/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
loft til kip
Fra : yesboss
Vist : 2381 gange
50 point
Dato : 09-02-05 19:41

Er der nogen der har erfaringer med loft til kip i et 1½ plans hus med valmtag?

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-02-05 20:30

Ja - hvad vil du vide?

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-02-05 09:31

hvordan vil det se ud i forhold til alm tag?? altså indvendigt?

Accepteret svar
Fra : mayday

Modtaget 25 point
Dato : 10-02-05 11:05

Valmtag udføres typisk som enten hel-valm eller halv-valm. Helvalm-taget følger facadernes gesimslinie, hvorimod halvvalm-taget har en gesimslinie over hanebåndene, det vil sige, at cirka 1/3-del af taghøjden er valm.

Halvvalm er det mest almindelige og ses ofte på ejendomme fra 1910-30, i dag bygges mange 1-planshuse med afvalmet tag (helvalm) en byggestil der ikke har rod håndværkstraditioner og byggeskik, men et udtryk for industrialiseringen af spærfabrikation, der fra at være et produkt af håndværk, er blevet et industriprodukt.

Nok om det - til dit konkrete spørgsmål, er det et spørgsmål om smag. Er det et hus med halvvalm kan man (efter min smag) få et spændende med de skrå valm-flader, hvorimod et tag med helvalm set indefra nok vil virke dominerende.

Tagvinduer kan medvirke til at give rummet en spændende karakter og bør overvejes.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-02-05 11:57

Tak mayday, Det lyder jo fint! Det er forresten et halvvalmtag.

Du skulle vel ikke vide om der nogle billeder tilgængeligt et sted??

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 10-02-05 12:59

Her er et link til Velux hvor der kan hentes megen inspiration: http://www.velux.dk/inspiration/LIGHT/ og her til Bolius der har en masse om det tekniske og masser af link: http://bolius.dk/
Søg Google på "valmtag" så dukker der sikkert noget brugbart op. Held og lykke med projektet.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 27-01-07 23:02

Tak for svaret mayday.