/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passat Tdi 95.
Fra : Caam2
Vist : 745 gange
200 point
Dato : 09-02-05 20:58

Hvad koster fire nye dyser cirka, hvor får man fat i dem.
Tror at de er lidt slidte, da den har lidt problemer, men har også gået 250.000.
2. gear 4500 omd.
3. gear 3400 omd.
4. gear 3200 omd.
5. gear 2800 omd.
Hvis det ikke er dyserne, hvad kan det så være. Luftmåleren er ny og virker...

Kommentar
Fra : samson04

Dato : 09-02-05 21:05

Hvilken ende af landet bor du i!!

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 21:09

Østjylland.

Kommentar
Fra : samson04

Dato : 09-02-05 21:32

Hej kan sgu ikke lige finde nogle gode steder på nettet, bor selv på sjælland

på denne tråd kan du dog finde en masse om motorens opbygning m.v. Den er dog primært rettet mod tuning af biler.
www.powerpage.dk.
Melder ellers pas for denne gang, desværre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 21:39

Dyser?
Er det ikke en TDI med CDI system?
Der sidder ikke almindelige dyser i sådan en, det er jo et injectionsystem hvor luft og diesel bliver ført direkte ind i motoren via nogen specielle rør/tubes.

For øvrigt er den motor vist slet ikke beregnet til så høje omdrejningstal som 4500 O/M.

Den har sin max ydelse på 100 HK ved 4000 o/m og drejningsmoment på 250 Nm v. 1900 o/m

Det er ingen hurtigløber og er en "formiddag" om at nå fra 0-100 (12,4 sek) og er opgivet til en tophastighed på 190 km/t. Det har jeg dog aldrig oplevet sådan en der kunne

mvh dova

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 21:54

Problemet er at den ikke vil over 125 på motorvejen mere, har kørt 170. Den blokerer ved 2800 omd i 5. men hvis man så slipper gassen og giver gas igen, så kan man få den 10 km højre op. Det gentager sig op til de 150. Man skal hele tiden gi gas, slippe, gi gas. Der er noget galt.... Men hvad...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 22:01

Jeg tænker på, om dit luftfilter måske er helt stoppet til.
Ryger den mere end normalt?

mvh dova

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:03

Filteret er også helt nyt. Det er luft måleren også.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-02-05 22:05

Der er vel bare ikke tryk nok på pumpen... Hvis dysserne skulle være slidte ville den bare få formeget at leve af. Men pumpen kan vel også blive slidt den har vel kørt liges så meget som resten af bilen. Prøv at få den tjekket.
Det kan også være dit filter der bare er stoppet - det kunne du rense eller tjekke som det første.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:05

Har været på værksted hvor det blev skiftet, det hjalp på økonomien, men ikke på det andet. Mekanikeren ved ikke lige hvad det kan være...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-02-05 22:07

Det var ikke luftfilter men brændstof filter.
Lastbiler får samme problem når brandstoffilter stopper til - og om vinteren når det er meget koldt kan der også være parafin der sætter sig og pakker filtret...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:07

Hvis pumpen skal skrues op, så kan jeg ikke forstå et det kan komme fra den ene uge til den anden...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:09

Brændstoffilteret er også nyt...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:11

Har snakket med andre som har haft samme model, de siger at max omd er 5200. Den skal kunne tage 4500 omd i alle Gear. MEN DET VIL DEN IKKE... Den giver lige et ryk og så vil den ikke mere. Føles som en scooter med begrændser...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-02-05 22:15

Så er jeg ikke i tvivl - den får ikke brændstof nok....
Det kan der ikke være tvivl om... om det så er styringen eller om den af anden årdag ikke trykker nok det skal man måle eller prøve bilen for ta finde du af..
god fornøjelse
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:18

Hvis den ikke får nok diesel, hvorfor vil den så ta fuld gas i 2. gear... Hvor for kommer det fra den ene uge til den anden...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 22:24

Der må være en defekt der får trykket i pumpesystemet til at forsvinde ved den belastning det udsættes for når motoren når over de omdrejninger hvor den "blokerer".

Systemet fungerer på den måde, at der er 4 separate "pumpedyser" eller trykbeholdere der skal oppebære et tryk på hver af dem på 2050 bar og sprøjte luft/dieselblandingen ind i cylindrene. Og fejlen må ligge i det system der skal "føde"
de fire pumper så de ikke kan oparbejde nok tryk. Muligvis en utæthed i en ventil, som måske først viser sig ved de omdrejninger hvor motoren "slår fra".

Du kan se her hvordan sådan en pumpedyse ser ud.
http://www.dinside.no/php/art.php?id=5695

Jeg var også lige inde og tjekke dit andet spørgsmål, og det lød lidt vildt med de pludselig kun 12 km/l.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 22:26

Benjamin
Den får da rigeligt brændstof, den begyndte pludseligt kun at gå 12 km/l mod før 18

mvh dova

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:27

Det med de 12 km er lavet. Det var pga luftføleren, men den er oppe på de 17 til 18 kml igen...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:28

Da den kørte 12 kml ville den heller ikke op i omd.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-02-05 22:30

Det komemr lidt an på hvor fejlen.... Det med omdrejningstallet faldet skyldes det naturlige i at den er hårder belastet ved de lave gear... (lav udveksling... ) Så det er naturligt nok... PÅ Lastbiler har vi bare nogle flere gear at glide ned i til vi kan komme ind og rense filter...
Men da problemstillingen er den samme er det ikke tvivl om at det er forlidt brændstof- Hvis det er parafin i brandstoffet er det jo afhængig af temperaturen...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:34

Hvordan får jeg tjekket det, kan jeg selv gøre det. Hvis ikke, hvad koster det så ca...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 09-02-05 22:38

Ja, nu skriver du Østjylland du kommer fra, men bilen skulle næsten en tur til Silkeborg.
Midtjysk Dieselteknik.
Stagehøjvej 6
Silkeborg
Tlf 87200499
Man skal bestille tid, han er knalddygtig og meget billig.

Min golf blev målt i Turbotryk og blev justeret i pumpen, det kostede 225,-
Min søn havde sin Passat derned og fik den justeret og skruet lidt op i Turbotryk, pumpe o.s.v. det kostede knap 300;-

mvh dova

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 09-02-05 22:41

Det lyder sgu billigt, han skulle altså kunne løse problemet... Det er lige før at jeg kører med det samme....
Havde passaten det samme problem eller hvad...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 22:53

Ikke helt på samme måde, den var bare gennemgående død i betrækket.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 10-02-05 15:34

Tak for svaret dova.
Tak for hjælpen alle sammen, skriver hvis det ikke hjælper...