/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
1. marts eller ?????
Fra : grounded
Vist : 576 gange
50 point
Dato : 11-02-05 08:19

Da jeg selv har overvejet at starte sæsonens MC kørsel den 1. marts, var jeg ret nysgerrig
for at høre hvornår I andre MC´ister havde overvejet at droppe bil/bus/tog eller rollatoren.
Specielt med de kuldergrader som er undervejs nu, øv..
Og hvad med salten, ville 1 ugentlig gang skumbad være nok til at holde tæringen nede?

Hilsen
Grounded

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 11-02-05 08:22

Vent til 1 august,så er salt og sne garateret væk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-02-05 09:52

Med hensyn til salt, kan grundig vask og rengøring holde saltet væk.

Men du skal huske på en ting som din forsikring, om det er en af dem der gives "vinterrabat" på, altså billigere præmie mod at maskinen står stille november til april.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-02-05 10:27

Vær sikker på at saltet er HELT væk, inden du kører.Dette gælder i særdeleshed hvis du har støbte fælge.
Selvom vejene er tørre, er saltet der, hvis det ikke er blevet skyllet væk af regnen.
De er svære at beskytte , i forhold til god gammeldags krom, så pas på.
Har selv ødelagt et par magnesiumfælge,kørte "bare" en lille tur 1 januar, solen skinnede, men saltet var der, så
kom den i garagen, og jeg kiggede først på den 14 dage senere, rædsel og skræk, der var store tæringer i de rådne fælge, jeg sleb og regerede i flere dage, inden det var tåleligt, men jeg kunne stadig se det,det ligger nogle år tilbage nu, men det er de samme materialer de bruger endnu, og så er vi jo nok et af de få lande der smider salt på vejene.
Så pas på,brug hellere gangstativet et par dage mere.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : grounded

Dato : 11-02-05 12:07

I tillæg til problemerne med salt, kan jeg oplyse at Scottoiler har lavet en beskyttelses olie, FS Protector 365,
som skulle modvirke korrosion og rust (ligesom WD40).

På etiketten på sprayflasken står der i anvisningen:
Residual road salt lurks on roads all year round - not just in winter.
During spring and summer it´s blown into your bike as powder. In addition, corrosion is accelerated
as the temperature increases - so road salt is even more corrosive in summer than winter.

En trist besked må man sige.

Grounded

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-02-05 19:30

Fat gangstativet, i morgen bliver det snestorm.
WD40 er en penetrerende olie (stor indtrængningsevne), altså smører og løsner godt,men er samtidig meget tynd,
og vil derfor ikke virke ret længe, og skal hurtigt følges op af en rigtig smøreolie, Castrol F.eks.
Til rustbeskyttelse (fælge og motordele) er den aldeles uegnet.
Der findes rustbeskyttere, der sprøjtes , eller sprayes på, der efterlader en sejg hinde som skal fjernes med petroleum
eller motorrens og varmt vand.
Men altid når motorcyklen er blevet gjort fin, brug carprotection f.eks.Alaska lakforsegler, både på crom og lak.

Citat
so road salt is even more corrosive in summer than winter

Jo, det tror jeg også på, altså hvis der er noget salt, men herhjemme
er det hurtigt regnet væk, så når det bliver sommer herhjemme, er saltet sgu nok væk.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : J123

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-05 01:25

Jeg har prøvet at køre i salt med min FJ1100. Sikken et helvede at få saltet af. Det kostede afslibning og afslibning og atter afslibning af motor. Til sidst maling og maling og atter maling.Vask og vask og atter vask. Mine fælge er mærkede af saltet uanset hvor meget der bliver vasket.Tvivler på om de nogensinde bliver flotte igen.Jeg var kun ude at køre 3 gange over 3 dage. Saltet "Bed" med det samme. Jeg kan godt dy mig til det bliver bedre vejr. og godt med regn efter sidste saltning.
Jo jeg bliver sindsyg af at vente, jeg er faktisk blevet så sindsyg, at jeg har toptunet min gamle 45. Den har så fået tæsk igennem slud, sjask, sne og salt til og fra job i vinter. Dét bliver jeg ved med til at jeg er sikker på at saltet er væk.
Før jeg kørte ud i saltet med min FJ1100 stod den rigtig flot. Den var meget velholdt.Jeg overvejer at anskaffe en "Donormaskine".

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-02-05 09:00

J123:
Hvor er livet hårdt ind imellem, vær sikker på
vi føler med dig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : J123

Dato : 16-02-05 05:45

Tak for det Keldd..
Jeg ville bare sige med mit indlæg, at det kan blive en dyr affærde, at piske rundt i salt. Min maskine er en ældre dame, der skal behandles med respekt. Det er en årgang 84, som har gået 70000 km. Den behandling jeg gav hende, har hun ikke fortjent. Jeg vil jo gerne ha hende tilbage i samme flotte stand. Det kan så ende med at jeg må købe en "donormaskine" i Tyskland, for at få de dele jeg skal bruge. Jeg mener ikke, at det er det værd, fordi man har MC-feber - får hallucinationer og bare kører, fordi man ikke kan lade være.Jeg har taget fri den sidste uge af februar, hvor jeg i den grad skal hygge med min maskine, så den er klar til 1 marts. Nu skal vi lige ha vejret til at arte sig.
Jeg er for øvrigt rigtig glad for at ha fundet denne side. Der er mange emner, jeg får meget ud af at læse.
Jeg glæder mig til at komme på vejen igen i foråret.
Hilsen Johs.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-02-05 09:05

J123:
Kender godt din maskine, politiet brugte dem i København, lækker sag,
ingen tvivl om det.

Der er gået lidt morfar i den med mig, jeg kører en 110cm3 PGO Scooter
Men har da billeder på væggen af alle de andre.

En uge med din maskine, skriver du, fandme godt at have noget og se hen til.

Ja der er flere ting her på Kandu der er godt, prøv at kigge på "Smalltalk"
der plejer at være gang i den henad weekenden.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Gertz

Dato : 01-03-05 13:26

Med det her vejr, så ser det ud til vejr-guderne har bestemt sig til at sæsonen ikke starter endnu.. (Gad vide hvor meget magt Voldborg stadig har??) ;)
En temperatur stigningen, en god gang regn, atter en temperaturstigning og så masser af sol.. Så er vi ved at være klar..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-03-05 14:19

Hov hov---, jeg har været klar længe.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : J123

Dato : 02-03-05 00:00

Halløj der allesammen...
Jeg har brugt megen tid her på det sidste til at gøre klar til at køre 1 marts. Jeg har i den grad hygget med min maskine i fred og ro og mag i skjorteærmer. Den står på et værksted min kammerat har. I går var jeg så godt som klar, kiggede ud af vinduet og opgav. Jeg har jo ikke stress, når vi ser al den sne. Jeg har betalt rigeligt for at køre i salt i efteråret. Det gør jeg bare ikke igen. Jeg gør som Gertz - Afventer og ser tiden an. Jeg er ellers klar. Jeg skifter olie og filter i morgen. Det er det sidste jeg mangler.
Så ser jeg ellers frem til jordens lækreste sæson.
Hilsen Johs.

Kommentar
Fra : xt600e

Dato : 05-03-05 19:55

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-03-05 20:08

Rolig xt600e, du kommer snart ud og køre,

lad det lige regne lidt så saltet er væk.

Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : grounded

Dato : 11-03-05 14:32

Tak for svaret J123.