/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Peter Lundin
Fra : Dullermaren
Vist : 8374 gange
100 point
Dato : 11-02-05 11:59

jeg har lige læst bogen om Lundin sagen af Palle Bruus Jensen
der står bla. at Lundin efter Dommen skiftede navn til Niels Schaffner, men også at han har skiftet navn endnu en gang siden...... Nogen der ved hvad "væsenet" hedder i dag ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 12:02

Jeg mener at have læst at han hedder Jensen. Niels er rigtigt nok.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-02-05 12:09

høhø, ja at han idag skulle kalde sig for Niels Jensen skulle ikke undre mig.
Det er jo lidt sværere at spore end Peter Lundin. Alligevel skulle det heller ikke undre mig, om fæhovedet senere laver det om igen. Han er jo vant til opmærksomheden - og kan sikkert ikke leve uden.

Gyysss, den mand er spooky

Kommentar
Fra : macau

Dato : 11-02-05 12:18

jaa,,så tænk sig alle de sindsforvirede kvinder der ligger og skriver til ham,,det bliver nok deres tur når han kommer ud igen meeeen hvad de deder jo selv om det

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 11-02-05 12:23

Ifølge Ekstra Bladet d 21. maj 2004 hedder bæstet nu Bjarne Skounborg.
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=249836

mvh
Sanne09

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 11-02-05 12:54

Mon han noglesiden kommmer ud igen ??
der hvor han er kan man jo godt være i over 16 år, det er bare en læge der bestemmer hvor længe han skal være der.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 11-02-05 13:17

Hvis lægen skal bestemme, så skal det vist "aftales" ved domhandlingen - altså erklærer ham til behandlingsdom, mig bekendt fik han en almindelig retsag, så vi skal nok forvente ham ude i løbet 10-14 år, desværre.... håber de får ham ordnet inde i fængslerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-05 13:25

Manden er uhelbredelig syg i sin hjerne og er som sådan; behandlingskrævende livet ud !

Jeg vil gerne støtte den nuværende 'behandling', så længe denne ikke er ligefrem livsforlængende

</LÆGMAND>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 13:27

Ja, han kommer da ud, med en prøveløsladelse på 3/4 tid, (han fik jo en almindelig fængselsstraf) for så tror man, at han har udstået sin straf, er blevet meget klogere, og kunne aaaaaaldrig finde på at gøre noget forkert igen.

Og det mest sørgelige er næsten alle de kvinder der synes sådan nogen typer er åh, så spændende
og er så naive at tro, at hvis de bare kunne få fat i fyren o.s.v.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 11-02-05 13:29

Vi er helt enig om han er temmelig syg og havde bedst af at komme hen til et sted hvor der mangler håndtag på indersiden af døren - men han er dømt under de almindelig regler. Så vi ser ham nok ude i samfundet igen en dag.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-02-05 13:51

Du har ret Dova. Det er virkelig dybt underligt, at kvinder kan være så naive.
Det minder mig om de kvinder, der bruger deres liv på en dødsdømt fange. Ja nogle er sq så sindsforvirrede, at de gifter sig med dem!
De må godt nok mangle indhold i deres liv - og jeg fatter det ganske enkelt ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:00

Ifølge den juridiske "bibel" på området - den kommenterede straffelov - er praksis for, hvornår man giver forvaring eller fængselsstraf "næppe afklaret". Det nævnes dog, at tidligere praksis har været at vælge fængsel frem for forvaring, når en livstidsstraf var på tale. Og livstidsstraf er i princippet fængsel, indtil man dør. Den højeste tidsbestemte straf er derimod 16 års fængsel, og her sker der typisk prøveløsladelse, når to tredjedele af straffen er afsonet.

Livstidsfanger kan dog løslades på prøve, når de første 12 år er afsonet. Så er det op til justitsministeren at vurdere, om en prøveløsladelse kan komme på tale. Skal den dømte endegyldigt kunne løslades, så gælder det om ikke at begå ny kriminalitet i prøvetiden, der maksimalt kan vare fem år.

I dag er gennemsnittet for livstidsfangerne 16 år og 9 måneders fængsel før benådning. Ser man i statistikken bort fra den firedobbelte politimorder Palle Sørensen - som ekstraordinært sad i over 33 år - er gennemsnittet 15 år og 4 måneder, ifølge Kriminalforsorgens seneste opgørelse. Men det er altså gennemsnitstal.

