/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia kobling
Fra : JanneP
Vist : 3253 gange
20 point
Dato : 29-08-02 21:23

Hvad er forskellen på en hydraulisk og en kabeltrukket kobling - rent betjeningsmæssigt?

Hvor realistisk er det at koblingen (hydraulisk) i en fabriksny Skoda Fabia kan brænde af 3 gange inden for 3 mdr?

Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke dække det inden for garantien. Kommentarer?

JanneP

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 30 point
Dato : 29-08-02 22:32

Forskellen er om det er et kabel eller en slavecylindre der aktiver udryggerarmen, der trykker på udrykker lejet, der så kobler ud... Hurtig fortalt. Der er ikke den store forskel betjeningsmæssig, men en hydraulisk er mere følsom for om man køre med foden hvilende på pedalen, det gør at koblingen aldrig kobler helt til. Så kan det godt passe at den er brændt af 3 gange og det muligvis er en betjeningsfejl. Ked af det men sådan ligger landet.. Venlig hilsen en Toyota tekniker.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 29-08-02 22:32

Forskellen er om det er et kabel eller en slavecylindre der aktiver udryggerarmen, der trykker på udrykker lejet, der så kobler ud... Hurtig fortalt. Der er ikke den store forskel betjeningsmæssig, men en hydraulisk er mere følsom for om man køre med foden hvilende på pedalen, det gør at koblingen aldrig kobler helt til. Så kan det godt passe at den er brændt af 3 gange og det muligvis er en betjeningsfejl. Ked af det men sådan ligger landet.. Venlig hilsen en Toyota tekniker.

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 29-08-02 23:18

Aha... "Hvilende"

Dvs. hvis man ikke har ret mange kræfter tilbage i sine ben fx. fordi man er gammel så burde man se sig om efter en chauffør?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 21:17

JanneP skrev i meddelelsen ...
>Hvad er forskellen på en hydraulisk og en kabeltrukket kobling - >rent
>betjeningsmæssigt?

ingen..

>Hvor realistisk er det at koblingen (hydraulisk) i en fabriksny Skoda
>Fabia kan brænde af 3 gange inden for 3 mdr?

tjae, hvor mange Km kører du ?
hvordan bruger du koblingen ?

>Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke >dække
>det inden for garantien. Kommentarer?

skod firma :-/

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post
senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 21:37

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
:

>>Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke >dække
>>det inden for garantien. Kommentarer?

>skod firma :-/

Skodfirma ? Narjjj du - mon ikke det er reelt nok at de 3'die gang
nægter og henviser til betjeningsfejl.

Hvis man på 3 måneder brænder koblinger - så er der et eller andet
himmelråbende galt med betjeningen
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 22:12

> Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke dække
> det inden for garantien. Kommentarer?

Har du haft bil før? I så fald hvordan er det gået med de biler og
koblingen?

- Lauge

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 30-08-02 02:21

Hej JanneP
Den hydrauliske kobling, er netop lavet for at de trætte ben ikke skal belastes så meget. Hvor den mekaniske kobling ved hjælp af fjedertrækket kunne holde koblingen på plads selv om foden hvilede let på pedalen. Da aktiveres koblingen med hydraulik med det samme foden flytter på pedalen. Har man i mange år, kørt som såkaldt "Koblingsrytter" er der et problem, som enten må fjernes ved træning, ellers kommer det til, at koste mange koblinger fremover. Bed evt. passagerer om at holde øje med dig når i kører, indtil det falder dig naturligt, at flytte foden fra koblingspedalen, når den ikke bruges.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 09:46

JanneP wrote:
>
> Hvor realistisk er det at koblingen (hydraulisk) i en fabriksny Skoda
> Fabia kan brænde af 3 gange inden for 3 mdr?
>
> Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke
> dække det inden for garantien. Kommentarer?
>
> JanneP

Vi har da ingen problemer haft med koblingen på vore 1½ år gamle
Skoda Fabia Combi, og den har kørt 50.000 km.

Mvh. Karin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 09:58

On Fri, 30 Aug 2002 10:46:24 +0200, "Karin Hansen" <krh@post.dk>
wrote:

>Vi har da ingen problemer haft med koblingen på vore 1½ år gamle
>Skoda Fabia Combi, og den har kørt 50.000 km.

Hvis "fabrikken" - det er nok serviceinspektøren, du mener ? - ikke
vil mere, må du inddrage FDM.
Det er liiige en sag for dem at gå igang med.

Et forhandlerafslag er ikke nok - det SKAL være
inspektørens/importørens afslag, du skal ha'. Ellers søg en anden
forhandler og få ham til at rekvirere en inspektør fra importøren.
---

Mvh M.K.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 13:55

jan@stevns.net skrev i meddelelsen ...
>"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev
>:
>
>>>Fabrikken kaldte det betjeningsfejl 3. gang det skete og vil ikke >dække
>>>det inden for garantien. Kommentarer?
>
>>skod firma :-/
>
>Skodfirma ? Narjjj du - mon ikke det er reelt nok at de 3'die gang
>nægter og henviser til betjeningsfejl.
>
>Hvis man på 3 måneder brænder koblinger - så er der et eller andet
>himmelråbende galt med betjeningen

tjae, jeg kender ingen koblings ryttere der kan aflive en kobling
på mindre end 35.000Km
(jeg kender ingen private der triller 35KKm på 3 måneder)

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post
senere racende rundt i Patrol 3,3TD
http://www.petersensweb.dk

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-08-02 17:25

dert er ikke for at træde dig over tærene.... Men det som Skoda gør er at sikre sig er at du ikke kommer hver mdr. og vil have skifte din kobling.... Det bedste du kan gøre er at få en værkføre til at køre en tur med dig hvor i bare snakker, og han ser hvordan du køre. Det er nok noget du skal aftale med dem, for det kræver en rimmelig lang tur for at se dit kørelse mønster. vi har gjort ved det firma jeg er hos, med stor tilfredshed hos både kunde og firma. Det er ikke noget hverken dig eller Skoda skal lade gå i glemmebogen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-08-02 17:28

PS.... Det er ikke et spørgsmål om du har trætte ben eller je... Men hvis du husker på hvad din kørelære sage til dig, så må man ikke køre med foden hvilende på koblingen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-08-02 17:28

PS.... Det er ikke et spørgsmål om du har trætte ben eller je... Men hvis du husker på hvad din kørelære sage til dig, så må man ikke køre med foden hvilende på koblingen.

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 30-08-02 19:39

Lad os lige få et par ting på det rene!!!

Jeg fik kørekort d. 15. maj i år og er ret grøn udi biler - især deres teknik MEN
nej det er ikke min bil det er gået ud over og det er heller ikke min (koblings)kørsel der er problemet!!

Problemet er min farmors og jeg går og tænker på hvem der har ret mht. den pokkers kobling, og hvad jeg skal stille op...