/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køb af Lindab byggematerialer i Polen?
Fra : penelope
Vist : 1942 gange
100 point
Dato : 09-02-05 17:37

Hej
En bekendt skal igang med at opføre en ny stålbuehal på ca. 700 kvm. Der har været noget fremme om at man kan købe byggematerialer (danske mærkevarer) som Rockwool, Velux og Lindab i Polen eller Tjekkiet væsentligt billigere end i Danmark og få dem leveret direkte fra den danske fabrik uden at de skal ud på den lange rejse frem og tilbage.
Er der nogen der ved hvordan man gør det? Der er kontant betaling så det skal ikke kompliceres af kreditvurdering mm.
Der skal jo helst også være garanti på materialerne.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 17:49

Pas nu på med det der u-lands handel
Citat
Lidt om kvalitet

Der er næppe noget i verden,
som ikke 'en eller anden kan lave lidt
dårligere og sælge lidt billigere,
og folk som kun ser på prisen,
er denne mands lovlydige offer.

Lidt om priser

Det er uklogt at betale for meget,
men det er værre at betale for lidt.
Når De betaler for lidt,
så mister De sommetider alt,
fordi det, De køber
ikke var i stand til at gøre det,
som det var købt til.

Almindelig forretningsgang
umuliggør at betale lidt og for meget -
det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.
Hvis De accepterer det laveste tilbud,
gør De vel i at sikre Dem
en skadesreserve for den risiko,
De løber - og hvis De gør det,
så har De jo alligevel råd til
at betale for den bedre vare.

John Ruskin
Engelsk forfatter, kunstkritiker og social
reformator i 1880-tallet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-05 17:52

NB: og danske mærkevare fra Polen er absolut ikke af samme kvalitet son dem der er produceret i Danevang
Som eksempel... fra en ryger. Price fra Polen smager ABSOLUT ikke som en pakke Prince fra Danmark. Bare et enkeltstående lille eksempel.
Held og lykke
Søren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-02-05 18:13

Tror du på den? Producere en vare i DK og sælge den billigere i polen.
Flere og flere danske fabrikører oplever den ringere kvalitet på deres produkter
made in polen og andre østlande.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-02-05 19:05

Hvis der er tale om danskeproducerede produkter er der kun to elementer at tage stilling til, og det er tillid og moms.

Når man i Polen og Tjekkiet kan sælge produkterne billigere skyldes det, at man ikke beregner sig samme (høje) avance som danske forhandlere.

Det er noget vrøvl at blande kvalitet og lignende ind i debatten, når det utrykkelig fremgår, at det er danskproducerede produkter.

I princippet er der ikke forskel på om en bygherrer i København køber sine byggematerialer hos en tømmerhandel i Vorbasse (hvis der er en sådan), altså lige bortset det med momsen - som i dette tilfælde er den samme.

Hovedparten af de byggematerialer der leveres til byggepladser i Danmark kommer direkte fra producenten, og ikke fra forhandlerens lager.

Kort og godt har man den førnødne tillid til forhandleren, skriftlig ordrebekræftelse og afklaring af eventuel divergerende momssats, vil det være tåbeligt ikke at udnytte den prisfordel man kan opnå. Der er trods alt ikke tale om u-lande, men om lande i EU.

EU har jo blandt andet til formål, at lette samhandlen mellem medlemslandende, men EU bestemmer ikke (endnu) hvor stor avance forhandleren beregner sig, og danske tømmerhandlere har bestemt ingen skade af at blive "trykket" på avancen.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 09-02-05 21:52

Hvis varerne ikke fysisk forlader Danmark, skal sælgeren (fabrikken) lægge dansk moms på fakturaen, uanset om der skydes en polsk mellemhandler ind.

Kommentar
Fra : esoft

Dato : 11-03-05 19:05

Hvordan køber man ind i Polen... Kender nogen et website eller lign. - hvor man kan kigge på varene.
Jeg kigger efter gardiner fra faber eller velux.

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 29-03-05 11:38

Jeg ville heller lære kunsten at prutte med priserne, det kan være en fordel og tit får man så derved mere for sine penge og især når man skal bruge meget.