/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dræbende Co2
Fra : invisible
Vist : 4016 gange
20 point
Dato : 08-02-05 15:20

Jeg hørte nogle nævne at man ikke kan blive dræbt ved at smide en slange fra udstødningen ind i bilen, eller i en lukket garage hvis det er en dieselbil.

Jeg vil hævde at man sagtens kan blive dræbt uanset om det er en diesel eller benzin motor.

Hvis man slår op så vil en 1.3L dieselmotor udlede 114gr Co2/km og en 1.2L benzin bil 127gr Co2/km. Det er jo ikke den helt store forskel.

Kan det være fordi at diesel lugter så meget at man under normale omstændigheder vil forlade rummet (hvis muligt).

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 30 point
Dato : 08-02-05 15:23

Du har ret. Man vil dø af begge dele hvis man VIL dø. Vil man det er man nok ligeglad med lugten i garagen. Men begge dele ER lige dødeligt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-05 15:42

Ved ikke helt hvor du har fundet de tal du opgiver, for en dieselbil udskiller ikke nær så meget CO2 som en benzinbil.
Der er så en del andre skadelige stoffer i dieseludstødningen, men på skolen lærte jeg, at en benzinbil udskiller op til 16 gange mere kulilte end en dieselbil.
Dette bliver så dog reduceret noget hvis vi taler benzinbil med katalysator, men stadig er der stor forskel.
Nu kan jeg ikke lige huske tallene, og orker ikke at gå på loftet og finde mapperne med oplysningerne.
Og hvis man så forestiller sig en gennembrændt katalysator der ikke fungerer, ser tallene endnu værre ud med hensyn til CO2 udledningen.

mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-02-05 15:52

Tallene er hentet fra hvorlangtpåliteren.dk

Det samme viser sig, hvis man tager en vectra 1,8 benzin 182 gr Co2/km og 1,9 diesel 154 gr Co2/km

Så det er ialletilfælde ikke 16 gange større Co2 - kommer selvfølgelig an på hvordan man regner det ud.
Nu beregnes det i Co2 pr. km, det vil nok være noget anderledes hvis vi regnede i Co2 pr. liter, da diesel er langt mere effektiv end benzin. Men det er jo uinteressant da Co2 pr. km = Co2 pr. tidsenhed.

Vi får nok ikke fat på nogen som har praktisk erfaring med at bruge diesel frem for benzin, af naturlige årsager, medmindre der er nogle der har erfaring med aflivning af dyr - diesel versus benzin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-02-05 15:57

Det er jo nok en fejl når jeg siger at begge dele er LIGE dødeligt. Men det det var jo heller ikke det spørgsmålet gik på.
Begge dele vil være dødeligt hvis man som sagt VIL dø. Og bemærkningen i spørgsmålet:

Citat
at smide en slange fra udstødningen ind i bilen, eller i en lukket garage

mere end antyder at dette er en vigtig del at spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 08-02-05 16:15

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-02-05 16:21

Tak invisible. Men når du accepterer mine Kommentarer som svar, hvorfor så KUN en stribe punktum'er som svar? Det er da LIDT fladt. Fik du ikke svar på dit spørgsmål, skal du da heller ikke give mig pointene. AJ der er noget forvirret lige nu.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-05 16:30

Kuldioxid (CO2) har den kedelige effekt at det øger dit åndedræt - altså en ond cirkel. Kuldioxid er lettere optageligt end ilt i dit blod, og derfor "kvæles" du, også selv om du kommer i frisk luft igen, da det tager lang tid før ilten i dit blod fortrænger kuldioxiden... altså "good by Ruth", du kan nemlig ikke overleve uden ilt i blodet.
Bare en lille sidebemærkning
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-05 16:34

NB: Nu er det altso CO (Carbon Monoxide) som slår dig ihjel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-05 16:40

Citat
Carbonmonoxid er giftig og vil kunne dræbe en person i større koncentrationer. Det er denne gas, der er dræbende i forbindelse med store koncentrationer af udstødningsgasser fra biler. Derfor er der fastsat en grænseværdi for, hvor stor koncentrationen af gassen må være på et arbejdssted. Denne værdi er 25 ppm.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-05 16:44

Glemte at opgive kilden - selv om spørgsmålet er "besvaret"
http://www.liv.dk/under/index.asp?tID=130
og det kommer fra en ryger...
Søren

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-02-05 19:11

Hvis du vil tage livet af dig, er det lettere at skyde sig, eller hænge sig. Det er meget hurtigere en at forgifte sig med udstødningsgas.
alimak

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 08-02-05 21:12

Selvfølgelig kan man blive kvalt af co2 fra både benzin og dieselmotores udstødningsgas, men kun
benzinmotorens udstødningsgas inderholder en høj konsentration af co som er lugtfri og lammer åndedrættet og dermed dræbende på få minutter. En kvælning af dieselmotorens udstødningsgas vil tage noget længere tid.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-02-05 22:54

Det er CO der dræber og ikke CO2, og det går hurtig og smertefrit

Kulilte (carbonmonoxid) forekommer ved forbrændingsprocesser, hvor der er utilstrækkeligt med ilt til, at fuldstændig forbrænding kan ske. Kulilte findes for eksempel i brandrøg, i vekslende mængder i udstødningsgas fra forbrændingsmotorer eller fra dårligt justerede gasbrændere i husholdningen. Forgiftning med kulilte kan ske ved ulykker (typisk ved indespærring i en brændende bygning) eller som selvmordsforsøg (oftest i bil eller garage).
Kulilte bindes langt nemmere til de røde blodcellers hæmoglobin (se afsnittet "Blod'' ). Hvert enkelt hæmoglobinmolekyle kan binde op til fire iltmolekyler; kulilte bindes med stor kraft til de samme pladser, hvorved antallet af "pladser" til ilttransport nedsættes115. Bindingen mellem kulilte og hæmoglobin er flere hundrede gange stærkere end mellem ilt og hæmoglobin. Selv ved en meget lav koncentration af kulilte, vil en stor del af blodets hæmoglobin derfor være optaget af kulilten frem for ilten: Indeholder indåndingsluften 0,05% kulilte, vil der i løbet af en time være bundet kulilte i stedet for ilt til 20-30% af blodets hæmoglobin115. Kulilte bindes også til andre molekyler, som deltager i transport af ilt i kroppen, for eksempel myoglobin i muskelceller og visse enzymer i cellernes mitochondrier, på samme vis som det er beskrevet for cyanid170.

Taget fra http://www.brs.dk/laereboeger/fh/Kap175.html

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 09-02-05 08:37

AJ -> Tak for svaret.

........... var bare for at feltet ikke skulle være tomt.
Jeg har fået svar på mit spørgsmål.