/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af klinker/fliser
Fra : mdo
Vist : 4573 gange
40 point
Dato : 30-08-02 11:10

Jeg har nogle fliser i køkkenet som jeg godt kunne tænke mig at male -
hvordan gør jeg ? Bliver det godt ?

Og kan man også gøre det på et gulv - eller er der andre 'lette' muligheder ?

mvh. MDO

Kommentar
Fra : summer

Dato : 30-08-02 11:22

Du vil aldrig opnå samme glatte finnish som nye fliser. Jeg kender flere som har fortrudt og har sat nye op. På gulvet vil det være helt umuligt at opnå samme slidstyrke med maling.
Så mit råd er: Det kan lade sig gøre. Så skal du i et byggemarked og hente specialgrunder og maling, og det er altså temmelig dyrt og resultatet, tja. Sæt nye op, det er ikke særlig svært, og kan sættes uden på de gamle fliser, hvis væggen er egnet.
Venlig hilsen summer

Accepteret svar
Fra : pong

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-02 11:31
Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 10:16

> Jeg har nogle fliser i køkkenet som jeg godt kunne tænke mig at male -
> hvordan gør jeg ? Bliver det godt ?
>
> Og kan man også gøre det på et gulv - eller er der andre 'lette'
> muligheder ?
>
> mvh. MDO
Ja, du kan godt male fliser. Proceduren er som følger:
1. Afkalk fliserne *helt*, husk at fugte fugerne så afkalkeren ikke
ødelægger dem.
2. slib let på fliserne så de bliver ru.
3. rengør med grundrens. *meget* vigtigt!
4. påfør grunder. Giv evt fugerne 2 gange så er du sikker på at de er
lukkede. Der er flere typer grunder at vælge imellem så snak med dem, der
hvor du køber maling. Hvilken type afhænger af hvilken maling du bruger.
5. påfør maling. Gerne flere lag.

Mht. at male flisegulv: Det er ikke en god ide da det sjældent vil sidde
godt fast og så skal du bare rende rundt og rep. på det. Køb hellere noget
vinyl eller lign. Det samme gælder for øvrigt maling på væg fliser, så
bliver de "belastet" er det bedre at købe noget "film" og klæbe det på, det
findes i mange udgaver og mønstre. Det kræver ofte at du udfører trin 1-3
for at filmen kan sidde godt fast.

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 30-08-02 12:37
Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 30-08-02 12:43

mit link ser anderledes ud end pong's......men er dog det samme !!!!
sorry

Kommentar
Fra : summer

Dato : 30-08-02 18:17

Som jeg skrev, er der ingen lette løsninger, hvis man vil have et pænt slidstærkt resultat. Det kan selv Leth ikke klare, selv om han prøver at foreslå en maleløsning. Det ER trods alt ikke alle hans forslag der er velegnede. Nogen gange kræver det erfaring og ikke bare hvad man kan læse sig til på diverse produkter.
Mit råd er stadig - lad være.
Venlig hilsen summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 02-09-02 10:49

OK mdo, nu er du advaret, da det ser ud til du går i gang med at male.
Held og lykke
summer