/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stød
Fra : clausbn
Vist : 7384 gange
30 point
Dato : 29-08-02 18:23

Hvordan kan det være, at man får et mindre stød (kilder i fingrene) når man eksempelvis rører opvaskemaskinen og vandhanen samtidig.
Kan man gøre noget for at afhjælpe dette ?

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 29-08-02 18:46

Hejza

Det er fordi du bliver strømførende idet du rører ved opvaskemaskinen, der afgiver elektricitet og ved vandhanen. Det samme sker for mig når jeg rører ved mit kabinet og en radiator samtidig.

/dorte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:20

"clausbn" <clausbn.news@kandu.dk> wrote in message
news:8Mrb9.37948$ww6.2780492@news010.worldonline.dk...
> Hvordan kan det være, at man får et mindre stød (kilder i fingrene) når
> man eksempelvis rører opvaskemaskinen og vandhanen samtidig.
> Kan man gøre noget for at afhjælpe dette ?

Hvis jeg var dig, ville jeg STRAKS hidkalde en elektriker, der er overgang i
maskinen og du kan faktisk dø af det.

mvh (hvis du ikke allerede er væk....)
Preben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 17:16

Thu, 29 Aug 2002 18:20:09 +0200, berigede "Preben Andersen"
<pran@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis jeg var dig, ville jeg STRAKS hidkalde en elektriker, der er overgang i
>maskinen og du kan faktisk dø af det.

Naturligvis under forudsætning af, at H(P)FI'en ikke virker

Det lyder nu for mig mest som en jordledning der mangler ........

/Mark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 18:16

> Det lyder nu for mig mest som en jordledning der mangler ........

Ja, oss mig.

Prøv at vende stikket i stikkontakten, og se om det ikke hjælper.
Det lyder åndsvagt, men prøv nu bare.......

MVH Peter C.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 29-08-02 19:46

hej Preben fed humor LOL*
Venligst
Mango

PS. Det er vist ganske ufarligt*GG*

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 40 point
Dato : 29-08-02 19:54

hej clausbn
Grunden til at du får stød er, at du ikke har jordforbindelse på din maskine.
Du SKAL hidkalde en aut. el-installatør til afhjælpning af problemet.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 19:11

Peter C wrote:

> Prøv at vende stikket i stikkontakten, og se om det ikke hjælper.
> Det lyder åndsvagt, men prøv nu bare.......
>
> MVH Peter C.

Det gør man vel ikke bare. (Men du har iøvrigt ret. Så man bytter fase
og nul.)
Jeg formoder ikke at mange opvaskemaskiner er tilsluttet via
stikkontakt.

Spørg i dk.teknik.el

Men ellers er jeg enig med Mark. Jordledningen mangler.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 29-08-02 22:27

Jeg formoder, at du har et HPFI-relæ, ellers vil det være en god ide at få et sådan installeret. Det vil sikre dig i de fleste tilfælde, hvor du ellers kan komme galt afsted. Også andre steder i huset.

Mht til dit problem med mindre stød, når du røre opvaskemaskine og vandhane på een gang, så kan det altså være ret farligt, hvis der er "overgang" i opvaskemaskinen, og den ikke er installeret med en jordforbindelse. Du vil så være en "ledning" imellem opvaskemaskinen og vandhane, og en eventuel farlige strøm, vil gå igennem dig. Men helt ærlig, så tror jeg, at det er mindre uhensigtsmæssighed i maskinen der gør det. Men alligevel.

Nu er det som sagt ikke sikkert, at der er noget galt med maskinen, men for at sikre dig, bør du - foruden at få et et HPFI-relæ - lægge en ledning fra maskinen og til vandhanen. Så vil strømmen gå den vej igennem, og der vil ikke ske noget med dig. Denne ledning kan du såmænd bare gøre fast under en skrue på maskinens bagside og med en klemme på vandrører under vasken. - de er helt lovligt og det hjælper med 100 % sikkerhed. Me lad være med at "bryde" ind i maskinen - det behøver du slet ikke for at lave denne lille operation..

Der er nok ikke grund til panik, men tá lige at få det lavet - for din egen skyld.

