/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Brudevals
Fra : Dr_Dydendak
Vist : 1231 gange
220 point
Dato : 09-02-05 00:57

Der er tradition for i danmark, at når et brudepar danser brudevals går gæsterne tættere og tættere ind på parret, som til sidst bliver helt omsluttet.

Hvorfor gør man det ? hvad ligger bag ?

Dydendak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-05 01:10

Jeg kunne ikke finde andet end at man på den måde presser brudeparret til at kysse hinanden

Citat
Brudevals
Brudevalsen skal danses inden kl. 24. Gæsterne tager plads i en kreds rundt om brudeparret og klapper i takt til valsen samtidig med, at de gør kredsen mindre og mindre. Til sidst står de helt tæt på brudeparret, der ikke kan bevæge sig mere. Når dansen er forbi kysser parret hinanden, og derefter er det skik, at gæsterne kaster ris på dem.

fra denne side

http://www.bryllupsklar.dk/wedding/bryllupstraditioner.htm#Brudevals

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-05 01:14

Citat
Brudevalsen
Inden kl. 24 skal brudeparret danse brudevals. Alle gæster tager plads omkring brudeparret i en rundkreds og klapper i takt til musikken, samtidig med at kredsen omkring brudeparret gøres mindre og mindre. Til sidst er der ikke mere plads at danse på. Brudgommens venner fanger brudgommen og løfter ham op, så de kan komme til at klippe hans sokker over. Der er også tradition for, at det bringer held hvis brudens slør rives i stykker eller hvis brudgommens slips bliver klippet over. Nogle gange melder brudeparret klart ud fra starten, at det kun er brudgommens sokker, som må ødelægges. Men selvom brudeparret ikke fastsætter nogle regler, er det ikke ensbetydende med, at de accepterer at slips og slør ødelægges. Det kan ganske enkelt være fordi, de ikke kender traditionerne omkring dette. Så stik en føler ud i løbet af aftenen, så der ikke opstår dumme situationer og ærgerlighed over ødelagte genstande.

Her er det for at "fange" brudgommen og klippe hans sokker i stykker.

fra denne side

http://www.bryllupsklar.dk/wedding/bryllupsmiddagen.htm

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 09-02-05 01:23

Jep jeg har læst de artikler som du henviser til, men de svare nemlig ikke på mit spørgsmål:
Hvorfor man går tæt på brudeparret under brudedansen ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-02-05 01:27

Det har noget at gøre med, at man går så tæt på parret at de ikke kan danse mere.
Det er vist noget med, at brudeparret ikke skal tro, at ægteskabet kun er en glad dans, men at familie og venner også støtter op om parret.
Traditionen med gommens sokker der klippes i stykker, er fordi han så ikke mere skal gøre sine "hoser grønne" hos andre piger.
Traditionen med sløret er der til gengæld flere meninger om hvorfor det rives i stykker.
Man mener, at sløret skal symbolisere at bruden er jomfru, (sløret er så mødommen), og ved at rykke det i stykker, er det en symbolsk handling for at bruden mister sin uskyld.
Eller også, som det mest opfattes i dag, for at få et minde fra brylluppet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 230 point
Dato : 09-02-05 01:34

Citat
VALS Inden klokken 12 om natten skal
brudevalsen danses – ellers bringer det
ulykke. Brudeparret er de eneste, der danser,
mens gæsterne står omkring og klapper.
Gæsterne kommer langsomt nærmere
og slutter til sidst helt tæt om parret.
Betydningen af dansen var oprindeligt at
signalere, at ægteparret i deres nye tilstand
kun måtte danse med andre gifte og altså
ikke med „singler“. I 1800-tallet var det
derfor ikke ualmindeligt, at dansen startede
med, at konen blev „danset“ ind i de
giftes rækker. Det foregik ved, at hun først
dansede med de ugifte piger, dernæst med
de gifte kvinder og slutteligt med sin
mand. Med mindre man er erfaren udi
klassiske danse, kan det anbefales at øve
sig på brudevalsen. Den tilhørende musik,
som er komponeret af Niels W. Gade til balletten
„Et Folkesagn“,kan lånes på biblioteket.

fra denne side http://www.brudeogfeststudiet.dk/index.php?page=154

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 12-02-05 23:44

Tak for svaret ans.
Der er vel ikke mere at sige til det. Det kunne lyder som den forklaring der er rigtigst.
Kan dog ikke lægge fra mig tanken om der er andre betydninger.

Også tak til dova for yderligere en forklaring som også lyder plausibel.

Dydendak