I Palle Sørensens tilfælde var ansøgningerne om benådning på allerhøjeste plan hos skiftende justitsministre, indtil Frank Jensen (S) forbarmede sig og anbefalede dronningen en benådning.

Det skete ud fra en vurdering længere nede i systemet om, at han nu ikke længere skønnedes at være farlig for sine omgivelser påfri fod.

Ifølge nuværende praksis skal Peter Lundin altså ikke gøre sig store forhåbninger om at komme på fri fod indenfor de næste 12-16 år.

Hugget fra DR/DK

Bekymrende at man ikke gav ham en forvaringsdom (det man i gamle dage kaldte psykopatforvaring). Endnu mere bekymrende at dumsmarte skolelærere render fængselsvæsenet på dørene, fordi "det kunne være åhh så interessant for eleverne at skrive en stil om". Samme type skolelærere der også syntes det var "smart" at have Jørgen "klynke" Jønke som foredragsholder. Adrrr....

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-02-05 14:04

DOVA
Jeg mener at have læst at han hedder Jensen. Niels er rigtigt nok. Det er vist i Anders And du har læst det

Ifølge Ekstra Bladet d 21. maj 2004 hedder bæstet nu Bjarne Skounborg.

Der er ganske bestemte retningslinjer når dømte kriminelle vil have navneskift,navneskift kan opnås efter en dom på minimum 5 år,og heri indgår hverken jensen,pedersen,hansen,mortensen eller andre alm fam navne
DOVA igen Hvor f..... læser du det henne
Ja, han kommer da ud, med en prøveløsladelse på 3/4 tid, (han fik jo en almindelig fængselsstraf) for så tror man, at han har udstået sin straf, er blevet meget klogere, og kunne aaaaaaldrig finde på at gøre noget forkert igen.

Lundin sidder på Herstedvester som er et fængselshospital,når de mener han er klar til udslusning ryger han til Nyk eller
anstalten ved Gedser.Det er suverent lægerne der bestemmer hvornår DE mener han er klar til løsladelse,derefter er det op til domstolen at vurdere,om han skal afsone mere af sin straf i alm fængsel.Tror du virkelig man lukker folk direkte fra en psykopatanstalt og ud i samfundet.Desuden er LIVSTID ikke en alm fængselsstraf,den er hvis det bliver skønnet,livstid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 14:27

olepost
Det der latterlige angreb gider jeg ikke.
Det med Jensen, er noget jeg engang har læst i enten BT eller Ekstrabladet hvor der var en 2-sidet artikel om Peter Lundin, og det navn Shaffner, som spørgeren nævner, mener jeg var et mellemnavn. Og nu kan han jo nemt have taget navneforandring siden, for der var noget med, at han lagde sag an mod nogen for at have oplyst sit nye navn.
Lige som han prøvede at køre en injuriesag mod journalister der havde kaldt ham en psykopat.

Derudover kan det godt være, at Herstedvester er et fængselshospital, men det er ikke derfor Peter Lundin er der. der blev han flyttet til, efter angeb fra medfanger i de andre fængsler han har været anbragt i.

Og han er idømt en straf på 16 års fængsel, og kan løslades på 3/4 tid = 12 år, hvis det skønnes at han ikke vil begå yderligere kriminalitet, nøjagtig ligesom andre der bliver prøveløsladt før tid.

På trods af Retslægerådet og landets højeste juridiske/lægelige anbefalinger, krævede og fik anklageren dømt Peter Lundin til en fængselsstraf, hvor eksperterne havde anbefalet forvaring.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-02-05 14:34

Peter Lundin fik livstid

Et enigt nævningeting i Østre Landsret idømte torsdag den 15. marts 2001 den 29-årige Peter Lundin fængsel på livstid for drabene på Marianne Pedersen og hendes to sønner.

Men her har du vel også modargumenter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:52

Sig mig Dova, læser du slet ikke indlæggene - se lige det jeg fandt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-02-05 14:54
Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 14:54

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=126731/

Citat:
..hvordan livstidsfangen Peter Lundin, der IGEN har taget et nyt navn og nu hedder Bjarne Skounborg.