Mvh elinstallatøren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 04:45

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in message
news:k2ismuk4vh7ciq7n9d8066bik690n0n2n0@4ax.com...
> Thu, 29 Aug 2002 18:20:09 +0200, berigede "Preben Andersen"
> <pran@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:
>
> >Hvis jeg var dig, ville jeg STRAKS hidkalde en elektriker, der er
overgang i
> >maskinen og du kan faktisk dø af det.
>
> Naturligvis under forudsætning af, at H(P)FI'en ikke virker
>
> Det lyder nu for mig mest som en jordledning der mangler ........
>
Og hvis jordledningen mangler, hvad den jo nu nok gør, hvad gavn har man så
af H(P)FI'en ??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-02 07:23

Fri, 30 Aug 2002 05:45:15 +0200, berigede "Kenneth N. Rasmussen"
<knr@hudii.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Og hvis jordledningen mangler, hvad den jo nu nok gør, hvad gavn har man så
>af H(P)FI'en ??

Nu mente jeg mest, at jorden manglede i det aktuelle udtag og ikke i
installationen som helhed ....................

Og i dét perspektiv, så burde H(P)FI'en sørge for, at der ikke sker
personskade f.eks. ved overgang i elektrisk husholdningsudstyr - hvis
installationen vel at mærke, er udført efter forskrifterne

/Mark

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 30-08-02 14:41

Hej.
Hvis du bor til leje, bør du kontakte viceværten. Jeg har været udsat for, at mit badevand i bruseren var "strømførende", fordi en lejer på en anden etage havde foretaget ukorrekt montering af en vaskemaskine. Du ikke bekoste en elektriker, hvis noget lignenede er tilfældet - det skal fjolset, der har foretaget noget forkert eller ejendommen.

Hilsen
Ram2

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 30-08-02 15:23

>Og hvis jordledningen mangler, hvad den jo nu nok gør, hvad gavn har man så
>af H(P)FI'en ??

Jo ser du, i tilfælde af fejl på installationen, vil den (om end meget lille strøm) der skal til for at udløse relæet, gå gennem jordledningem (hvis den er der), og ikke igennem den person, der rører ved vandhane og opvaskemaskine.

Selvom strømmen der udløser relæet er meget lille, er den bestemt ikke behagelig at mærke, og en anden ting er, at hvis man har dårligt hjerte, kan man faktisk dø af denne lille strøm.

Så alt i alt vil det være en god idet at have både jordforbindelse, udligningsforbindelse (det var ledningen imellem opvaskemaskine og vandrøret) og HPFI-relæ.

En udligningsforbindelse er også særdeles udmærket at have imellem komfur og emhætte. Hvis man forestiller sig, at emhætten bliver strømførende og komfuret er jordforbundet, kan man få et stød, hvis man fx har fat i komfur og emhætte på een gang.

"ram2"'s kommentar er bestemt et kendt fænomen, især hvis der ikke er jordforbundet net i badeværelsesgulvene og udligningsforbindelser imellem de forskellige dele i bygningen.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 08-09-02 21:40

HOLD HOLD HOLD!!!!!!!!!!!1

Grunden til at du får stød er at du bliver ledende imellem en forbrugsgenstand og Jord.. Dette vil ofte forekomme hvis man berører en forbrugsgenstand (pc'er, vaskemaskine, tv, opvasker osv. osv.) og et element der er godt "jordet" f.eks. et vandrør, en vandhane eller noget helt andet.
Hvis huset er af nyere dato, og stikkontakter og lign. er med jord, vil dette stød dog IKKE forekomme med mindre der er en fejl i installationen!
Det hjælper ikke at ringe til en el-installatør eller at få sat h(p)fi-relæ i installationen (da mani dette tilfælde skal have trukket en PE-leder (jord) med rundt i hele installationen. Hvis forbrugsgenstanden derimod er tilkoblet et kraft stik, og dette stød stadigvæk forekommer, mangler der evt. en jordleder i denne inst. og dette er ulovligt da alt kraft-inst. i privat byggeri skal forsynes med jrodforbindelse.
Hvis du har nogle spørgsmål kan du evt. skrive tilbage til mig.
Med venlig hilsen
Lasse