/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lotus pejseindsats!
Fra : yesboss
Vist : 1081 gange
100 point
Dato : 09-02-05 19:33

Halløj!

Kun til Kandu´er med personlig erfaringer!!!

Jeg skal til at opføre nyt hus, jeg kunne godt tænke mig en pejseindsats. Spørgsmålet er så, hvor meget det soder inde i selve rummet, og på murværket over pejsen??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-02-05 20:23

I princippet skulle det ikke sode på murværket. Det forudsætter at din skorsten virker ordentlig, så der aldrig kommer røgnedslag.

Det afhænger også af at du får en indsats som virker ordentlig.
Det afhænger også af at du principielt ikke åbner for lågen, mens der er flammer, men kun når der er gløder.

Hvis vi siger alle ovenstående parametre er i orden, kommer der ikke sod på væggen over indsatsen. Men tro mig det sker, der kommer sod.
Det sviner og soder ganske enkelt at have pejs/brændeovn, men det giver en god og billig varme.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-02-05 09:33

nu skal vi ha´ naturgas som varmekilde, kan det så betale sig med brændeovn?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-05 11:09

Du kan sagtens spare en masse.

Vi bruger i vores hus olie, hvilket kan sammenlignes med gas. Dog har vi et ældre oliefyr, som ikke kan sammenlignes med et helt nyt gas eller oliefyr, da de er noget mere økonomiske.

Ved at installere en 8Kw brændeovn, sætte lavenergi ruder i, sætte vindpap op, og isolere loft og vægge med 100mm ekstra, er vi gået fra 15.000 kr (olie priser for 5 år siden) til at bruge for 8000 kr olie (2004 priser)

Men det kræver at man selv gider arbejde for sit træ, hvis man bare køber kløvet træ hjem på paller, tvivler jeg påat du vil spare ret meget, i et moderne hus, hvor du har både nyt gasfyr og lavenergi ruder samt optimal isolering.

Du vil kunne spare noget hvis du selv saver og kløver. Personligt venter jeg på nogle gode tilbud og får leveret dem som 3 meter stykker hjemme i haven. Da det er for bøvlet selv at skulle hente træet.

Hvis du vil bruge din pejs/brændeovn, som supplement til gassen for virkelig spare noget skal du tænke på at det sviner at fyre.
Jeg kender mange som køber en brændeovn som de bruge 3 mdr. hvor efter den står urørt hen, da det sviner for meget, der skal hentes brænde m.m.
Så alt taget i betragtning med nyt hus og nyt fyr, tror jeg ikke du vil kunne spare mere end et par tusinde kroner på års basis, medmindre du bruger ovnen som primær varmekilde.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 17-02-05 13:12

Hvis din skorsten opfylder kravene fra Bygereglementet, skulle du hverken få sodproblemer eller "røg i stuen"
Normalt oplever jeg aldrig at pejseindsatse giver problemer når de monteres rigtigt. Men.... et lille men!!...har du andet på den skorsten???.
Naturgas!!...mener du så som centralvarme og pejsen som ekstra varmekilde??
For så vil jeg sige ja, såfremt du enten har rumstyring eller termostater på radiatorene. For så vil de lukke for dit varmeforbrug fra din gaskedel når du fyrer i pejsen.
Men...igen et lille men...skal du ud og købe brænde er besparelsen nok lig nul

Mvh
joeson

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 27-01-07 23:03

Tak for svaret thulin.