Han hed i hvert fald Niels Schaftner, Schaftner er hans mors ungpigenavn, men jeg har ikke kunnet finde om det var efternavn eller blot mellemnavn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 15:13

Fra juli 2001, er reglerne ændret (nye §§ 41-43 i straffeloven, samt § 80 (stk 2) og § 112 i den nye straffuldbyrdelseslov), så livstidsdømte nu i stedet kan løslades efter regler der minder om reglerne for tidsbestemte straffe.
Der skal ikke søges om benådning.
Justitsministeriet skal af egen drift overveje prøveløsladelse efter 12 års afsoning, og derefter en gang om året.
Efter 14 års afsoning kan den dømte kræve et afslag prøvet ved en domstol.

fra http://www.usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.2

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-02-05 15:50

Dova> Prøveløsladelse hedder altså ikke 3/4, det hedder 2/3. Medmindre man er udlænding og skal udvises, for så hedder det 7/12. Men så heldige er vi ikke her......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 17:09

Okay hansen9
det har du ret i, men det ændrer alligevel ikke på, at Peter Lundin i værste fald kan blive prøveløsladt efter 12 år.

Dødsstraf skulle sgu genindføres her i landet.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-05 17:32

Interessant diskussion! Med et ulækkert emne.

Nu ved jeg ikke hvordan de kloge her i "panelet" kan udregne 2/3 tid på en livstidsdom der i teorien er livstid, selv om det ikke finder sted i praksis.
I daglig tale hedder det, at livstid er 16 år, men forskellen på 16 år og livstid er jo at livstid ikke altid er 16 år og derfor bortfalder automatik reglerne om henholdsvis 7/12 og 2/3 tid og bortset fra det kan prøveløsladelse finde sted på ½ tid hvis særlige omstændigheder taler for det, som f. eks. meget ung alder da gerningen blev begået eller særlig høj alder. Der er mange flere regler om løsladelse hvis man læser retsplejeloven og de cirkulærer og bekendtgørelser der er udfærdiget på grundlag af denne.
(Dette passer sikkerts slet ikke for det er ikke fundet ved søgning på nettet, men alene ud fra min aldrende og elendige hukommelse)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 11-02-05 18:09

Nu har man jo før hørt om, at der sidder andre dømte i de der anstalter som kan være samfundet til "stor hjælp" hvad sådanne eksemplarer angår.
Jo - jo han kan sagtens komme ud før tid...........
på langs i en kasse

Kommentar
Fra : macau

Dato : 11-02-05 19:43

har hørt rygter om at han er ved at tage en uddanselse derinde som hvad ???slagter naturligvis........

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-02-05 08:35

bennymanden -> Du kan være ganske rolig. Han vil ikke leve længe i et alm. fængsel

0 tolerance i sager om børnemishandling/-sex/-mord og 0 forældelse/prøvetid

</TIDLIGERE INDSAT>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-02-05 12:52

"Dødsstraf skal genindføres" Hmm? Jeg troede vi levede i et civiliseret land og ikke USA? Over there er der adskillige eksempler på at uskyldige er blevet henrettet, hvordan retter man lige op på det? Desuden er retssystemet i Danmark ved at ligne USA's, hvor folk der har råd til at ansætte en dygtig advokat slipper, mens folk på bunden af samfundet risikerer lange straffe, fordi de bare får en beskikket advokat! Men lad os da bare genindføre "De gode gamle dage"!! "Tilbage til Enevældet"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-02-05 13:09

tedd -> Hjul og stegle ? Gabestok ? Heksebrænding ?

Næeh... du har ret : Danmark er en retsstat, men grumsomheder mod børn forstår jeg godt 'gadens parlament' selv tager vare på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-02-05 13:16

Nu er Peter Lundin jo osse et ekstrem tilfælde. Og er ikke som sag egnet til at ændre hele straffeloven!

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-02-05 15:33

Hej lige en kommentar til olepost og dova før I ryger helt i flæsket på hinanden:
Ifølge bogen fik Lundin / schaffner LIVSTID !!!! og navnet Schaffner var hans mors ( som han jo igså myrdede ) pigenavn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-02-05 17:30

Dullermaren
Det er rigtigt, men Bjarne Skounborg, som fyren hedder nu, kan alligevel efter de regler der trådte i kraft i 2001, prøveløslades efter 12 år.
Se evt. linket i den kommentar jeg skrev 11/2 kl 15:13

mvh dova

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 12-02-05 18:15

dova
Du tordner bare derudad,ret vil du ha´,forklar du retslægerådet det!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 12-02-05 18:15

dova
Du tordner bare derudad,ret vil du ha´,forklar du retslægerådet det!