/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
SMS via Modem
Fra : ak
Vist : 2369 gange
50 point
Dato : 30-08-02 08:50

SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange om dagen. (til min mobiltelefon)
Hvem kan hjælpe med dette !!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-08-02 10:11

Hej AK,

tja... det kommer an på om din udbyder understøtter det... førhen ku' du f.eks. sende en "SMS" fra din e-mail til teledanmarks mobiltelefon bruger, men den er nu fjernet, og du ka' kun sende SMS fra Mobillen til E-mail...

men hvilket tele selskab bruger du?

så vidt jeg husker ka' man stadig sende SMS til en mobil fra ICQ over nettet... jeg er på nuværende tidspunkt ikke hel klar over hvad de bruger for at gøre det og hvad de præcist bruger...

men da jeg studerede lavede vi et system i CORBA der sku' ku' sende SMS beskeder men info fra en vejrstation, men der brugte vi e-mail featuren fra bl.a. Teledanmerk for at få udsendt de SMS'ser...

hvilket programmerings sprog er din applikation lavet i?

hvilken internet udbyder har du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ak

Dato : 30-08-02 11:18

Hej "Strarup",
Tak for response, jeg bruger teledanmark har en ProAccess ADSL forbindelse.
Min applikation er Visual Basic, jeg kunne jo nok også bruge en e-mail som i gør, det er lidt det samme jeg arbejder med privat. Jeg ville dog også gerne kunne gøre det via et modem. Men hvis du har yderliger oplysninger på det i laver ville det være sjov. ICQ har jeg nu ikke fået til at virke, men det er længe siden jeg prøvede, så måske man også skulle bruge lidt mere tid på den.
mvh Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:46

"ak" <ak.news@kandu.dk> wrote in message
news:HsEb9.39803$ww6.2878164@news010.worldonline.dk...
> SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
> Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
> modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
> om dagen. (til min mobiltelefon)
> Hvem kan hjælpe med dette !!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Prøv at kikke på: http://www.gsmsoft.nu

--
Casper Mønster
56°25.838' N, 9°55.972' E

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 19:50

"ak" <ak.news@kandu.dk> wrote in message
news:HsEb9.39803$ww6.2878164@news010.worldonline.dk...
> SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
> Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
> modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
> om dagen. (til min mobiltelefon)
> Hvem kan hjælpe med dette !!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Jeg glemte lige at sige at TDC har en SMS server, man frit kan bruge, den
har nummeret: 43625250

--
Casper Mønster
56°25.838' N, 9°55.972' E

Kommentar
Fra : ak

Dato : 30-08-02 21:55

"Casper Mønster" skrev d. 30-08-02 19:50 dette indlæg :
>
> "ak" <ak.news@kandu.dk> wrote in message
> news:HsEb9.39803$ww6.2878164@news010.worldonline.dk...
> > SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
> > Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
> > modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
> > om dagen. (til min mobiltelefon)
> > Hvem kan hjælpe med dette !!
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>
> Jeg glemte lige at sige at TDC har en SMS server, man frit kan bruge, den
> har nummeret: 43625250
>
> --
> Casper Mønster
> 56°25.838' N, 9°55.972' E
>
> Hej Casper,
hvordan virker den SMS server, hvad gør man ?, jeg kan høre det er et modem i den anden ende, hvad er protekollen for at sende en SMS meddelse ?
Hilsen Allan

Kommentar
Fra : Squanto

Dato : 30-08-02 23:06

www.beskeder.dk Online SMS sender

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 21:31

"Casper Mønster" skrev:

> Jeg glemte lige at sige at TDC har en SMS server, man
> frit kan bruge, den har nummeret: 43625250

Den har de faktisk lige snakket om ovre i mobil-gruppen, og nåede frem til
at den også er lukket nu :

> TDC har for kort tid siden lukket deres gamle "gratis"
> nummer 43625250. Istedet har de oprettet samme
> funktion på et nyt nummer 90131201

Mvh, Lars

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 09:22

On Fri, 30 Aug 2002 06:50:18 GMT, "ak" <ak.news@kandu.dk> wrote:

>SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
>Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
>modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
>om dagen. (til min mobiltelefon)
>Hvem kan hjælpe med dette !!
Har du undersøgt om man kan sende SMS direkte fra ISDN til GSM ? De er
begge digitale netværk. Jeg er overbevist om at man ikke kan sende SMS
fra GSM til ISDN, men den anden vej skulle være teknisk muligt. Men om
man kan ?
Hvad med at bruge en GSM modul til formålet.
Ikke nogen alm, GSM telefon men en du snakker med på RS232 ligesom med
et modem.
En Siemens TC35, den koster vist omkring 500 US$ men den kan alt det
du normalt kan med en GSM telefon bla. fax/SMS, den kan også bruges
til alm tale, men man skal da have fat i et håndsæt.
Hvis du selv kan skrive SW til din application så er dette en løsning.
/Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 10:52

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse > > TDC har for
kort tid siden lukket deres gamle "gratis"
> > nummer 43625250. Istedet har de oprettet samme
> > funktion på et nyt nummer 90131201
>
> Mvh, Lars
>

43625250 virker da fint.

vh.
Sørensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-02 15:30

On Fri, 30 Aug 2002 06:50:18 GMT, "ak" <ak.news@kandu.dk> wrote:

>SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
>Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
>modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
>om dagen. (til min mobiltelefon)
>Hvem kan hjælpe med dette !!

