn lille hund

Jeg kunne også anbefale dig en Labrador, men den er nok også for stor. Det er ellers en rigtig dejlig hund