Hvis det kun er din egen TDC mobil telefon du skal sende sms'er til
kan du da bare bruge TDC Besked-Robot, det er gratis at tilmelde.

Der får du en email som kommer som en sms på din mobiltelefon!

www.besked-robot.dk

Kommentar
Fra : ak

Dato : 01-09-02 22:25

Til Hans, tak for deltagelse, det jeg ønsker er at bruge et modem,(der bør ikke være nogen grund til at købe et dyrt telefon modul, ved godt hvad det er)
Det rigtige må være at bruge det service nummer 90131201 eller 43625250 begge ser ud til at et modem svarer, det er så blot et spørgsmål om den protekol man skal bruge. Der er jeg kommet så langt at det er UCP eller TAP protokol, men har ikke fundet et godt sted hvor den forklares. Et lille eksempel med en simpel besked til en telefon ville gøre underværker.
Til Finn, også tak til dig for deltagelse, ja den service du nævner er en mulighed, ligesom det er muligt på my-orange.dk at få en mail videresendt til sin mobil tlf (som SMS besked) den har jeg oprettet.
Men !! til alle der kommer med gode svar er det virkelig modem-løsningen jeg gerne vil have afprøvet.
vi tales ved

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 50 point
Dato : 01-09-02 23:35

Hej Allan,

eh... Hans og Finn, er nyhedsbrugere, og før de ka' læse din besked ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger", idet de ikke er en del af kandu, de ka' kun læse dit første spørgsmål/indlæg og så det andre nyhedsbrugere har skrevet... herinde fra Kandu ka' de kun læse det der bliver skrevet når der bliver brugt... "skriv til nyhedsbruger"...

men jeg har kigget lidt på det... og er ved at afprøve nogle ting... jeg er desvære ikke helt på dupperne så det bliver ikke det helt store jeg vil skrive i aften...

men kender du evt. noget til Linux?
fordi hvis du gør og du har en linux maskine, så var det her måske en mulighed..."Open Source WAP and SMS gateway"... -->
http://www.kannel.org/
http://www.kannel.org/overview.shtml#req
jeg har dog ikke fået undersøgt til bunds hvordan den helt fungere endnu...

jeg har også fundet nogle ting til Windows, men har desvære ikke haft tid til at afprøve dem endnu...

f.eks. denne som er et freeware program... "VisualGSM Lite SMS Server 2.0"... -->
http://www.tucows.com/preview/232179.html
original hjemmeside... -->
http://www.visualtron.com/
samt mere info om dette program... -->
http://www.visualgsm.com/products_vgsmlite.htm
du ka' downloade den her... -->
http://opasia.tucows.com/files2/VisualGSM_Lite_Installer.exe
det sku' være en lillebror udgave af den professionelle udgave... men den ser ud til at kræve enten et data kabel fra din telefon til computeren eller et GSM-modem, men du ka' læse mere om kravene på siden med info'en omkring den...

alt i alt ser de fleste windows løsninger ud til at hvis det ska' være så billigt som muligt at ha' en dims a la Siemens modemet... eller en forbindelse til en mobil telefon...

ang. UCP protokollen og sende data, er der lidt på denne side... "Server - Sending ways "... -->
http://www.pswin.com/profhelp/sendingways.htm

jeg ved ikke lige hvilken måde ICQ sender SMS'erne på, men jeg vil prøve at finde ud af det...

men den måde vi brugte til vores project til at sende vores SMS beskeder på var at bruge Teledanmark's E-mail/sms server feature, som desvære er blevet nedlagt...

men jeg vil prøve at eksperimentere lidt, og undersøge noget mere

hvilke programmerings sprog må det være i? (f.eks. udover VB)

vores projekt blevet lavet i Java og CORBA... (CORBA gør det bl.a. muligt at la' forskellige programmerings sprog snakke sammen på forskellige styresystemer)... f.eks. så arbejdede vi på windows maskiner, mens verjstationen som vi sku' hente data'erne fra lå på en Linux maskine... der eksistere også en ORB til VB så reelt set burde det også være muligt at lave noget med CORBA og VB... jeg har bare ikke fået det afprøvet endnu...

men hvor meget må det koste? idet der er nogle programmer/componenter der er lavet til formålet...

de næste programmer/sider jeg skriver ned sku' gerne indeholde freeware tools... jeg har desvære som sagt før ikke selv fået dem afprøvet endnu...

"free sms software"... -->
http://www.cellular.co.za/download_free_sms_software.htm
der er bl.a. programmet "MultiSMS Express"... samt "Text2GSM"...

ved "Text2GSM" skriver de bl.a. "Send SMS from your PC to a mobile phone at any worldwide network whose dial in service centre supports the UCP protocol"... jeg ved så ikke om det med dette program ka' la' gøre vha. modemet at bruge det overstående telefonnummer... men det er da et forsøg værd...

et andet program et "Text2SMS"... -->
http://hslab.8m.com/Products/Text2Sms/

"smartSMS"... -->
http://www.webattack.com/get/smartsms.shtml

"sms manager"... -->
http://www.softwarecave.nl/
http://www.softwarecave.nl/products.php?product=smsmanager

"SMS Server Tools"... (kræver Cygwin på windows)... -->
http://www.isis.de/~s.frings/smstools/

tja... dette her var bare lidt af det... nu håber jeg ikke det er blevet alt for rodet...

hvis jeg ikke lige får svaret med det samme, er det ikke fordi jeg ikke vil... men min kone ka' føde hva' øjeblik det ska' være...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ak

Dato : 02-09-02 19:09

"Finn Toft" skrev d. 31-08-02 15:30 dette indlæg :
> On Fri, 30 Aug 2002 06:50:18 GMT, "ak" <ak.news@kandu.dk> wrote:
>
> >SMS via Modem; Da man ikke længere kan sende en gratis SMS vi
> >Internettet !, ønsker jeg at sende en SMS via et modem ISDN eller Analog
> >modem. Jeg har en applikation der skal sende mig en meddelse flere gange
> >om dagen. (til min mobiltelefon)
> >Hvem kan hjælpe med dette !!
>
> Hvis det kun er din egen TDC mobil telefon du skal sende sms'er til
> kan du da bare bruge TDC Besked-Robot, det er gratis at tilmelde.
>
> Der får du en email som kommer som en sms på din mobiltelefon!
>
> www.besked-robot.dk
>

Jeg er blevet gjort opmærksom på at i ikke kan læse mit første svar til jer, så jeg gentager det lige her til nyhedsgruppen. (hvor man så mon finder frem til den direkte ?) Jeg er så spændt på om i begge kan læse det ?

Til Hans, tak for deltagelse, det jeg ønsker er at bruge et modem,(der bør ikke være nogen grund til at købe et dyrt telefon modul, ved godt hvad det er)
Det rigtige må være at bruge det service nummer 90131201 eller 43625250 begge ser ud til at et modem svarer, det er så blot et spørgsmål om den protekol man skal bruge. Der er jeg kommet så langt at det er UCP eller TAP protokol, men har ikke fundet et godt sted hvor den forklares. Et lille eksempel med en simpel besked til en telefon ville gøre underværker.
Til Finn, også tak til dig for deltagelse, ja den service du nævner er en mulighed, ligesom det er muligt på my-orange.dk at få en mail videresendt til sin mobil tlf (som SMS besked) den har jeg oprettet.
Men !! til alle der kommer med gode svar er det virkelig modem-løsningen jeg gerne vil have afprøvet.
vi tales ved

Kommentar
Fra : ak

Dato : 02-09-02 23:02

hej strarup,
Tak for vejledning i brug af systemet. (hvilke nyhedsgruppe sendes det egentlig ud på?)
Tak ligeledes for en masse spændende information, det tager lidt tid at komme igennem, det er jo kun på hobby plan, og familien vil også passes.
Java jo det kunne også godt bruges, jeg er dog ikke selv helt kommet ind i den verden endnu, jeg valgte VB det kan jeg da bruge lidt.
Linux.. jo det kender jeg lidt til, jeg har da en lille maskine der er instaleret linux på, samt en Notes server. Jeg har dog haft nogen til at installere det for mig. Jeg havde lidt planer om at lege lidt med en Domino Web server.
Planerne (eller måske nærmere drømmen) va et lave noget "home" overvågning og så sende information ved hjælp ar SMS til min mobiltelefon, ligeledes at lave en slags vejr server som samlede de (kun de) DMI vejr data som jeg har brug for (når jeg sejler) og sende dem regelmæsigt til mig, ligeledes ved hjælp af SMS til min mobiltlf. (glemmer altid vejrmeldingen på det rigtige tidspunkt)
Jeg kunne jo nok egentlig bare stykke en mail sammen i Notes og sende til den account på myorange.dk jeg har oprettet så kommer den jo som SMS på min mobiltlf.
Da jeg altid har programmeret i Assembler og godt kan lide at styre tingene selv, synes jeg det kunne være sjovt at sende et par AT komandoer til mit modem for at oprette forbindelsen og derefter sende nogle tekst-strenge med mine data. (det er jo bl.a. teknikken der er den sjove del)

Nå mon jeg skulle lukke (acceptere spørgsmålet), kan der så stadig skrives kommentarer ?

hilsen Allan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 15:12

Hej Allan,

det er nyhedsgruppen "dk.teknik.telefoni"...

jo der ka' sagtens skrive kommentarer selvom du lukker spørgsmålet, så ska' andre bare købe det for at komme herind og læse det eller skrive en kommentar... det ska' man så kun gøre engang... og så ka' man så komme herind så tit man vil derefter... i det her tilfælde hvor du har sat det til 50 point ska' man så "betale" 5 point for at læse det... som du så får som ledige point hver gang det sker...

mht. til lukning af spørgsmål ka' dette gøres på flere måder... du ka' enten acceptere det formodet svar... eller andre kommentare som svar... det kræver så bare en afvisning af det formodet svar... du ka' sågar vælge en kommentar fra en nyhedsbruger som svar hvis du vil, selvom disse ikke er en del af Kandu...

men den nyheds gruppe der er tilkoblet kategorien "Andet telekom." herinde er som sagt nyhedsgruppen "dk.teknik.telefoni"
du ka' bl.a. se hvordan dit indlæg ser ud derude fra her... -->
http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=HsEb9.39803%24ww6.2878164%40news010.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fdq%3D%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3DHsEb9.39803%2524ww6.2878164%2540news010.worldonline.dk

eller ved at i Outlook Express (eller et andet program hvor i du ka' læse nyhedsgrupper) og her abonnere på nyhedsgruppen "dk.teknik.telefoni"... og så finde dit indlæg der...

herinde på kandu... bliver beskederne ude fra nyhedsgruppen så integreret i dit indlæg... og det ka' som sagt godt forvirre lidt... men ved at bruge "skriv til nyhedsbruger" sender du beskeden ud til nyhedsgruppen, hvorefter den vil blive optaget derude (samt blive en integreret del af tråden herinde)... der gik også nogle dage da jeg startede herinde før jeg fandt ud af sammenhængen i mellem nyhedsgrupper og Kandu...

men jeg kender godt det med at det ikke altid er lige meget tid til ting som projekter som denne eller andre ting pga. familie... Jeg har selv en søn på 2½ og nummer 2 ka' komme hva' øjeblik det ska' være da min kone var sat til at føde sidste tirsdag hvor hun havde termin...

men jeg vil godt prøve at hjælpe dig så godt som jeg ka'... jeg synes også selv det lyder som et ret spændende projekt...
men mht. linux er jeg også selv en Newbie... så jeg ved ikke lige hvor lang tid der kommer til at gå før jeg ka' få afprøvet det... jeg har et modem til min bærbar PC, og så snart når jeg har fundet ud af hvor dælen den har gemt sig vil jeg afprøve den mulighed... med TDC nummer og så et af de windows programmer jeg har fundet...

men hvis du har lyst er du også velkommen til at sende mig en mail... min mail er strarup@worldonline.dk

jeg vil arbejde videre på at finde ud af noget...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 16:48

Hej Allan,

jeg fandt modemmet til den bærbare... og fik afprøvet følgende program... "Text2GSM"...
http://www.cellular.co.za/download_free_sms_software.htm
original hjemmeside... -->
http://www.gsmsoft.nu/html/engindex.html
men den er vist desværre ikke gratis længere... det er gået hen og blevet shareware med en 30 dages prøvetid...

men det viser dog at det er muligt at sende en SMS via Modemet...

programmet var rimelig nemt at bruge... jeg oprettede en profil med mit mobilnummer i "telefonbogen" og gik derefter ind i settings... og under fanebladet "dialing" skrev jeg 43625250 i textfeltet ved SMS server...
trykkede ok, gik ud og skrev en meddelse i textfeltet og trykkede på send og ret hurtigt inden for en 5-10 sekunder havde jeg modtaget sms beskeden på min mobil...

problemet er så bare hvis man kun har en telefonlinje at den blokkere så længe... men jeg vil prøve at se om jeg ka' finde en freeware udgave af den... eller prøve at greje hvordan dælen de har fået lavet programmet, så det evt. ville være muligt selv at programmere et program der ka' gøre det samme...

jeg laver lige lidt flere test med nogle af de andre programmer...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : ak

Dato : 26-09-02 21:13

Tak for svaret strarup.
Jeg skrev til dig direkte, håber du fik mit almindelige e-mail. Går det godt med den nyankomne